Gjest Embryo Skrevet 5. januar 2022 #81 Del Skrevet 5. januar 2022 cppdude skrev (7 timer siden): Hva snakker du om? Det her vært like mye sympati ovenfor kulturbransjen. Nei det har det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 5. januar 2022 #82 Del Skrevet 5. januar 2022 shalott skrev (17 timer siden): Selv om man gjerne er seg selv og sine egne nærmest, går det fint an å løfte blikket og innse at mange av tiltakene kan være svært kjipe, selv om de ikke går ut over en selv. For min del har ikke sjenkestopp noe som helst og si. Jeg drikker ikke alkohol, ingen av mine jobber i restaurantbransjen. Men jeg kan likevel se at det har store konsekvenser for mange andre, folk som lever av sin jobb i denne bransjen, eller de som har sin møteplass på puben. Jeg har heller ikke skolebarn, men har ingen problemer med å forstå at dette opplegget med rød/gul trafikkmodell, hjemmeskole, delvis digital undervisning er enormt krevende for svært mange elver (og foreldre og lærere). Enig. Samme som at jeg er provosert på vegne av de som settes i fritidskarantene selv om det har null innvirkning på meg personlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 5. januar 2022 #83 Del Skrevet 5. januar 2022 (endret) Det virker som det er blitt mer motstand mot sjenkestoppen nå enn det var forrige gang, bla annet fra KRF (det overrasket meg), så kanskje det blir opphevet neste uke. Jeg håper regjeringen er smart nok til det, sier seg selv at smittevern er bedre på et utested enn i trange leiligheter og hytter når folk er fulle og har ingen å passe på de. Endret 5. januar 2022 av ostekaker 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 5. januar 2022 #84 Del Skrevet 5. januar 2022 Warrior skrev (18 timer siden): Er alkohol alt folk tenker på? Drit i smittespredning så lenge folk får gå ut å drikke seg fulle eller hva er greia? Er det ikke godt nok å drikke i sitt eget hjem eller hos venner/familie? Det viktigste er å unngå smittespredning! Det viktigste er å unngå for mange syke og unngå mange alvorlig syke på en gang. Det er litt viktigere enn alkohol. Ja alkohol er godt, men det er ikke hele livet. Godta sjenkestopp så lenge det er mye smittespredning og mye smitte er det nå. Det er i alle fall min mening. Verden går ikke under selv om det er sjenkestopp. Det er faktisk et bra tiltak. Enig eller ikke? Hvorfor? Det handler ikke om å folks drikkebehov, men livsverk som går konkurs og tapte arbeidsplasser. Det krever mye tid og kapital for å starte restaurant/pub/konsertlokale og alt dette er tapt for mange. Kan du ikke sette deg i andres sted? Hva om du ikke gidder investert i en leilighet men en restaurant og den gikk konkurs? Ingen inntekt kun gjeld igjen. JEG trenger hverken restaurant eller pub men forstår likevel de som har dette som levebrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 5. januar 2022 #85 Del Skrevet 5. januar 2022 Gidder = hadde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 5. januar 2022 #86 Del Skrevet 5. januar 2022 Fordi de er avhengige av alkohol og kun derfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 5. januar 2022 #87 Del Skrevet 5. januar 2022 theTitanic skrev (5 minutter siden): Det handler ikke om å folks drikkebehov, men livsverk som går konkurs og tapte arbeidsplasser. Det krever mye tid og kapital for å starte restaurant/pub/konsertlokale og alt dette er tapt for mange. Kan du ikke sette deg i andres sted? Hva om du ikke gidder investert i en leilighet men en restaurant og den gikk konkurs? Ingen inntekt kun gjeld igjen. JEG trenger hverken restaurant eller pub men forstår likevel de som har dette som levebrød. Ja og jeg har sagt jeg kan forstå de som har dette som levebrød. Men folk klager og klager for de ikke får gå ut å drikke. Det er de jeg reagerer på. Verden går ikke under fordi folk ikke får gå ut å drikke seg full. Alkohol kan vi alle kjøpe og drikke selv om det er sjenkestopp på restauranter, puber, utesteder. Hvor mange av alle som klager over sjenkestopp bryr seg egentlig om at noen har dette som levebrød? Hvor mange av alle som klager over sjenkestopp bryr seg mest om seg selv og at de ikke får gå ut å drikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 5. januar 2022 #88 Del Skrevet 5. januar 