Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har vært lærling i kontor og administrasjonsfaget i ca 6mnd. Jeg trives utrloig godt, hyggelige kollegaer. Men i det siste har jeg funnet ut av at dette faget ikke er noe for meg. Jeg ha tenkt en   del på å bytte lærebedrift innenfor salgsfaget. Har allerede undersøkt litt og vet det er bedrifte i nærheten som er åpne. Samt noe som er nærmere.

Jeg vet at kollegaene mine og sjefen er alltid åpne fo å snakke. Men jeg er litt redd for at jeg skal "svikte" de. Og hva om jeg ikke får en ny læreplass? Hva skal jeg gjøre? Jeg spør ikke om deres erfaringer, men om dee ha noe tips til hvordan jeg skal gå frem? Har en lærlingkordinato som jeg tneke å ta en samtale med i nærmeste fremtid. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det er bra du ser at du har lyst til å velge noe annet. 

Mitt største anbefaling er jo alltid å fullføre det du har startet på. Man kan alltid ta etter utdanninger, påbygg og deretter skrifte karriereretning. 

Jeg er lærling i Salgsfaget som har hatt læreplass hos forskjellige bedrifter. Noen er seriøse og noen er useriøse. Alltid sjekk på forhånd bedriften du skal bli lærling hos. Jeg anbefaler deg ikke å bytte, kanskje noe av det dummeste tingen du kan gjøre, med mindre du brenner for butikkyrket. Husk siden du starter med ny retning så må du starte læretiden din på nytt. Altså de 6 mnd teller ikke i den nye læretiden din.  

Ikke slutt før du har funnet en ny læreplass! Det første du skal gjøre er å søke etter bedrifter som kan ta imot deg som lærling. Ring opplæringskontorer, bedrifter og start å send søknader. Når du har funnet en læreplass så snakker du med faglige lederen din og sier at du skal slutte. De skal da si ifra til sjefen at du ønsker å slutte. Deretter så skal du ha samtale med sjefen. Du skal være ærlig å si hvorfor du ønsker å slutte. Deretter så kommer dere til å bli enige om sluttdato osv. Beregn med at du kan ha oppsigelsestid som lærling, spør dem om dette. Husk også arbeidsattest fra dem også. 

Du kommer ikke til å svikte dem, sånn er arbeidslivet. Det er stadig man skifter karriere til noe man liker. 

Hvis det er mer spørsmål så er det bare å spørre.

Lykke til!

Anonymkode: 4a192...8e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei

Det er bra du ser at du har lyst til å velge noe annet. 

Mitt største anbefaling er jo alltid å fullføre det du har startet på. Man kan alltid ta etter utdanninger, påbygg og deretter skrifte karriereretning. 

Jeg er lærling i Salgsfaget som har hatt læreplass hos forskjellige bedrifter. Noen er seriøse og noen er useriøse. Alltid sjekk på forhånd bedriften du skal bli lærling hos. Jeg anbefaler deg ikke å bytte, kanskje noe av det dummeste tingen du kan gjøre, med mindre du brenner for butikkyrket. Husk siden du starter med ny retning så må du starte læretiden din på nytt. Altså de 6 mnd teller ikke i den nye læretiden din.  

Ikke slutt før du har funnet en ny læreplass! Det første du skal gjøre er å søke etter bedrifter som kan ta imot deg som lærling. Ring opplæringskontorer, bedrifter og start å send søknader. Når du har funnet en læreplass så snakker du med faglige lederen din og sier at du skal slutte. De skal da si ifra til sjefen at du ønsker å slutte. Deretter så skal du ha samtale med sjefen. Du skal være ærlig å si hvorfor du ønsker å slutte. Deretter så kommer dere til å bli enige om sluttdato osv. Beregn med at du kan ha oppsigelsestid som lærling, spør dem om dette. Husk også arbeidsattest fra dem også. 

Du kommer ikke til å svikte dem, sånn er arbeidslivet. Det er stadig man skifter karriere til noe man liker. 

Hvis det er mer spørsmål så er det bare å spørre.

Lykke til!

Anonymkode: 4a192...8e1

Dette var veldig interesant! Har undersøkt litt og det er butikker i nærområde som har mulighet til P ta imot lærling. Spesielt 1 bedrift som er godkjent lærebedrift, men de hadde ikke lagt ut noen stilling . Men de har hatt lærlinger og er åpne for nye!

Skrevet

Det er litt dette med at jeg har lyst til å bruke de 2 årene mine på noe annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...