Gå til innhold

Hvilke plager ble du kvitt i 2. trimester?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 5+1 idag (graviditetsuke 6). 

Jeg har innfallende panikkangst i ulik grad siste uka. Den kommer plutselig og tankene blir veldig mørke og vonde. Har tenkt på abort mtp hvor dårlig psykisk jeg har vært, men barnet er ønsket så det skjer ikke! Får skikkelig katastrofetanker..uff.

- Brekninger i hals av og på hele dagen.

- Får fort hjertebank og blir sliten av ingenting.

- Ekstremt ømme bryst, spesielt nippler.

- Nå siste dagene har jeg hatt tensjonshodepine (tror jeg), altså deb strekker seg fra kraniet bak ved nakken, stråler litt ut i ørene men ikkr veldig, og stråler ut til overkjeve og bak øyne. Får ubehag ved å bevege øynene. Dette kommer og går også hele døgnet, tenker det må være en muskel eller nerve i nakken som jeg har plage med.

Mine startet rundt dagene jeg skulle få mensen, har noen opplevd lignende symptomer? Når gikk de vekk for deg?

Del gjerne hva dere har fått av symptomer, sikkert noen flere enn meg som trenger å lese!

Anonymkode: aa382...d0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du trenger psykisk helsehjelp.

Anonymkode: a6cb7...0bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje du trenger psykisk helsehjelp.

Anonymkode: a6cb7...0bf

Jeg har hatt angst i 20 år så håndterer den fint, jeg lurte på om noen hadde opplevd det samme;) Trenger ikke ha noen dårlig tone for det i svaret ditt, såklart jeg bør få litt ekstra helsehjelp.. men dps har ikke klart å hjelpe meg før. Klarer meg vanligvis fint selv, og dette er nok bare hormoner, for denne angsten er helt annerledes:) Skal snakke med jordmor da, for litt ekstra råd og støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv ble mindre trøtt og sliten i andre trimester. Jeg var veldig plaget av kvalme og oppkast i første trimester, og det ble bedre i andre trimester i det ene svangerskapet og varte en stund til i det andre. Psykisk hadde jeg ikke plager selv, men kjenner to andre som hadde det skikkelig tøft. Og den ene av dem vet jeg ble bedre i andre trimester. 

Anonymkode: fde20...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Kvalmen og de ømme puppene gikk over litt ut i andre trimester for meg :)

Engstelig var jeg hele veien, er i tredje trimester nå :P Vær forberedt på at graviditet kan gi høyere puls og hjertebank (noe som jeg lett blir engstelig for så greit å vite at det er normalt) 

Lurt å snakke med jordmor/fastlege, er eget punkt på helsekortet om psykiske sykdommer. Kanskje du bør høre om du kan få første kontroll tidligere enn uke 12. 

Anonymkode: 63645...51e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kvalmen og de ømme puppene gikk over litt ut i andre trimester for meg :)

Engstelig var jeg hele veien, er i tredje trimester nå :P Vær forberedt på at graviditet kan gi høyere puls og hjertebank (noe som jeg lett blir engstelig for så greit å vite at det er normalt) 

Lurt å snakke med jordmor/fastlege, er eget punkt på helsekortet om psykiske sykdommer. Kanskje du bør høre om du kan få første kontroll tidligere enn uke 12. 

Ja, jeg tenker jeg må snakke med jordmor om det, jeg vet jo ingenting om svangerskap så jeg får plutselig litt noia iblandt, men det er mest på kvelden når det er mørkt og jeg er sliten. Ja merker voldsom hjertebank, er egentlig vandt med det, men tror jeg har litt angst for angsten ettersom mye av symptomene jo er like for angst. Prøver å distrahere meg selv litt, og merker at om jeg spiser regelmessig så har jeg det bedre psykisk iallefall. Kvalmen har vært verre før i tidligere graviditet (SA), så håper den holder seg som den gjør nå, men det tror jeg egentlig den vil for jeg ble kvalm før 7 uke sist. Har mer brekningsproblemer enn kvalme😅

Nå skal det sies at jeg har ekstremt vondt bak øyne og i bakhodet, tror det et spenningshodepine, så skal til manuellterapeut en dag snart for å løsne opp, mulig det hjelper meg for nå er det slitsomt og trykk i huet😬Tusentakk gor gode råd!