2022 Warrior skrev (21 minutter siden): Ja og jeg har sagt jeg kan forstå de som har dette som levebrød. Men folk klager og klager for de ikke får gå ut å drikke. Det er de jeg reagerer på. Verden går ikke under fordi folk ikke får gå ut å drikke seg full. Alkohol kan vi alle kjøpe og drikke selv om det er sjenkestopp på restauranter, puber, utesteder. Hvor mange av alle som klager over sjenkestopp bryr seg egentlig om at noen har dette som levebrød? Hvor mange av alle som klager over sjenkestopp bryr seg mest om seg selv og at de ikke får gå ut å drikke? Det er nå så. Folks behov for å gå ut er så stort at en hel næring tjener mye penger på det vanligvis og folk kjøper til høye priser. Hadde det ikke vært et behov for denne sosiale arenaen så hadde jo folk spart masse penger vanligvis og blitt hjemme. Hva man må og hva man ikke må.. jeg MÅ ikke på restaurant, men er det åpent og ingen begrensende restriksjoner så det faktisk blir hyggelig så går jeg dit om jeg blir invitert og det er stemning for det. Det spiller liten rolle hvorfor folk vil ut, poenget er at det får store ringvirkninger og økonomiske konsekvenser å holde stengt. Det kan heller ikke stenges i det uendelige. Så tenker ikke alle så mye på smitte som du. For noen er det mindre viktig og vi blir nok smittet før eller siden likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 5. januar 2022 #89 Del Skrevet 5. januar 2022 theTitanic skrev (6 minutter siden): Det er nå så. Folks behov for å gå ut er så stort at en hel næring tjener mye penger på det vanligvis og folk kjøper til høye priser. Hadde det ikke vært et behov for denne sosiale arenaen så hadde jo folk spart masse penger vanligvis og blitt hjemme. Hva man må og hva man ikke må.. jeg MÅ ikke på restaurant, men er det åpent og ingen begrensende restriksjoner så det faktisk blir hyggelig så går jeg dit om jeg blir invitert og det er stemning for det. Det spiller liten rolle hvorfor folk vil ut, poenget er at det får store ringvirkninger og økonomiske konsekvenser å holde stengt. Det kan heller ikke stenges i det uendelige. Så tenker ikke alle så mye på smitte som du. For noen er det mindre viktig og vi blir nok smittet før eller siden likevel. Selvfølgelig kan det ikke holdes stengt i det uendelige. Denne unødvendige høye smittespredningen kan heller ikke øke i det uendelige. En gang må smitten bli lav igjen. Det er alltid senhøsten, vinteren og tidlig vår det er verst med smitte her i Norge. Akkurat nå bør det viktigste være å unngå overbelastet sykehus. Ikke drikke seg full på byen. Sjenkestoppen har ikke vært så lenge, og nå mens det har vært sjenkestopp så kunne folk fint drikke alkohol og være sosial hvis de vil. Jeg har i alle fall gjort det og selvfølgelig fulgt tiltak. Man må gjøre det beste ut av situasjonen i stedet for å klage over at man ikke får gå på byen og drikke er min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. januar 2022 #90 Del Skrevet 5. januar 2022 Warrior skrev (5 timer siden): Tviler på sjenkestoppen forsvinner nå når det er ny rekord med smitte. Blir vel mange rekorder fremover. Det er også advart mot å oppheve sjenkeforbud nå. Hvis den blir opphevet (noe jeg ikke tror skjer enda) så blir det vel så kraftig økning at det kommer ny sjenkestopp etterhvert. Alt for mange fulle folk på byen driter i avstand, smittespredning og regler. Det har jeg sett selv. Hadde alle vært opptatt av å unngå spredning så hadde det ikke måtte blitt noe sjenkestopp. Tror jeg. Får bare håpe skolene også blir stengt ned etter hvert, der som har vært mye smitte hele tiden. Sjenkestoppen forsvinner nok, jo. Det er ganske tydelig at dette tiltaket ikke er forholdsmessig. Vi ser motstanden nå, og det snakkes om søksmål. Myndighetene er nødt til ha tiltak som holder vann juridisk fremover. Nå avventes nok den rettslige motstanden til etter 14. januar. Fortsetter de den da, vil det nok ende i en situasjon der det prøves for retten. Det er ikke en situasjon regjeringen ønsker. Da tror jeg de faller ned på regler vi har hatt tidligere, som bordservering, antallsbegrensning og eventuelt en sjenkestopp etter et visst klokkeslett. Etter 14. januar vil man måtte legge seg på en linje for tiltak som er ment å varr ut vinteren. Totalt sjenkeforbud da