Gå til innhold

Betale mobil abonnement for 20 åring ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

20 åringen bor hjemme. Han får litt i studielån. Går på skole. Jobbet før, men var nedbemanning. Mobilabonnementet hans står enda på meg. Når han jobbet så betalte han meg abonnementet, men nå jobber han ikke. Han betaler ikke noe hjemme. Bør jeg kreve at han betaler mobil selv av studielån?

Anonymkode: ba9dc...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er for meg mest logisk at en voksen person betaler for sine egne utgifter, ja.

Foreldre kan jo være greie og hjelpe med økonomien, men er ikke forpliktet til det. Gratis bosted er jo en massiv hjelp i seg selv.

Anonymkode: 5683d...b3f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han har studielån så er det jo trangt nok fra før. Har du råd, så er det en hyggelig gest å gjøre det. 

Anonymkode: 66475...3e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye er det da? Hvis han ikke har mye penger så kan han skaffe seg billigere mobilabonnement.

Anonymkode: 8eba1...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du hjelpe så er det fint. Jeg husker jeg også fikk hjelp som student. Bodde ikke hjemme, men den ekstra tusenlappen nå og da var så utrolig fint å få. Det samme med overskelser i posten med tørrmat og sjokolade. 

Gode minner jeg ser tilbake på og det tok ikke fra meg selvstendighet eller økonomisk sans. 

Anonymkode: 8e970...a38

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett koster ikke et fornuftig abonnement med gratis sms, gratis ringetid og nok data (så lenge man ikke ser videoer mens man er ute) mer enn 150 kr, så det er vel ikke der skoen trykker. Matkostnadene er vel flere ganger høyere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Uansett koster ikke et fornuftig abonnement med gratis sms, gratis ringetid og nok data (så lenge man ikke ser videoer mens man er ute) mer enn 150 kr, så det er vel ikke der skoen trykker. Matkostnadene er vel flere ganger høyere.

Hvor er det så billig? Vi har telenor. Sikkert det dyreste som fins 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs om ikke du har sånn familierabatt, min mann betaler for meg 🤩

Anonymkode: d7ead...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs vel på din egen økonomi. Jeg har satt stor pris på at min far betalte mobilabonnement for meg. Skulle jeg ha betalt det selv hadde det vært av prinsipielle årsaker - at jeg var voksen nok til det selv - men at han betalte det gjorde økonomien akkurat litt romsligere. 

Min far er død nå og jeg betaler selv, men i periodene jeg er hjemme (f.eks. ferie) er jeg med å betale på maten. 

Anonymkode: 60ced...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er pengebruket ellers? Legger han av litt penger til sparing/egenkapital? Eller er det forbruk og fyll?

Om det er det siste ville jeg nok krevd at han betalte selv. Om det var det første, og du ellers har grei råd, ville jeg bare betalt. 

Pappa betalte for meg gjennom hele studietiden. Men jeg jobbet hardt i helger og ferier, klarte å legge av en del penger, og fikk samtidig gode karakterer. Så det var hans måte å bidra til å hjelpe meg inn på boligmarkedet på. 

Anonymkode: 20586...6f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor er det så billig? Vi har telenor. Sikkert det dyreste som fins 🙈

119kr/mnd med årsavtale fra ice. 1GB. Det klarer han å betale selv. Han bor gratis. Ikke gjør han en bjørnetjeneste. Bidrar han på noe som helst måte i husholdningen?? Eller vasker og bretter du også for han?

Anonymkode: 258cc...e19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Søennen min er fulltidsstudent med et magert studielån og dyr husleie i den byen han studerer. Betaler mobilabo for ham til han er ferdig studert. Men nå bor ikke han hjemme da.
Er jo greit at han venner seg til å betale noe kanskje. At han blir vant til å disponere pengene litt fornuftig.

Anonymkode: 3641c...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1 GB data, gratis ringetid gratis meldinger, 150 kr:

https://onecall.no/mobilabonnement/folkepakka

2 GB data koster 200 kr. og 5 GB koster 250 kr. 100 kr avslag hvis man ikke trenger gratis ringetid og gratis sms.

Er tydeligvis noen som synes det er for lite data siden de selger større abonnementer, men jeg kan ikke tenke meg hvorfor noen har bruk for mer enn dette.  De eneste gangene jeg har brukt over 1 GB er når jeg er i utlandet uten tilgang på wifi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

20 åringen bor hjemme. Han får litt i studielån. Går på skole. Jobbet før, men var nedbemanning. Mobilabonnementet hans står enda på meg. Når han jobbet så betalte han meg abonnementet, men nå jobber han ikke. Han betaler ikke noe hjemme. Bør jeg kreve at han betaler mobil selv av studielån?

Du kan selvsagt om du vil eller må, personlig hadde jeg nok sponset den, om jeg hadde mulighet, så fremt jeg følte at han ikke lider under å "få alt servert". Evner han å sette pris på det, forstår betydningen av det og fortsatt virker oppegående og ikke "bortskjemt" i negativ forstand og at han ikke bruker all økonomisk hjelp som en hvilepute og noe han kan utnytte. Isåfall er det bare en hyggelig gest som nok hjelper en del på hans økonomi nå. Blir han negativt påvirket av det så er det nok best å få et spark bak. Men å få litt hjelp er ikke nødvendigvis det samme som at man blir bortskjemt og hjelpeløs 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 GB data koster 200 kr. og 5 GB koster 250 kr. 100 kr avslag hvis man ikke trenger gratis ringetid og gratis sms.

Er tydeligvis noen som synes det er for lite data siden de selger større abonnementer, men jeg kan ikke tenke meg hvorfor noen har bruk for mer enn dette.  De eneste gangene jeg har brukt over 1 GB er når jeg er i utlandet uten tilgang på wifi.

Man klarer seg jo med 1gb om man må, men her går det iallefall lett 5gb pr mnd. Aner egentlig ikke lenger da jeg har ubegrenset bruk. Men ja. Er man mye steder det ikke er Wi-Fi å bruker tlf litt så går data fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Crazydoglady skrev (4 timer siden):

Man klarer seg jo med 1gb om man må, men her går det iallefall lett 5gb pr mnd. Aner egentlig ikke lenger da jeg har ubegrenset bruk. Men ja. Er man mye steder det ikke er Wi-Fi å bruker tlf litt så går data fort. 

Du ser videoer, da?

Jeg bruker internett på mobilen hele tiden, men tenker aldri på å begrense bruken eller passe meg for å ikke bruke for mye data. Det eneste er at jeg bevisst ikke ser videoer. Så hører jeg på podcasts som er lastet ned på forhånd av gammel vane, det sparer vel litt data når jeg tenker meg om. Er det disse to tingene du gjør som tar mye data?

Men hvor mange steder er du egentlig som ikke har wifi? I farta kommer jeg ikke på noen andre steder enn på gata og butikken. Skole, jobb, kafé, tog, hjemme..wifi overalt. Sjelden jeg pleier å koble meg til wifien unntatt hjemme da, siden det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser videoer, da?

Jeg bruker internett på mobilen hele tiden, men tenker aldri på å begrense bruken eller passe meg for å ikke bruke for mye data. Det eneste er at jeg bevisst ikke ser videoer. Så hører jeg på podcasts som er lastet ned på forhånd av gammel vane, det sparer vel litt data når jeg tenker meg om. Er det disse to tingene du gjør som tar mye data?

Men hvor mange steder er du egentlig som ikke har wifi? I farta kommer jeg ikke på noen andre steder enn på gata og butikken. Skole, jobb, kafé, tog, hjemme..wifi overalt. Sjelden jeg pleier å koble meg til wifien unntatt hjemme da, siden det ikke er nødvendig.

Nei, ikke annet enn noen snutter på snap, insta eller facebook da. Spiller litt spill, feks pokemon go. Nei, altså, jeg driver ikke å flyr rundt på kafe el. Trives best ute. Der er det lite Wi-Fi. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...