AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Del Skrevet 4. januar 2022 Jeg arvet nettopp en slump med penger, rundt 600 000. Jeg ønsker å investere disse i fond eller aksjer. Jeg vet at aksjer krever en annen type kompetanse og forvaltning, men jeg vurderer å sette meg mer inn i det. Dersom jeg sparer og en dag skal ta disse pengene ut. Er det da 31% skatt av avlastning uansett om det er norsk eller utenlandske fond/aksjer? Må skatten betales med en gang eller kommer det til innbetaling ved skattemelding året etterpå? Og må jeg da også betale skatt av det jeg tar ut, selv de 600 000 jeg eventuelt går inn med? På forhånd, takk for svar! Er litt newbie, håper det er noen smarte hoder her. Anonymkode: 73859...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Del Skrevet 4. januar 2022 Først og fremst bør du absolutt spare via ASK. Da er gevinst skattefritt frem til uttak. Om ikke må du skatte hvert år, akkurat som på renteinntekter. Det kommer på neste års skattemelding, og du får restskatt om du ikke har justert skattekort for dette. Det lønner seg i praksis, så jeg betaler restskatten med glede hvert år. Sats på fond. I hovedsak brede indeksfond. Da du kan for lite om markedet til å gå inn aktivt (aksjer). Ikke sett inn alt på en gang, men ha månedlige trekk over 4-5 perioder. Har man uflaks treffer man en liten topp, og da er det mye penger tapt i en jafs. Anonymkode: afc28...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommeren2021 Skrevet 4. januar 2022 #3 Del Skrevet 4. januar 2022 600.000 bør settes i indeksfond som DNB Global indeks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Del Skrevet 4. januar 2022 Jeg er ikke ts. Men hva er indeksfond? Hva er da et vanlig fond? Anonymkode: 5997a...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Del Skrevet 4. januar 2022 Sommeren2021 skrev (2 minutter siden): 600.000 bør settes i indeksfond som DNB Global indeks. Jeg er faktisk litt skeptisk til full satsing i globalt indeksfond nå. Det er noe misvisende at det er globalt. Mesteparten er USA. Og jeg er usikker på markedet der nå. Generelt anbefaler jeg å kombinere dette med Norden, Asia, eller andre fond med bredde, bare i andre markeder. Anonymkode: afc28...930 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommeren2021 Skrevet 4. januar 2022 #6 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er faktisk litt skeptisk til full satsing i globalt indeksfond nå. Det er noe misvisende at det er globalt. Mesteparten er USA. Og jeg er usikker på markedet der nå. Generelt anbefaler jeg å kombinere dette med Norden, Asia, eller andre fond med bredde, bare i andre markeder. Anonymkode: afc28...930 Jeg forstår deg. Da ville jeg heller ha fordelt det slik: DNB global indeks: 60 % KLP Asia: 20 % KLP fremvoksende: 20% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #7 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg arvet nettopp en slump med penger, rundt 600 000. Jeg ønsker å investere disse i fond eller aksjer. Jeg vet at aksjer krever en annen type kompetanse og forvaltning, men jeg vurderer å sette meg mer inn i det. Dersom jeg sparer og en dag skal ta disse pengene ut. Er det da 31% skatt av avlastning uansett om det er norsk eller utenlandske fond/aksjer? Må skatten betales med en gang eller kommer det til innbetaling ved skattemelding året etterpå? Og må jeg da også betale skatt av det jeg tar ut, selv de 600 000 jeg eventuelt går inn med? På forhånd, takk for svar! Er litt newbie, håper det er noen smarte hoder her. Anonymkode: 73859...7fd Har akkurat arvet flere hundre tusen selv. Skjønner ikke at folk tør å investere sånn i det hele tatt jeg. Anonymkode: c4d45...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 4. januar 2022 #8 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke ts. Men hva er indeksfond? Hva er da et vanlig fond? Anonymkode: 5997a...7d0 Det er et aksjefond som har i vedtektene sine at det skal følge en gitt indeks. På den måten er kostnadene veldig lave sammenlignet med et aktivt forvaltet fond. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 4. januar 2022 #9 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg arvet nettopp en slump med penger, rundt 600 000. Jeg ønsker å investere disse i fond eller aksjer. Jeg vet at aksjer krever en annen type kompetanse og forvaltning, men jeg vurderer å sette meg mer inn i det. Dersom jeg sparer og en dag skal ta disse pengene ut. Er det da 31% skatt av avlastning uansett om det er norsk eller utenlandske fond/aksjer? Må skatten betales med en gang eller kommer det til innbetaling ved skattemelding året etterpå? Og må jeg da også betale skatt av det jeg tar ut, selv de 600 000 jeg eventuelt går inn med? På forhånd, takk for svar! Er litt newbie, håper det er noen smarte hoder her. Anonymkode: 73859...7fd Jeg kjenner en fyr som skulle lære seg å investere i aksjer og han leste helt feil bøker ol. Han begynte med spekulasjon og teknisk annalyse. Det hele endte med at han investerte i et selskap som fallt med titalls prosent og store deler av den originale investeringen forsvant. En må være veldig kritisk til hvilke metode man bruker. Den mest vanlige metoden i dag, er den utviklet av Benjamin Graham, som også Warren Buffet ble inspirert av (men han har videreutviklet metoden mye, noe det er verdt å ta en kikk på). Peter Lynch og Philip A. Fisher har også svært interessante bøker. Kan være lurt å lese (eventuelt høre på lydbok, slik som meg) mange forskjellige bøker av respekterte personer. Disse bøkene hjalp også meg når jeg vurderte om jeg var egnet til å handle aksjer. Når en ikke er egnet, er det nok lurt å investere i fond. Noen er ikke egnet til å investere i noe som helst, utenom $ROPE. Endret 4. januar 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 4. januar 2022 #10 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) For øvrig har de helvettes jævlene satt opp skatt på utbytte (noe aksjegevinst blir definert som) til rundt 35,2 prosent fra januar 2022. Med ytterligere økninger i sikte. De tar nå rundt 50 prosent av bedriftenes overskudd. Endret 4. januar 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Del Skrevet 5. januar 2022 Jaconandersen skrev (23 timer siden): For øvrig har de helvettes jævlene satt opp skatt på utbytte (noe aksjegevinst blir definert som) til rundt 35,2 prosent fra januar 2022. Med ytterligere økninger i sikte. De tar nå rundt 50 prosent av bedriftenes overskudd. Oi, er det sant? Det er jo vanvittige summer... Hmmm, ser jeg må gå i tenkeboksen her. Takk for tips, alle. Jeg må visst sette meg litt mer inn i dette. Anonymkode: 73859...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oi, er det sant? Det er jo vanvittige summer... Hmmm, ser jeg må gå i tenkeboksen her. Takk for tips, alle. Jeg må visst sette meg litt mer inn i dette. Anonymkode: 73859...7fd Du skatter tilsvarende av renteinntekter, og andre kapitalinntekter. Og fordelen av utsatt beskatning i ASK er enorm. Så det er ikke så ille som det høres ut av. Alternativet ditt er jo å gå inn i boligmarkedet, men beløpet er jo ikke så stort. Og det er en del risiko her også. Samt beskatning ved salg om du ikke bor der selv. Anonymkode: afc28...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du skatter tilsvarende av renteinntekter, og andre kapitalinntekter. Og fordelen av utsatt beskatning i ASK er enorm. Så det er ikke så ille som det høres ut av. Alternativet ditt er jo å gå inn i boligmarkedet, men beløpet er jo ikke så stort. Og det er en del risiko her også. Samt beskatning ved salg om du ikke bor der selv. Anonymkode: afc28...930 Nei renter er det 21 eller 22% skatt på nå. Men ASK er kjempefin ja. Selv om man har gevinst så kan man ta ut hele innskuddet på kontoen uten å måtte skatte. Skatten kommer først når man tar ut mer enn det man har skutt inn på kontoen. Anonymkode: de2a6...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 6. januar 2022 #14 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 19.06): Jeg er faktisk litt skeptisk til full satsing i globalt indeksfond nå. Det er noe misvisende at det er globalt. Mesteparten er USA. Og jeg er usikker på markedet der nå. Generelt anbefaler jeg å kombinere dette med Norden, Asia, eller andre fond med bredde, bare i andre markeder. Anonymkode: afc28...930 Enig i at det er drøyt å kalle et fond som er 70% USA for globalt, summen av de store teknologiselskapene i den globale indeksen er sånn 20% mot 30% i den amerikanske hovedindeksen, så de kommer til å følge hverandre ganske tett. Emerging markets derimot har generelt vært en miserabel investering, fordi vi har ventet i snart 20 år på at "emerging markets" skal "emerge" lol, med mindre du har en ekstrem gambling apetitt holder du deg til å investere i land hvor regjeringen bryr seg om hvordan det går med aksjemarkedet (les: EU og USA). I tillegg til Global Indeks bør du være godt investert i den Norske indeksen. Personlig sitter jeg på overvekt på FAANG aksjene og vurderer å kjøpe meg opp i tech vekstaksjer etter de har fått bank som faen i det siste. Resten blir pent delt mellom global finans etf, global helse etf og den norske indeksen. Så har jeg noen mindre posisjoner her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå