AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Skriftlig eksamen med kode NOR1212, hva er det viktigste å fokusere på? Slik at jeg slipper å gå gjennom hele boka. Anonymkode: 4bb13...2bb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Særskriving, f eks ikke skrive norsk eksamen, men norskeksamen. Anonymkode: 03333...80d 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Du må kunne: Tekstanalyse, både retorisk og reklame. Kunne skrive en langsvarsoppgave. Den enkleste oppgaven er som regel en type novelleanalyse. Det viktigste å huske er at du skal svare på oppgaven, deretter fokuser på at teksten skal henge logisk sammen med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning. Skrivefeil og særskriving kan trekke ned eller opp, men det er ikke det du stryker på. Anonymkode: 0fe70...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må kunne: Tekstanalyse, både retorisk og reklame. Kunne skrive en langsvarsoppgave. Den enkleste oppgaven er som regel en type novelleanalyse. Det viktigste å huske er at du skal svare på oppgaven, deretter fokuser på at teksten skal henge logisk sammen med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning. Skrivefeil og særskriving kan trekke ned eller opp, men det er ikke det du stryker på. Anonymkode: 0fe70...ef3 Enig. Analyseoppgaver er enklest å få god karakter på. IKKE skriv novelle eller essay med mindre du virkelig kan det (noe de færreste er gode på). Diktanalyse er gull. Lær deg virkemidlene. Lurt å ha god kontroll på de ulike sjangrene. Lær deg de viktigste forfatterne (de fire store, Hamsun, Skram etc) og de viktigste kjennetegnene ved de ulike litteraturepokene fra 1800-tallet og i alle fall til 1920-ish. Viktig å knytte pensum opp mot oppgaven! Les noen gode besvarelser. Lær deg hvordan du kan vise at du kan diskutere/«reflektere» og se sammenhenger. Jeg satt helt ærlig bare og fant på ting da jeg skulle «reflektere». Jeg analyserte dikt, for det visste jeg at jeg kunne, og jeg passet på at jeg fikk vist at jeg kunne pensum. Jeg fikk 6 i både hovedmål og sidemål på skriflig eksamen. Anonymkode: a95ff...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig. Analyseoppgaver er enklest å få god karakter på. IKKE skriv novelle eller essay med mindre du virkelig kan det (noe de færreste er gode på). Diktanalyse er gull. Lær deg virkemidlene. Lurt å ha god kontroll på de ulike sjangrene. Lær deg de viktigste forfatterne (de fire store, Hamsun, Skram etc) og de viktigste kjennetegnene ved de ulike litteraturepokene fra 1800-tallet og i alle fall til 1920-ish. Viktig å knytte pensum opp mot oppgaven! Les noen gode besvarelser. Lær deg hvordan du kan vise at du kan diskutere/«reflektere» og se sammenhenger. Jeg satt helt ærlig bare og fant på ting da jeg skulle «reflektere». Jeg analyserte dikt, for det visste jeg at jeg kunne, og jeg passet på at jeg fikk vist at jeg kunne pensum. Jeg fikk 6 i både hovedmål og sidemål på skriflig eksamen. Anonymkode: a95ff...4e4 Tusen takk for svar Anonymkode: 4bb13...2bb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du må kunne: Tekstanalyse, både retorisk og reklame. Kunne skrive en langsvarsoppgave. Den enkleste oppgaven er som regel en type novelleanalyse. Det viktigste å huske er at du skal svare på oppgaven, deretter fokuser på at teksten skal henge logisk sammen med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning. Skrivefeil og særskriving kan trekke ned eller opp, men det er ikke det du stryker på. Anonymkode: 0fe70...ef3 Takk så mye Anonymkode: 4bb13...2bb
Knoot Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 (endret) Og kilder kilder kilder kilder. Kildeliste, føring av kilder er utrolig viktig. Mangel på kilder kan føre til mistanke om juks og stryk. I beste tilfelle er det 2 om du ikke bruker stoff fra bøker eller andres verk. Kildeliste setter du inn helt på slutten etter at du er ferdig å skrive oppgavene, oppfordrer deg til å lære deg å bruke Word kildeliste slik at det blir lettere. Hadde selv eksamen i norsk, satte inn alle kilder på forhånd i eksamenslista i Word slik at jeg slapp å gjøre det på den dagen det var eksamen. Endret 4. januar 2022 av Knoot 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 Knoot skrev (17 minutter siden): Og kilder kilder kilder kilder. Kildeliste, føring av kilder er utrolig viktig. Mangel på kilder kan føre til mistanke om juks og stryk. I beste tilfelle er det 2 om du ikke bruker stoff fra bøker eller andres verk. Kildeliste setter du inn helt på slutten etter at du er ferdig å skrive oppgavene, oppfordrer deg til å lære deg å bruke Word kildeliste slik at det blir lettere. Hadde selv eksamen i norsk, satte inn alle kilder på forhånd i eksamenslista i Word slik at jeg slapp å gjøre det på den dagen det var eksamen. Gjelder dette del 2? (Langsvar oppgavene) Anonymkode: 4bb13...2bb
Knoot Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Gjelder dette del 2? (Langsvar oppgavene) Anonymkode: 4bb13...2bb Gjelder alle oppgaver. Kilder skal brukes uansett der du henter stoff fra litteratur, pensum etc. Finnes sider på internett som forklarer deg bruken av kilder. I pensum er det også forklart kildebruk, hva og hvordan. Viktig å lære seg dette. Om man ikke får det til 100% på eksamen tror jeg ikke de er så nøye, men de vil heller se at du vet om kildebruk, for det er veldig viktig når du kommer til høyere utdanning. Stryk på universet kommer ofte av mangelfull eller ikke kildeliste. Endret 4. januar 2022 av Knoot 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 Du skal skrive både et kortsvar på maks 250 ord og et langsvar. Kortsvarsoppgavene ber deg gjerne om å peke på virkemidler i en tekst. Husk da at du må bruke tekstvedlegget godt. Det samme gjelder for langsvaret. Her skal du gjerne drøfte, analysere osv. Unngå kreativ tekst (essay, kåseri f.eks). Mange får ikke denne sjangeren til. Velg analyse og hold deg strengt til en mal. Husk at både kortsvar og langsvar skal ha en innledning, hoveddel og avslutning. Kilder må med. I de fleste lærebøker er det et kapittel om dette. Ta med deg læreboka! Anbefaler deg å kjøpe årstilgang til Kublakan. Her finner du tips og fremgangsmåter til eksamen + alt av oppskrifter. Last ned og skriv ut alle hefter som ligger der også. Les deg opp på virkemidler i skjønnlitterære tekster + bli god på retorikk (hovedsyn, appellformer, retorisk situasjon). Lykke til! Anonymkode: 0ea89...4a2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 Knoot skrev (På 4.1.2022 den 23.32): Gjelder alle oppgaver. Kilder skal brukes uansett der du henter stoff fra litteratur, pensum etc. Finnes sider på internett som forklarer deg bruken av kilder. I pensum er det også forklart kildebruk, hva og hvordan. Viktig å lære seg dette. Om man ikke får det til 100% på eksamen tror jeg ikke de er så nøye, men de vil heller se at du vet om kildebruk, for det er veldig viktig når du kommer til høyere utdanning. Stryk på universet kommer ofte av mangelfull eller ikke kildeliste. Angående dette, trenger jeg å skrive inn kilder av tildelt eksamens tekster? Feks noveller/dikt som vi får tildelt på eksamen, er det viktig å kildeføre disse også ved direkte sitat/Parafrasering? Anonymkode: 4bb13...2bb
Knoot Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Det viktigste jeg mener du gjør er å henvise til forfatter og tittel på teksten du skriver oppgaven om, i tillegg legger du den inn i kildelisten. Om det er feil eller ikke så er får du i hvert fall ikke trekk for å ha tatt det med hvis du skjønner hva jeg mener. Bruk kilder en gang for mye en for lite, selv om man heller ikke skal overdrive og viktig å gjøre det riktig. Søk etter kildebruk på Google, finnes mye stoff du kan lese om kildebruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå