Gå til innhold

Hvorfor er folk så imot sjenkestopp?

Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg kjenner INGEN som griner over at de ikke får ta seg en øl eller seks pga skjenkestopp.  Jeg kjenner imidlertid til svært mange som jobber i bransjen, og de som er så j... tiltakskåte skal være klar over at fortsetter vi med slik uforutsigbar nedstenging kommer ingen andre enn kjempesvære aktører til å tørre å drive restaurant eller utested.

Jeg er også fullt på det rene med at personer som er beruset kanskje ikke er like flink til å overholde smittevern. Dette er vel selve kjernen i begrunnelsen for å ha skjenkestopp.

Jeg ser at en del SMB (små og mellomstore bedrifter) nå ønsker å gå til sak for å få prøvd gyldigheten av skjenkestopp. Jeg støtter dem i dette fordi det må på et eller annet tidspunkt bli satt tiltak som står i forhold til effekten.

Jepp. Vi ender opp med Egon og "Old" "Irish" "Pub" og lignende ræva dårlige kjeder overalt. Evt. useriøse aktører.

Håper de får saken igjennom. Og vinner.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det å stengte pub'er og disco er godt smittevern, men det gir ingen mening å innføre skjenkestopp i restauranter.

De ødelegger livsverket til mange mennesker fordi de var for late og udugelige til å innføre mer presise regler.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Knirke skrev (8 timer siden):

Jeg finnes ikke bekymret for covid, for omicron og Delta og hva de heter alle sammen. Jeg FINNES ikke det minste grann bekymret. Om jeg blir smittet, hva så? Jeg tar konsekvensen av det og blir i verste fall liggende på sofaen i et par dager..

Skjenkestopp kan jeg leve med, det er ikke noe problem. Det som irriterer meg er at jeg skal bli kalt alkoholiker av koronahysterikere, fordi jeg (Gud forby) liker å ta en øl eller et glass vin sammen med gode venner. Alkoholisme er et alvorlig problem for de det gjelder, og ved å misbruke diagnosen pisser dere på de som faktisk har et alkoholproblem.

Det er ikke greit:fy_fy:

Men selv om folk ikke er bekymret for korona selv så skal man tenke på sine medmennesker. 
Hvem er det som kaller andre alkoholiker?  Jeg har i alle fall aldri kalt noen alkoholiker for da er jeg en selv. Drikker alkohol og er glad i det, og tar da et glass med venner selv om det er sjenkestopp. Hvis noen kaller andre for alkoholiker og misbruker det så er jeg enig i at de må de slutte med for nei det er ikke greit. 

Så skjønner jeg ikke hvorfor det for mange skal være sjenkestopp = null alkohol og sosialt liv? Det er jo folk selv som gjør det sånn og kan selv gjøre noe med det. Kan ha et sosialt liv og følge reglene selv om det ikke blir ut på byen på en restaurant eller ut på byen i fylla. 

Nå er det over 7000 smittet siste døgn og det er ikke lite i lille Norge. Så er sikker på at sjenkestoppen fortsetter nå når det øker så mye. Når det blir gjort noe med sjenkestoppen så håper jeg de kun åpner for at restauranter kan servere. Ikke puber og utesteder.

cppdude skrev (1 time siden):

Hva snakker du om? Det her vært like mye sympati ovenfor kulturbransjen. 

Nei. Ikke på samme måte. Hører sjelden at folk snakker om kulturbransjen, men når det er sjenkestopp så blir folk rasende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Isambard skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at det å stengte pub'er og disco er godt smittevern, men det gir ingen mening å innføre skjenkestopp i restauranter.

De ødelegger livsverket til mange mennesker fordi de var for late og udugelige til å innføre mer presise regler.

Vel, akkurat her kan bransjen takke seg selv litt når man prøver å omgå matserveringsregler med chips og oliven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Vel, akkurat her kan bransjen takke seg selv litt når man prøver å omgå matserveringsregler med chips og oliven.

De restaurantene som blir stengt er ikke de samme som har prøvd å omgå reglene,

Restauranter trenger ikke late som de driver med matservering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som mange i dette landet har et alkohol problem.

Om man ikke kan gå uten alkohol en periode, da vil jeg si at man har et problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi sjenkestopp er et moralistisk tiltak. Det er lettvint fordi det er alkohol, som i visse kretser er noe negativt. 

Det er også et billig tiltak for å slippe å ta konsekvensene av å stenge bedrifter. "Dere kan ha åpent, men ikke servere alkohol." Dette rammer barene, men også restauranter.

Dette er også folks levebrød. 

Sjenkestoppen forsvinner nok den 15. januar. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 minutter siden):

Fordi sjenkestopp er et moralistisk tiltak. Det er lettvint fordi det er alkohol, som i visse kretser er noe negativt. 

Det er også et billig tiltak for å slippe å ta konsekvensene av å stenge bedrifter. "Dere kan ha åpent, men ikke servere alkohol." Dette rammer barene, men også restauranter.

Dette er også folks levebrød. 

Sjenkestoppen forsvinner nok den 15. januar. 

Enig med alt du sier og håper ved Gud du har rett i det siste der 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Isambard skrev (42 minutter siden):

De restaurantene som blir stengt er ikke de samme som har prøvd å omgå reglene,

Restauranter trenger ikke late som de driver med matservering.

Hvis man ikke spesifiserer ned til den siste detalj hva man mener med restaurant, får man "restauranter" som har oliven og chips på menyen. Dette vet vi fra all erfaring tidligere når det gjelder lov til skjenking i forskjellige situasjoner. Det var en periode der vi hadde den nisse ideen at kun restauranter hadde lov å skjenke før et visst klokkeslett: voila, oliven og chips på menyen i puben og problem løst.

I teorien: helt enig. I praksis: umulig å gjennomføre, dessverre.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balian d'Ibelin skrev (5 minutter siden):

Det virker som mange i dette landet har et alkohol problem.

Om man ikke kan gå uten alkohol en periode, da vil jeg si at man har et problem.

Det handler ikke om alkohol. Å gå ut på pub e.l. og treffe folk handler absolutt ikke først og fremst om alkohol.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Hvis man ikke spesifiserer i komme, ned til den siste detalj hva man mener med restaurant, får man "restauranter" som har oliven og chips på menyen. Dette vet vi fra all erfaring tidligere når det gjelder lov til skjenking i forskjellige situasjoner. Det var en periode der vi hadde den nisse ideen at kun restauranter hadde lov å skjenke før et visst klokkeslett: voila, oliven og chips på menyen i puben og problem løst.

I teorien: helt enig. I praksis: umulig å gjennomføre, dessverre.

Eller som det var i riktig gamle dager (si 40 år siden?) da serveringssteder måtte servere mat. Og derfor gjerne f.eks. hadde et symbolsk uspiselig smørbrød alle gjestene kjøpte. ;)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om alkohol. Å gå ut på pub e.l. og treffe folk handler absolutt ikke først og fremst om alkohol.

Man kan treffe folk uten å gå på pub.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det ikke bare da å sette en begrensing på hvor mange som kan dele bord da?

Dette begynner å bli tåpelig synes jeg, det var ikke noe bra grunnlag.

Lag regler rundt dette, man vil ikke at folk skal bli fulle, man  f eks kan max kjøpe 2-3 enheter (til maten),

sjenking til kun kl 22 feks. Ikke mange mennesker, begrensing på hvor mange man kan være ved bordet!

Prat om å gjøre seg vanskelig! Det er snakk om abeidsplasser!

Vi kan ikke ha tiltak av frykt! 

Nok er nok.

Endret av ostekaker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Balian d'Ibelin skrev (Akkurat nå):

Man kan treffe folk uten å gå på pub.

Men om man nå har lyst å gå på pub for å delta i quiz med venner, siden man bor på f.eks. studenthybel og det gjør vennene også - altså ingen som kan hoste quizkvelden lovlig innenfor smittevernregelverket. Hva skal man gjøre da? Stå ute midtvinters og gaule quizspørsmål?

Kan ikke dere "jeg hater pubkulturen" folkene bare akseptere at noen av oss savner det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol har uansett mange skadelige konsekvenser (ulykker, alkoholrelaterte sykdommer osv.) så det kan man egentlig bare slutte med for godt. Egentlig en gyllen anledning til å innføre totalforbud mot alkohol i Norge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (19 minutter siden):

Alkohol har uansett mange skadelige konsekvenser (ulykker, alkoholrelaterte sykdommer osv.) så det kan man egentlig bare slutte med for godt. Egentlig en gyllen anledning til å innføre totalforbud mot alkohol i Norge. 

Jada. En gylden middelvei er bedre.

Endret av ostekaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blondie65 skrev (15 minutter siden):

Men om man nå har lyst å gå på pub for å delta i quiz med venner, siden man bor på f.eks. studenthybel og det gjør vennene også - altså ingen som kan hoste quizkvelden lovlig innenfor smittevernregelverket. Hva skal man gjøre da? Stå ute midtvinters og gaule quizspørsmål?

Kan ikke dere "jeg hater pubkulturen" folkene bare akseptere at noen av oss savner det?

Jeg hater ikke pup kulturen, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. 

Endret av Balian d'Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balian d'Ibelin skrev (4 minutter siden):

Jeg hater ikke pup kulturen, ikke tillegg me meninger jeg ikke har. 

Alt det kan man gjøre uten å gå på pub.

Ikke hvis man har en knøtt liten leilighet.

Eller man kan ha det, men da overholder man ikke smittereglene, det kan og blir gjort på puben.

Endret av ostekaker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostekaker skrev (1 minutt siden):

Ikke hvis man har en knøtt liten leilighet.

Jeg fjernet den delen av svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (14 timer siden):

Er alkohol alt folk tenker på? Drit i smittespredning så lenge folk får gå ut å drikke seg fulle eller hva er greia? Er det ikke godt nok å drikke i sitt eget hjem eller hos venner/familie? 

Det viktigste er å unngå smittespredning! Det viktigste er å unngå for mange syke og unngå mange alvorlig syke på en gang. Det er litt viktigere enn alkohol. Ja alkohol er godt, men det er ikke hele livet. Godta sjenkestopp så lenge det er mye smittespredning og mye smitte er det nå. Det er i alle fall min mening. Verden går ikke under selv om det er sjenkestopp. Det er faktisk et bra tiltak. 

Enig eller ikke? Hvorfor? 

Grunnen til at folk flest nå er i mot skjenkestopp er relativt simpel: Det går utover inntekten til veldig mange mennesker som ikke har så høy inntekt fra før av, og det er ikke noen faglig begrunnelse som tilsier at en total skjenkestopp vil påvirke verken antall smittede eller innlagte på intensiven.

Det er ikke selve tilgangen på alkoholen folk flest tenker på. Vi kan tross alt kjøpe alkohol både på vinmonopolet og matbutikken fortsatt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...