Gå til innhold

Hva koster membran og flislegging av bad 9kvm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke noen god ide. Da holdbarheten på membranen er mye kortere enn holdbarheten på flisene. Å legge to lag membran, feks membran over fluene og så legge fliser på nytt, får du kondens problemer. Så syntes du egentlig har gått et dyrt og dårlig råd 

Anonymkode: 3fb31...421

Flis på flis er i mange tilfeller helt ok som en midlertidig løsning for å forlenge brukstiden på badet litt. Membranen blir i de fleste tilfeller ikke borte av seg selv helt plutselig.

Men dobbel membran er skummelt, ja! Jeg kan ikke se at det var nevnt i innlegget du siterte heller, så da er det vel grunn til å tro at det ikke ble lagt dobbel membran i det tilfellet?

Anonymkode: 7cfb2...757

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis man pusser opp badet selv, så kan det ikke være verdt en eneste krone; en dag når man bestemmer seg for å selge huset.

Anonymkode: 11e5c...1de

Har tjent godt på de badene jeg har pusset opp selv, og ingen problemer i etterkant. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke noen god ide. Da holdbarheten på membranen er mye kortere enn holdbarheten på flisene. Å legge to lag membran, feks membran over fluene og så legge fliser på nytt, får du kondens problemer. Så syntes du egentlig har gått et dyrt og dårlig råd 

Anonymkode: 3fb31...421

Som jeg har skrevet i innlegget mitt så har vi snakket med mange fagfolk ang dette og alle sa at det går fint. De som satte på fliser for oss, de er fagfolk og de stoler jeg på. Det er heller ikke lagt fliser på fliser i dusjsonen, men dere må med en gang finne på noe bare for å virke smarte.🙄 Og i tillegg hun som bodde her før har aldri dusjet i badet vi har pusset opp. 

Men, her er dere så flinke til å vite absolutt alt og vet mer enn alle andre, så får dere bare forsette med, jeg hører på fagfolk og ikke dere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fint for deg.

Men dette er fra 02. januar i år.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-boliglov-kan-koste-boligselgere-dyrt-fa-papirene-i-orden/s/12-95-3424174197

Det er vel mest en innskjerping i opplysningsplikten. Og den er jeg for! 

Nå spiller dette liten rolle for min del, da jeg har tatt både fagbrev og våtromssertifikat på mine eldre dager.

Poenget er at det ikke er nødvendig å sette bort stort annet enn elektrisk, hvis man faktisk er kompetent til å gjøre jobben på en fagmessig måte. Den kompetansen kan man skaffe seg på flere måter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel mest en innskjerping i opplysningsplikten. Og den er jeg for! 

Nå spiller dette liten rolle for min del, da jeg har tatt både fagbrev og våtromssertifikat på mine eldre dager.

Poenget er at det ikke er nødvendig å sette bort stort annet enn elektrisk, hvis man faktisk er kompetent til å gjøre jobben på en fagmessig måte. Den kompetansen kan man skaffe seg på flere måter. 

Jeg tviler ikke på at du har ervervet deg ekstra kompetanse, men det finnes mange andre «verdensmestre» som egentlig ikke har så veldig peiling på hva de driver med. Badet kan se fint ut, men er det ikke, under overflaten. 

Anonymkode: 6956f...402

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det eneste man trenger godkjenning på er strøm.. Resten må kun være fagmessig utført. 

Du får ikke dokumentasjon på at det er gjort etter våtromsnormen da, for meg som kjøper er ett bad verdt 0,- uten våtromsnorm.

Anonymkode: d5327...87d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ikke dokumentasjon på at det er gjort etter våtromsnormen da, for meg som kjøper er ett bad verdt 0,- uten våtromsnorm.

Anonymkode: d5327...87d

Erfaringsmessig, så er det fåtallet av kjøpere som bryr seg nevneverdig om dette. En perm med god bildedokumentasjon, og en gjennomgang av takstmann med fuktmålinger og sjekk av fall har resultert i problemfrie boligsalg for min del.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at du har ervervet deg ekstra kompetanse, men det finnes mange andre «verdensmestre» som egentlig ikke har så veldig peiling på hva de driver med. Badet kan se fint ut, men er det ikke, under overflaten. 