Utføret jordmor på helsestasjonen ultralyd, eller hvor henvender jeg meg?

Skrevet

Jeg hadde en periode fra uke 7 og ut rundt uke 15 med MYE hodepine. Gikk til akupunktur og manuellterapeut, manuell mest for bekkenet, men synes begge deler hjalp litt. Det ble som sagt borte litt ut i andre trimester 😊 Jeg fikk også resept på Paralgin forte som jeg kunne ha i bakhånd om det ble skikkelig ille, det skal være helt trygt. Var godt å vite at jeg hadde noe for hånden som fungerte siden jeg ikke kunne ta Ibux!

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg tenker jeg må snakke med jordmor om det, jeg vet jo ingenting om svangerskap så jeg får plutselig litt noia iblandt, men det er mest på kvelden når det er mørkt og jeg er sliten. Ja merker voldsom hjertebank, er egentlig vandt med det, men tror jeg har litt angst for angsten ettersom mye av symptomene jo er like for angst. Prøver å distrahere meg selv litt, og merker at om jeg spiser regelmessig så har jeg det bedre psykisk iallefall. Kvalmen har vært verre før i tidligere graviditet (SA), så håper den holder seg som den gjør nå, men det tror jeg egentlig den vil for jeg ble kvalm før 7 uke sist. Har mer brekningsproblemer enn kvalme😅

Nå skal det sies at jeg har ekstremt vondt bak øyne og i bakhodet, tror det et spenningshodepine, så skal til manuellterapeut en dag snart for å løsne opp, mulig det hjelper meg for nå er det slitsomt og trykk i huet😬Tusentakk gor gode råd!

Utføret jordmor på helsestasjonen ultralyd, eller hvor henvender jeg meg?

Jordmor har ikke UL men du får UL på sykehuset rundt uke 18-20 :) Er man over 35 ved termin så kan fastlege (kanskje jordmor også?) henvise til tidlig UL på sykehuset også, rundt uke 12 får man den tror jeg. Er man under 35 eller ønsker UL ennå tidligere må man gå privat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jordmor har ikke UL men du får UL på sykehuset rundt uke 18-20 :) Er man over 35 ved termin så kan fastlege (kanskje jordmor også?) henvise til tidlig UL på sykehuset også, rundt uke 12 får man den tror jeg. Er man under 35 eller ønsker UL ennå tidligere må man gå privat.

Takk for svar! Jeg har bestilt UL til uke 11-12 hos privat, det ble vel da i midten av februar. Jeg hadde en spontanabort sist måned, men slik det er nå så har jeg fortsatt graviditetshormonene mine, så de trygger meg litt. Mulig jeg endrer den til uke 8-10 en plass, siden jeg gjerne ønsker å se hjertet slå!

AnonymBruker
Skrevet
Fhuzzy skrev (15 timer siden):

Jeg hadde en periode fra uke 7 og ut rundt uke 15 med MYE hodepine. Gikk til akupunktur og manuellterapeut, manuell mest for bekkenet, men synes begge deler hjalp litt. Det ble som sagt borte litt ut i andre trimester 😊 Jeg fikk også resept på Paralgin forte som jeg kunne ha i bakhånd om det ble skikkelig ille, det skal være helt trygt. Var godt å vite at jeg hadde noe for hånden som fungerte siden jeg ikke kunne ta Ibux!

Ja siste to dagene nå har jeg hatt sinnsykt med hodepine. Det gjør vondt i øynene når jeg beveger dem, tinning og panne. Tror det er spenningshodepine, for det har vært som et stramt bånd rundt hodet. Skal til legen på mandag, håper på litt blodprøver og en sjekk😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...