AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Er ofte mas og kritikk. Er jeg hos dem så blir jeg ikke behandlet som voksen, ikke hjemme hos meg selv heller. Eksempler: Ta på deg lue og votter og skjerf når du går ut. Har du kjøpt sjokolade og brus, det får du ikke lov til. Du kan ikke kle deg sånn. Når noen I familien har bursdag så får jeg melding av mamma om å huske å gratulere dem med dagen, akkurat som jeg ikke klarer å huske på det selv. Også melding på kvelden om at jeg må legge meg. Jeg har også planer om å kjøpe meg leilighet om en stund, men de sier at jeg ikke får lov til det. Jeg er 35 år, har jobb, bor for meg selv og klarer meg selv, men likevel driver de på sånn. Er noen ganger hjemme hos dem men vurderer å ikke dra dit så ofte mer. Men er akkurat det samme når de er hos meg. Nytt klesskap var ikke populært, jeg fikk kjeft og beskjed om at jeg ikke hadde bruk for det. Jeg blir så oppgitt. Og de som sier at jeg lar de bestemme, det er ikke så lett å si imot dem. Er det flere som har sånne foreldre? Noen tips om hva jeg kan gjøre? Anonymkode: e041a...30a 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Lev med det og ignorer det om foreldrene dine ikke håndterer kritikk selv. Jeg er ti år eldre enn deg og mine foreldre har meninger om alt jeg gjør og er kritiske til det meste. Holder kontakten til minimum av den grunn. Jeg har fått beskjed siden jeg var 20 om å ikke besøke familiemedlemmer på egenhånd så det har vært mist største savn. Anonymkode: 3a9ff...62d 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Mamma tvinger meg også til å bli med henne bort på besøk når jeg er der, når vi er der så er det ingen som merker at jeg er der, ingen som bryr seg om at jeg er med, så skjønner ikke vitsen med å bli med da. Har prøvd å si noen ganger at i dag blir jeg ikke med, men hun sier at jeg må. Anonymkode: e041a...30a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Hvorfor diskuterer du boligkjøp med dem når du vet hvordan de er? Anonymkode: 26700...919 9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 Du kan kutte dem ut. Mora mi er sånn. Det hjelper ikke å si fra eller sette grenser, så da har vi ikke kontakt lenger. Helt greit. Anonymkode: 02662...855 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor diskuterer du boligkjøp med dem når du vet hvordan de er? Anonymkode: 26700...919 Om jeg kjøper leilighet så er ikke det noe jeg uansett kan holde skjult. Jeg har bare nevnt det til dem et par ganger. Anonymkode: e041a...30a
NiceOrNothing Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mamma tvinger meg også til å bli med henne bort på besøk når jeg er der, når vi er der så er det ingen som merker at jeg er der, ingen som bryr seg om at jeg er med, så skjønner ikke vitsen med å bli med da. Har prøvd å si noen ganger at i dag blir jeg ikke med, men hun sier at jeg må. Anonymkode: e041a...30a Begrens kontakten . Du trenger ikke gjøre ting du ikke har lyst til . Noen foreldre «glemmer « at barna er myndige å bestemmer selv . På tide å sette klare grenser for hva du vil / ikke vil . 9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 NiceOrNothing skrev (1 time siden): Begrens kontakten . Du trenger ikke gjøre ting du ikke har lyst til . Noen foreldre «glemmer « at barna er myndige å bestemmer selv . På tide å sette klare grenser for hva du vil / ikke vil . Prøver, men blir mye mas tror jeg. Anonymkode: e041a...30a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 Kva om du reiser vekk i ei veka og fortelle dei ingenting om kor du drar? Gjerne svar på SMS at du er i live og har det fint, men utover det trenger du space. Kjøp leileghet om du vil, det har dei ingenting med. Anonymkode: 6d905...06c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 Sa til dem at nyttårsforsettet mitt var at ingen andre en meg skulle bestemme over meg. De bare lo av meg 🤨 Anonymkode: e041a...30a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kva om du reiser vekk i ei veka og fortelle dei ingenting om kor du drar? Gjerne svar på SMS at du er i live og har det fint, men utover det trenger du space. Kjøp leileghet om du vil, det har dei ingenting med. Anonymkode: 6d905...06c God ide, men tror de kommer til å dra å lete etter meg. Anonymkode: e041a...30a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: God ide, men tror de kommer til å dra å lete etter meg. Anonymkode: e041a...30a Dei høyrest ikkje heilt velbevarte ut da. Ikkje for å vere frekk. Ikkje sikkert dei er klar over det sjølv. Kva skjer om du tar ein prat med dei da? Sånn f.eks påpeike at du er 35 år og ikkje 17 år. Legge dei seg opp i kjærlighets livet ditt og? Anonymkode: 6d905...06c 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ofte mas og kritikk. Er jeg hos dem så blir jeg ikke behandlet som voksen, ikke hjemme hos meg selv heller. Eksempler: Ta på deg lue og votter og skjerf når du går ut. Har du kjøpt sjokolade og brus, det får du ikke lov til. Du kan ikke kle deg sånn. Når noen I familien har bursdag så får jeg melding av mamma om å huske å gratulere dem med dagen, akkurat som jeg ikke klarer å huske på det selv. Også melding på kvelden om at jeg må legge meg. Jeg har også planer om å kjøpe meg leilighet om en stund, men de sier at jeg ikke får lov til det. Jeg er 35 år, har jobb, bor for meg selv og klarer meg selv, men likevel driver de på sånn. Er noen ganger hjemme hos dem men vurderer å ikke dra dit så ofte mer. Men er akkurat det samme når de er hos meg. Nytt klesskap var ikke populært, jeg fikk kjeft og beskjed om at jeg ikke hadde bruk for det. Jeg blir så oppgitt. Og de som sier at jeg lar de bestemme, det er ikke så lett å si imot dem. Er det flere som har sånne foreldre? Noen tips om hva jeg kan gjøre? Anonymkode: e041a...30a Jeg nærmer meg 40 og får ofte "har du husket refleks", "har du med deg hansker","send melding når du har kommet hjem" osv. Synes det er koselig at de bryr seg sånn, men det kan bli for mye av andre innblandelser som ikke er greit. Anonymkode: 0de9f...e03 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 Hehe, jeg kjenner mer litt igjen og jeg er 10 år eldre enn deg(!) Mesteparten er dog bare hønemor-kommentar og mild oppgitthet over hvordan jeg har organisert mitt eget hjem, ev. mangel på det. Jeg er ingen rotekopp, men gidder altså ikke stryke sengetøy og ha brettekanter på klærne mine. Den type "kritikk" ser jeg gjennom fingrene med, fordi jeg får igjen så mye mer. Synes det er hyggelig at hun fortsatt liker å stelle og stulle for meg, så det alltid hyggelig å komme hjem å få litt "omsorg og pleie" av mamma, selv i min alder. Så hjelper selsagt jeg henne med alt av tekniske utfordringer ang. telefon, data, ipads osv. Anonymkode: 43c6b...3d4 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Skrevet 4. januar 2022 Har hatt det ganske likt som deg. Min mor var som din mor i mange år etter at jeg ble voksen, myndig og flyttet ut. Fikk ikke «lov» å reise dit og der (land som de mente var «farlig»), fikk ikke «lov» å ta tatovering, hun blandet seg også litt i min barneoppdragelse etter at jeg fikk egne barn. Det avtok gradvis ettersom jeg bare fortsatte å ta egne valg og gjøre som jeg ville. Jattet ikke med henne, men lagde heller ikke noe drama. Bare gjorde mine valg og lot hun mene sitt. Tror nok overgangen fra å ha meg som barn hjemme til at jeg ble voksen og flyttet ut var litt tøff for henne. Hun snakker en del om hvor fort tiden går osv. Tror ikke det var vondt ment fra hennes side, vi har ett greit forhold i dag. Skal sies at hun var av den litt autoritære typen når jeg vokste opp. Anonymkode: 1b9a8...ba9 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 Mine foreldre er også sånn. Kanskje ikke SÅ ille, men litt. Jeg er 32 år og flyttet hjemmefra til en annen by da jeg var 18 år. Jeg har tatt mastergrad, har god lønn, har kjøpt meg bil og leilighet. Men når jeg er hjemme på besøk (slik som i julen) må jeg si «Jeg greier å kle på meg til vanlig, jeg greier å stå opp slik at jeg kommer meg på jobb i tide, jeg greier å lage middag og spise grønnsaker, jeg greier å passe på at jeg ikke blir for kald». Jeg prøver å si svare høflig, og det går fint ca. i tre dager. Men på 4. eller 5. dagen klikker det for meg. Da er det nok familietid 😂 Så tipsene er: Pust med magen, vær rolig, svar høflig, kom deg ut før du blir sprø! Og kanskje også unngå å dele ting du ikke vil diskutere med foreldrene dine. Anonymkode: abdce...ae1 9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mamma tvinger meg også til å bli med henne bort på besøk når jeg er der, når vi er der så er det ingen som merker at jeg er der, ingen som bryr seg om at jeg er med, så skjønner ikke vitsen med å bli med da. Har prøvd å si noen ganger at i dag blir jeg ikke med, men hun sier at jeg må. Anonymkode: e041a...30a Vil hun ha deg ut av huset? Er det fordi hun bekymrer seg for at du er mye ensom og tenker at det er sunt for deg? Det virker jo som en veldig overdreven omsorg, og da tenker jeg at de kanskje har en grunn til å følge deg spesielt opp? Jeg hadde 3 barn da jeg var på din alder og ba dem ta på seg lue og votter. Hadde vel ledd høyt hvis mine foreldre ba meg om å gjøre det, men egentlig høres det jo koselig ut. Bare fordi ingen noensinne ber meg om å ta vare på meg selv på den måten som voksen. Akkurat den der meldingen om at noen hadde bursdag, hadde jeg satt stor pris på, for det glemmer jeg. Men det er ingen som gjør det. ...heldigvis. Jeg hadde nok fått fnatt hvis de hadde drevet med en slik oppførsel og bedt dem om å ryke og reise. Men situasjonen er absurd fra mitt ståsted, og mine foreldre hadde aldri kommentert et skap jeg kjøpte eller små ting. Ei heller blandet seg inn i mitt liv. Her er det vel snakk om et ganske nært forhold der de tar seg litt til rette i ditt liv. Hele måten du skrive på bærer jo egentlig preg av det også. "Mamma tvinger meg". Det høres jo litt ut som du er 12 år. Vær tydelig. Hvordan kan moren din tvinge deg med på ting? Du må jo bare si at dette gir deg ikke noe og det skjer ikke at du blir med. ...., og at du trenger pusterom fra deres kvelende oppførsel. Du er voksent menneske, og du vil gjerne bli behandlet som et. Så kan du jo ta en samtale med dem om hvorfor de føler at de skal behandle deg slik. Hva er det som bekymrer dem så mye at de må behandle deg som et barn? Anonymkode: d2296...d13 5
Aureka Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lev med det og ignorer det om foreldrene dine ikke håndterer kritikk selv. Jeg er ti år eldre enn deg og mine foreldre har meninger om alt jeg gjør og er kritiske til det meste. Holder kontakten til minimum av den grunn. Jeg har fått beskjed siden jeg var 20 om å ikke besøke familiemedlemmer på egenhånd så det har vært mist største savn. Anonymkode: 3a9ff...62d Foreldrene kan da ikke bestemme at du ikke kan besøke familiemedlemmer alene! På tide med ungdomsopprøret. 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 Jeg tipper du får penger av de? Anonymkode: 867a5...3ed
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tipper du får penger av de? Anonymkode: 867a5...3ed Nei. Får ingenting. Anonymkode: e041a...30a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå