Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Endret av tito,lussi
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du får alderspoeng + evt. poeng for folkehøgskole/førstegangstjeneste + evt. realfagspoeng

Anonymkode: ba677...714

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endret av tito,lussi
AnonymBruker
Skrevet

Kommer du inn under 23/5? Hvis du gjør det, har du sjekket om det bedrer poengsummen din?

Anonymkode: 7f8ae...c69

Skrevet (endret)

Endret av tito,lussi
AnonymBruker
Skrevet

Vel, med en så stor nedgang i antall studieplasser er det god sjangs for at du ikke kommer inn, dessverre. Det er dog ingen som kan vite det sikkert før opptaket faktisk skjer.

Du får evt. studere noe annet i Vestfold eller flytte.

Skrevet (endret)

Endret av tito,lussi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tito,lussi skrev (1 minutt siden):

Når alle har kommet inn nesten hvert år også plutselig skal snitte opp til over 42 i suppleringsinntak? Skjer med å være så negativ? 

I ordinær kvote har det jo vært en ganske stabil poenggrense, der har ikke alle søkere kommet inn siden 2015. Realiteten er at det er veldig uforutsigbart hva poenggrensen vil være neste år, siden vi ikke vet noe om hvordan fordelingen av søkerne pleier å være. Er det en stor andel rundt 35-39 går det helt fint. Men hvis søkerne som pleier å komme inn er jevnere fordelt (og fremdeles er det neste år), kan det hende TS ikke kommer inn. En joker her er jo at det kan hende at flere tenker som TS, og derfor tar opp flere fag enn de ellers ville gjort. 

TS, hvilke fag har du 2 (evt 3) i? Det varierer mye hvor mye arbeid det er å forbedre karakteren i ulike fag. 

AnonymBruker
Skrevet
tito,lussi skrev (1 minutt siden):

Når alle har kommet inn nesten hvert år også plutselig skal snitte opp til over 42 i suppleringsinntak? Skjer med å være så negativ? 

Hvem vet med suppleringsinntaket, men når de kutter så mye i antall studieplasser sier det seg selv at det blir mer konkurranse, hvis vi antar at ca. like mange søker. Derfor sier jeg bare at det er en god sjangs for at du ikke kommer inn, og bør tenke på en plan B.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

I ordinær kvote har det jo vært en ganske stabil poenggrense, der har ikke alle søkere kommet inn siden 2015. Realiteten er at det er veldig uforutsigbart hva poenggrensen vil være neste år, siden vi ikke vet noe om hvordan fordelingen av søkerne pleier å være. Er det en stor andel rundt 35-39 går det helt fint. Men hvis søkerne som pleier å komme inn er jevnere fordelt (og fremdeles er det neste år), kan det hende TS ikke kommer inn. En joker her er jo at det kan hende at flere tenker som TS, og derfor tar opp flere fag enn de ellers ville gjort. 

TS, hvilke fag har du 2 (evt 3) i? Det varierer mye hvor mye arbeid det er å forbedre karakteren i ulike fag. 

Endret av tito,lussi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvem vet med suppleringsinntaket, men når de kutter så mye i antall studieplasser sier det seg selv at det blir mer konkurranse, hvis vi antar at ca. like mange søker. Derfor sier jeg bare at det er en god sjangs for at du ikke kommer inn, og bør tenke på en plan B.

Anonymkode: ba677...

Endret av tito,lussi
Skrevet (endret)

Endret av tito,lussi
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har en god sjanse til å komme inn jeg! Ja, de kuttet ned antall studieplasser, men poenggrensen har jo uansett vært lav og alle har kommet inn. Grunnen til at de kutter antall studieplasser (tenker jeg) er fordi det ikke er mange nok søkere til  å fylle 90 studieplasser. Så prøv å søk! Jeg tror du har veldig gode muligheter til å komme inn☺️ Masse lykke til med drømmestudiet❤️

Anonymkode: b9962...07a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Altså når jeg søker opp barnehagelærer på Bakkenteigen, Vestfold så er det jo kjempelave karaktersnitt for å komme inn, godt under 40. Greit at de skal kutte plasser, men jeg vil tro du har sjans til å komme inn likevel. Litt skremmende er det riktignok at folk sliter som bare det med å klare lette vgs fag, men tenker det er null problem med høyere utdanning.... Evt kan du jo søke deltid, der er jo grensen enda lavere

Anonymkode: babda...732

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
tito,lussi skrev (8 minutter siden):

Jeg har 2 i engelsk og sosialkunnskap 

Kanskje 2 i tysk skriftlig, venter svar på eksamen 

4 i religion, samfunnsfag, psykologi 1, tysk muntlig, gym 

5 i rettslære 

6 i markedsføring og ledende 

3 i resten 

Veldig vanskelig å råde deg til noe som helst, siden ingen av oss vet hvordan opptaket vil bli.

Hvis det ikke er krise å utsette opptaket i et år, ville jeg hatt is i magen. Men hvis du vil inn NÅ, KAN det være lurt å prøve å ta opp noen fag. Kanskje er det unødvendig, men det vet du ikke før du har prøvd. Å få bedre karakter i engelsk burde være ganske enkelt med litt innsats, i alle fall. Sosialkunnskap har jeg ikke hatt, men det virker vel også ganske greit? Med treerne ville jeg tatt opp de minste fagene. Norsk er mye pensum å lese - spranget fra tre til fem er stort der. 
Jeg ville ikke gjort noe med firerne. Når jeg ser på karakterene dine tenker jeg at du neppe vil få sekser, og å legge mye arbeid inn i å gå opp én karakter, når du heller kan legge den samme innsatsen inn i å gå opp to eller kanskje tre karakterer, lønner det seg. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Altså når jeg søker opp barnehagelærer på Bakkenteigen, Vestfold så er det jo kjempelave karaktersnitt for å komme inn, godt under 40. Greit at de skal kutte plasser, men jeg vil tro du har sjans til å komme inn likevel. Litt skremmende er det riktignok at folk sliter som bare det med å klare lette vgs fag, men tenker det er null problem med høyere utdanning.... Evt kan du jo søke deltid, der er jo grensen enda lavere

Endret av tito,lussi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Veldig vanskelig å råde deg til noe som helst, siden ingen av oss vet hvordan opptaket vil bli.

Hvis det ikke er krise å utsette opptaket i et år, ville jeg hatt is i magen. Men hvis du vil inn NÅ, KAN det være lurt å prøve å ta opp noen fag. Kanskje er det unødvendig, men det vet du ikke før du har prøvd. Å få bedre karakter i engelsk burde være ganske enkelt med litt innsats, i alle fall. Sosialkunnskap har jeg ikke hatt, men det virker vel også ganske greit? Med treerne ville jeg tatt opp de minste fagene. Norsk er mye pensum å lese - spranget fra tre til fem er stort der. 
Jeg ville ikke gjort noe med firerne. Når jeg ser på karakterene dine tenker jeg at du neppe vil få sekser, og å legge mye arbeid inn i å gå opp én karakter, når du heller kan legge den samme innsatsen inn i å gå opp to eller kanskje tre karakterer, lønner det seg. 

Anonymkode: 7f8ae...

Endret av tito,lussi
AnonymBruker
Skrevet
tito,lussi skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk 6 og 5 noen mnd etter jeg ble mamma for første gang, dette var også første gang jeg jobba hardt før eksamen, hvorfor tenker du at jeg ikke vil klare å få flere seksere? 

Fordi du har brukt svært lang tid på å ta opp fag, med gjennomgående dårlige resultater. Det er kanskje ikke det du vil høre, men det er sannheten, og der vet du egentlig selv allerede, siden du er usikker på om du kommer inn. Du skrev ikke noe om at du hadde en stigende karakterkurve, og årsaken til at det har gått dårlig tidligere skrev du ikke noe om før etterpå. Kanskje du har bedre potensiale til å oppnå gode resultater enn snittet ditt antyder, men uansett gjelder det samme: Hvis du tar opp småfagene med dårligst karakter, er potensialet størst for å øke snittet mye med så lite innsats som mulig størst. Det er enkel matematikk. Å gå fra 5 til 6 kan være spesielt krevende, og det gjør ikke like mye med snittet ditt som å gå fra 2 til 4. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tito,lussi skrev (14 minutter siden):

Jeg tok 80% av vgs fagene som privatist pga en voldtekt, jeg gjorde mitt beste og fokuset mitt på den tiden var bare å bestå 

Nå har jeg blitt noen år eldre. Fikk 5 og 6 på eksamen. Er det noe mer du lurer? Eller kan du svare på det jeg spør om istedenfor å bekymre deg for hvorfor jeg vil gå høyere utdanning? 

Jeg svarte på det du spurte om. Skal du komme dragende med en voldtekt hver gang noen sier deg imot? Hver gang du ikke få til noe på studiet, ikke får den praksisplassen du vil, ikke får de tilbakemeldingene du vil i praksis? Det er ikke relevant, ikke i det hele tatt faktisk. Hvis du er så jækla flink så burde det være null problem å få betydelige bedre karakter i engelsk og svadafag som sosialkunnskap, og da øker du også sjansen til å komme inn. 

• Liker 1
Skrevet
tito,lussi skrev (1 time siden):

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...