vil neppe være lurt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 5. januar 2022 #91 Del Skrevet 5. januar 2022 Warrior skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig kan det ikke holdes stengt i det uendelige. Denne unødvendige høye smittespredningen kan heller ikke øke i det uendelige. En gang må smitten bli lav igjen. Det er alltid senhøsten, vinteren og tidlig vår det er verst med smitte her i Norge. Akkurat nå bør det viktigste være å unngå overbelastet sykehus. Ikke drikke seg full på byen. Sjenkestoppen har ikke vært så lenge, og nå mens det har vært sjenkestopp så kunne folk fint drikke alkohol og være sosial hvis de vil. Jeg har i alle fall gjort det og selvfølgelig fulgt tiltak. Man må gjøre det beste ut av situasjonen i stedet for å klage over at man ikke får gå på byen og drikke er min mening. Joda, klage over å ikke gå på byen er for dumt. Men det er mer til dette perspektivet rnn de som kun ønsker å drikke seg full. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2022 #92 Del Skrevet 5. januar 2022 Isambard skrev (6 timer siden): Så lenge man krever servering ved bordene, munnbind etc spiller det liten rolle om det serveres biff eller potetgull. Men la gå at noen vil omgå reglene. Jeg synes at de fokuserer for mye på å "ta" de få som utnytter systemet. De ofrer gjerne 100 uskyldige for å unngå at én skal jukse. Du har fått med deg at jeg synes generell skjenkestopp er i overkant harskt? Argumentene mine mot oliven, chips og posesuppe handler om at det ikke er enkelt å bare si "restauranter får holde åpent, mens pub'er får ikke". Da må man lage et komplisert regelverk som det koster penger å håndheve. Det er grunnen til den generelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. januar 2022 #93 Del Skrevet 5. januar 2022 Warrior skrev (2 timer siden): Ja og jeg har sagt jeg kan forstå de som har dette som levebrød. Men folk klager og klager for de ikke får gå ut å drikke. Det er de jeg reagerer på. Verden går ikke under fordi folk ikke får gå ut å drikke seg full. Alkohol kan vi alle kjøpe og drikke selv om det er sjenkestopp på restauranter, puber, utesteder. Hvor mange av alle som klager over sjenkestopp bryr seg egentlig om at noen har dette som levebrød? Hvor mange av alle som klager over sjenkestopp bryr seg mest om seg selv og at de ikke får gå ut å drikke? Veldig, veldig mange, vil jeg tro. Jeg blant annet. Dette er helt forferdelig for restaurantbransjen. For det første får de mange færre gjester, og for det andre utgjør alkohol omtrent 50% av omsetningen for de fleste restaurantene. Dermed, selv om de hadde hatt like mange gjester som tidligere, ville omsetningen gått kraftig ned. Jeg har medfølelse for alle de som har lagt sjela si i å bygge opp et spisested, og så får de nærmest yrkesforbud. Og jeg er dessuten redd for at mange av de små, gode restaurantene vil forsvinne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 5. januar 2022 #94 Del Skrevet 5. januar 2022 9 hours ago, Warrior said: Men selv om folk ikke er bekymret for korona selv så skal man tenke på sine medmennesker. Hvem er det som kaller andre alkoholiker? Jeg har i alle fall aldri kalt noen alkoholiker for da er jeg en selv. Drikker alkohol og er glad i det, og tar da et glass med venner selv om det er sjenkestopp. Hvis noen kaller andre for alkoholiker og misbruker det så er jeg enig i at de må de slutte med for nei det er ikke greit. Hvem er det jeg liksom skal være bekymret for? Alle er jo vaksinerte, og de som ikke er det har valgt det selv. Gjelder denne logikken for influensa, RS virus, norovirus, forkjølelse og alle andre smittsomme sykdommer også? Da kan jo ingen noensinne gå ut av huset igjen, og vi må holde alt stengt for evig tid. Sykdom har alltid vært en normal del av livet, men nå er det plutselig fullstendig uakseptabelt. Om man ble smittet av f.eks sesonginfluensa for 3 år siden, så het det uflaks. Nå er man altså egoist.. Man får kjeft for å ikke tenke på andre, fordi man har vært så uforsiktig at man har blitt smittet. Forklar meg nå hvem det er jeg skal ha dårlig samvittighet ovenfor. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 5. januar 2022 #95 Del Skrevet 5. januar 2022 Knirke skrev (18 minutter siden): Hvem er det jeg liksom skal være bekymret for? Alle er jo vaksinerte, og de som ikke er det har valgt det selv. Gjelder denne logikken for influensa, RS virus, norovirus, forkjølelse og alle andre smittsomme sykdommer også? Da kan jo ingen noensinne gå ut av huset igjen, og vi må holde alt stengt for evig tid. Sykdom har alltid vært en normal del av livet, men nå er det plutselig fullstendig uakseptabelt. Om man ble smittet av f.eks sesonginfluensa for 3 år siden, så het det uflaks. Nå er man altså egoist.. Man får kjeft for å ikke tenke på andre, fordi man har vært så uforsiktig at man har blitt smittet. Forklar meg nå hvem det er jeg skal ha dårlig samvittighet ovenfor. Det er litt forskjell på koronavirus og influensa, forkjølelse, omgangssyke som vi har hatt i alle år. Det er en grunn til at vi har sjenkestopp nå og tiltak mot korona og ikke de andre vanlige virusene. Vi skal tenke på folk som faktisk kan dø av dette, folk som har mistet sine, folk som sliter med å bli frisk osv. Alle som er rammet. Det var det jeg mente. Selv om mange ikke er bekymret så er det mange som føler redsel 24/7 også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 5. januar 2022 #96 Del Skrevet 5. januar 2022 Warrior skrev (23 timer siden): Er alkohol alt folk tenker på? Drit i smittespredning så lenge folk får gå ut å drikke seg fulle eller hva er greia? Er det ikke godt nok å drikke i sitt eget hjem eller hos venner/familie? Det viktigste er å unngå smittespredning! Det viktigste er å unngå for mange syke og unngå mange alvorlig syke på en gang. Det er litt viktigere enn alkohol. Ja alkohol er godt, men det er ikke hele livet. Godta sjenkestopp så lenge det er mye smittespredning og mye smitte er det nå. Det er i alle fall min mening. Verden går ikke under selv om det er sjenkestopp. Det er faktisk et bra tiltak. Enig eller ikke? Hvorfor? Det viktigste er ikke at vi får drikke alkohol ute nei, det viktigste er at det gjelder folk arbeidsplasser og levebrød - i tillegg til at det sannsynligvis ikke har noen hensikt i forhold til smittespredning. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 6. januar 2022 #97 Del Skrevet 6. januar 2022 (endret) 4 hours ago, Warrior said: Det er litt forskjell på koronavirus og influensa, forkjølelse, omgangssyke som vi har hatt i alle år. Det er en grunn til at vi har sjenkestopp nå og tiltak mot korona og ikke de andre vanlige virusene. Vi skal tenke på folk som faktisk kan dø av dette, folk som har mistet sine, folk som sliter med å bli frisk osv. Alle som er rammet. Det var det jeg mente. Selv om mange ikke er bekymret så er det mange som føler redsel 24/7 også. Men da føler de vel redsel 24/7 for influensa også? Det dør ica 1500 mennesker i året i Norge av influensa. Det er jo livsfarlig! Vi burde jo stenge ned skjenking, kulturliv og alt som ikke er livsviktig hver eneste influensasesong. Eller? Ang de som har mistet sine tror jeg ærlig talt ikke de får det noe bedre av at jeg går rundt og engster meg. Endret 6. januar 2022 av Knirke 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucrezia Skrevet 6. januar 2022 #98 Del Skrevet 6. januar 2022 Skjenkestopp trengs for å pine folk, splitte dem og forberede dem til å akseptere koronasertifikatet. Skjenkestopp vil bli trukket for vaksinerte om ikke så lenge. Støre sier nå at koronasertifikatet er etterspurt av mange. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 6. januar 2022 #99 Del Skrevet 6. januar 2022 Når er møte idag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 6. januar 2022 #100 Del Skrevet 6. januar 2022 Lucrezia skrev (7 timer siden): Skjenkestopp trengs for å pine folk, splitte dem og forberede dem til å akseptere koronasertifikatet. Skjenkestopp vil bli trukket for vaksinerte om ikke så lenge. Støre sier nå at koronasertifikatet er etterspurt av mange. Ja hvis de skal begynne å sjenke igjen nå så håper jeg det kun blir for fullvaksinerte og at det må vises koronasertifikat pluss strenge regler hos sjenkestedene og stenger etter ett hvis klokkeslett. Ellers blir det helt sikkert så kraftig økning at de må komme med sjenkestopp igjen. Derfor det ikke er lurt å åpne nå. Ender jo bare i sjenkestopp igjen tror jeg men vi får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg