Gå til innhold

Jeg laget for mye couscous - hva kan jeg bruke resten til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som tittelen sier - og jeg prøver bli flinkere til å ikke kaste mat. Tips til noe godt jeg kan lage? 😊

Anonymkode: 3e010...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lager ofte lunsjsalat på couscous. Blander med det jeg har. Alt fra selleri+tunfisk+paprika. Til brokkoli+rødløk+bakon. squash+soltørkede tomater+rosiner. Fetaost+avokado+cherrytomater. (og selvfølgelig med smakstilsetninger, som sitron, litt olje, ulike krydder og urter)

Anonymkode: f6dbe...f49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/Tabbouleh-med-granateple-og-persille/

•Couscous kaker

1,5 dl couscous                                                      2 poteter. Skrell potetene og kok dem til de er helt gjennomkokte og myke. 
2 ss vann 
2 ss kikertmel (kan også bruke vanlig mel)

Blandes godt og settes til side. Denne røren burde stå i minst en halv time før du bruker den.

1 halv kepaløk 
1 fedd hvitløk 
1 gulrot, skrelt 
1/2 rød chili 
salt
pepper
chilipulver
cumin

Finkutt løk og riv gulroten. Finkutt også chilien. 
Bland couscous med grønnsakene. Mos de kokte potetene godt og ha dem i. Kna “deigen” godt, helst med hendene. 
Ha i litt og litt av kikertrøren til en perfekt konsistens. Smak til med salt, pepper, cumin og chilipulver til ønsket smak. 

Konsistensen skal være fast og deigete, og litt klissete. 

Fukt hendene med litt vann og lag små, flate boller i ønsket størrelse. Stek på høy varme i en panne med litt olje. 
Husk at de blir fort brune, så pass på varmen og hold hele tiden øye med bollene. 

Server dem på et fat med litt hakket vårløk over. 

•Gryte servert med couscous 

1 aubergine 
1 løk 
2 fedd hvitløk 
1 rød chili 
1 ts frisk hakket ingefær 
4 gulrøtter 
1 liten squash 
3 ss olivenolje 
Ca. 2 1/2 dl grønnsaksbuljong 
1 boks hakkede tomater 
1 ts koriander 
½ ts spisskum 
1/2 ts kanel 
1 dl rosiner 
Salt og pepper 
Saft og skall av 1 lime 
Frisk koriander eller mynte

Del auberginen i terninger og dryss med salt. La stå med saltet i 10 -15 minutter, det vil trekke ut bitterstoffene av auberginen. Skyll deretter i rennende kaldt vann, og la det renne godt av seg.

Rens og grovhakk løk og grønnsaker, og finhakk hvitløk og chilipepper. Varm oljen i en sauteringspanne eller en panne med høye kanter. Fres løk, hvitløk, chilipepper og krydder til løken er blank. Tilsett så grønnsakene og la blandingen surre i 3-4 minutter.

Tilsett kraft og hermetiske tomater og la det koke i 10-15 minutter. Deretter tilsetter du aprikoser som er delt i to, og lar så blandingen trekke videre 3-4 minutter. Smak til med salt og pepper.

Dryss over frisk koriander ved servering.

•Lager grønnsakswok blander inn linser fra boks og couscous heller over sataysaus

Anonymkode: 95d3d...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes couscous er et fint utgangspunkt for en enkel lunsjrett, inspirert av rice bowl.

Først blander jeg couscousen med litt soyasaus, sitronsaft og sesamolje, så den smaker litt mer. Så topper jeg den med et bløtkokt egg, grønnsaksrester, rester av kjøtt eller fisk, røkelaks eller andre ting som kan være godt. Så pynter jeg det hele med litt vårløk eller oppklipt nori og sesamfrø.

Dette er en veldig fin måte å bruke rester, og for å få noe enn de evinnelige brødskivene på hjemmekontoret. 

Anonymkode: 253bf...14a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes couscous er et fint utgangspunkt for en enkel lunsjrett, inspirert av rice bowl.

Først blander jeg couscousen med litt soyasaus, sitronsaft og sesamolje, så den smaker litt mer. Så topper jeg den med et bløtkokt egg, grønnsaksrester, rester av kjøtt eller fisk, røkelaks eller andre ting som kan være godt. Så pynter jeg det hele med litt vårløk eller oppklipt nori og sesamfrø.

Dette er en veldig fin måte å bruke rester, og for å få noe enn de evinnelige brødskivene på hjemmekontoret. 

Anonymkode: 253bf...14a

Hørtes digg ut! 

couscous kan brukes til alt! Fyr det over litt salat med granateple, rødløk, fetaost og stekt paprika med en gode sitron balsamico vinegrett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...