Anonymkode: 6956f...402

I de fleste tilfeller ser man det gjerne også på overflaten, hvis det har vært «verdensmestere i alt» involvert. Da eksisterer det gjerne heller ikke solid bildedokumentasjon og kvitteringer på materiellet heller..

Jeg har sett mye rart under rehab av bad, og det hender at noen fagfolk tar snarveier som ikke er spesielt holdbare i lengden også. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis man pusser opp badet selv, så kan det ikke være verdt en eneste krone; en dag når man bestemmer seg for å selge huset.

Det er vel opp til markedet å bestemme, vi ser jo i de fleste byene får man godt betalt uavhengig finish og dokumentasjon

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gode bilder underveis i arbeidet, og kvitteringer på alt som er brukt.

Forskrifter og normer må selvsagt følges  uansett hvem som utfører jobben. 

Med de nye reglene i avhendingsloven, vil jeg tro det blir vanskelig å selge boliger der slike store og viktige oppussingsjobber ikke er utført av fagfolk. Selv om det selvsagt er selger det i det vesentlig går ut over, vil kjøpere bli skeptisk. Mange selger etter relativt kort tid, og da må de oppgi at badet er pusset opp av ufaglærte.
Og takstmennene blir nok ekstremt skeptiske.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet
Morten1 skrev (10 minutter siden):

Det er vel opp til markedet å bestemme, vi ser jo i de fleste byene får man godt betalt uavhengig finish og dokumentasjon

Nå kommer takstmennene til å bli så bekymret for å komme i ansvar selv at de vil «skru fra hverandre» alt som ikke er gjort av fagfolk. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Brunello said:

Nå kommer takstmennene til å bli så bekymret for å komme i ansvar selv at de vil «skru fra hverandre» alt som ikke er gjort av fagfolk. 

Men takstmenn skal kun skive rapport, det er selger som godkjenner rapporten, ergo selgers ansvar. Har selger oppgitt rikti info i prospekt så er det kunden ellers som tar sjansen på kjøpet. 

• Liker 1
Skrevet
Morten1 skrev (Akkurat nå):

Men takstmenn skal kun skive rapport, det er selger som godkjenner rapporten, ergo selgers ansvar. Har selger oppgitt rikti info i prospekt så er det kunden ellers som tar sjansen på kjøpet. 

Nei, takstmenn skal kunne gå god for det som står i rapporten. Mange takstmenn har måttet betale erstatning til kjøpere på grunn av feil tilstandsvurdering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Det kan like gjerne være en fordel for de som skal selge noe der «ufaglærte» har gjort jobben..

Jeg har sett takstmenn sjekke fall FRA sluk, uten at dette har havnet i noen rapport. Det hadde jo ikke så mye å si, for det var en godkjent rørleggerbedrift som hadde utført arbeidet.. 😉

Skrevet
2 minutter siden, Brunello said:

Nei, takstmenn skal kunne gå god for det som står i rapporten. Mange takstmenn har måttet betale erstatning til kjøpere på grunn av feil tilstandsvurdering.

ja? Og når det står at eier ikke kan fremlegge dokumentasjon på utført arbeid så er det ikke noe problem for takstmannen. 

Skrevet
Morten1 skrev (15 minutter siden):

ja? Og når det står at eier ikke kan fremlegge dokumentasjon på utført arbeid så er det ikke noe problem for takstmannen. 

Jo, nå må han kontrollere mye bedre. Og det kommer til å stå så mye forbehold i rapporten at ingen vil kjøpe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Jo, nå må han kontrollere mye bedre. Og det kommer til å stå så mye forbehold i rapporten at ingen vil kjøpe.

Tvilsomt.. I verste fall vil det nok kunne bremse prisstigningen noe, men markedet vil nok fortsatt være helt OK. 

En bedre kontroll av takstmann vil være bra uansett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tvilsomt.. I verste fall vil det nok kunne bremse prisstigningen noe, men markedet vil nok fortsatt være helt OK. 

En bedre kontroll av takstmann vil være bra uansett. 

Ingen var kanskje å ta litt hardt i, men jeg tror det blir langt mer prisdempende enn det har vært til nå,

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Ingen var kanskje å ta litt hardt i, men jeg tror det blir langt mer prisdempende enn det har vært til nå,

Kanskje helt i starten, og så vil det nok stabilisere seg forholdsvis raskt deretter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...