Gjest skrekk Skrevet 16. oktober 2005 #1 Skrevet 16. oktober 2005 Tror dere at jeg kan spise for mye flour? Jeg er så redd for tenna mine, så jeg spiser tre flour tabletter hver dag. Og tygger ca. 1,2,3,4,5 eller noe tyggegummi med flour hver dag. Er det farlig med for mye flour i munnen. Noen ganger tar jeg sånn flour skyllevann, men jeg liker ikke smaken, så det er veldig sjelden. Vet dere hva som skjer med for mye flour? Jeg har nemlig tannlegeskrekk, og har ikke verdt hos tannlegen på over 10 år. Og jeg er så redd for å få hull, at jeg propper i meg masse fluor, for å ikke å få hull. Pusser tenna en gang om dagen, og bruker tanntråd, og en tannbørste som er bitte liten innerst i munnen. Hørte at det eneste som hjelper mot hull i tenna er fluor, så da spiser jeg fluor da. Er det skadelig på tenna? For mye fluor på tenna? Er det skadelig for magen med fluor?
lillesky Skrevet 16. oktober 2005 #2 Skrevet 16. oktober 2005 På fluorboksen står det at man skal ta 1 tablett om dagen, så jeg ville ikke tatt mer enn det. For mye fluor skader ikke tennene til voksne, men er heller ikke til noe nytte. Så det eneste du gjør da er å putte penger i dass.
Cathie Skrevet 17. oktober 2005 #3 Skrevet 17. oktober 2005 På en annen side så har jeg hørt at fluor er skadelig for kroppen! Bra for tennene men kroppen liker det absolutt ikke! Husker ikke hvor jeg så det, skal se om jeg finner noe om det.
Sniglå Skrevet 17. oktober 2005 #4 Skrevet 17. oktober 2005 For mye fluor skader ikke tennene til voksne, men er heller ikke til noe nytte. Så det eneste du gjør da er å putte penger i dass. ← DET var hvertfall feil. Fluor er til god hjelp mot hull! Men ellers jo, det er ikke farig for tenna å få for mye flour i voksen alder, men hvordan kroppen tåler så mye er jeg usikker på.
lillesky Skrevet 17. oktober 2005 #5 Skrevet 17. oktober 2005 DET var hvertfall feil. Fluor er til god hjelp mot hull! Men ellers jo, det er ikke farig for tenna å få for mye flour i voksen alder, men hvordan kroppen tåler så mye er jeg usikker på. ← FOR MYE FLUOR gir ingen virkning. Altså: om du tar en tablett eller 100 (kommer an på hvor mange mg, mine er 1 mg, mens det også finnes 0,25 g og da kan man spise flere per dag) så er det samme virkning for tenna. Fant det på en tannlegeside. I pakningsvedlegget på fluorboksen min står det: Inntak av store fluordoser over tid hos barn under 12 år vil kunne gi hvite flekker i emaljen.
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #6 Skrevet 17. oktober 2005 http://no.wikipedia.org/wiki/Fluor Men alt med måte, fordi for mye fluor (fluorforgiftning, fluorose) gjøre benbygningen og tennene skjøre og deformerer knoklene. Vil imidlertid tro at du må innta svært store doser for å ende opp med fluorforgiftning. Vil imidlertid sterkt anbefale deg en tur til tannlege/tannpleier. Du merker kanskje ingenting nå, men det kan komme en dag hvor du kanskje får så store plager med tennene at du er nødt å dra til tannlege og da er det kanskje for sent å gjøre noe. Og må du gjennom store tannarbeider så svir det ofte meget hardt i lommeboka. Snakk med tannlegen ang. angsten din. De er vant med å behandle pasienter med tannlegeskrekk og har hjelpemidler for slikt.
Sniglå Skrevet 17. oktober 2005 #7 Skrevet 17. oktober 2005 FOR MYE FLUOR gir ingen virkning. Altså: om du tar en tablett eller 100 (kommer an på hvor mange mg, mine er 1 mg, mens det også finnes 0,25 g og da kan man spise flere per dag) så er det samme virkning for tenna. Fant det på en tannlegeside. I pakningsvedlegget på fluorboksen min står det: Inntak av store fluordoser over tid hos barn under 12 år vil kunne gi hvite flekker i emaljen. ← Okei, men da er det greit! Trodde du trodde at flour ikke hadde noen virkning i seg selv! Ble litt nervøs der,
Shine21 Skrevet 17. oktober 2005 #8 Skrevet 17. oktober 2005 ingenting skal overdrives... jeg ville holdt meg til en om dagen.
lillesky Skrevet 17. oktober 2005 #9 Skrevet 17. oktober 2005 Okei, men da er det greit! Trodde du trodde at flour ikke hadde noen virkning i seg selv! Ble litt nervøs der, ← Sukkertøy hjelper.
Gjest Spacegirl Skrevet 17. oktober 2005 #10 Skrevet 17. oktober 2005 Det finnes tannleger som har spesialisert seg på mennesker med tannlegeskrekk. Da jeg bodde i Elverum, gikk jeg til en slik en. Han brukte også lystgass dersom det skulle være behov for det. Og han var kjempeflink. Veldig snill og rolig, og gjorde ingenting uten først å ha forklart hva han skulle gjøre. Alt gikk i mitt tempo, og det var verken skummelt eller vondt. Anbefaler deg å ta kontakt med en slik en . Forøvrig skjønner jeg redselen din, da jeg gikk til han i Elverum var det sju år siden sist jeg hadde vært hos tannlegen.
Gjest Hippopotamus Skrevet 17. oktober 2005 #11 Skrevet 17. oktober 2005 Pusser tenna en gang om dagen, og bruker tanntråd, og en tannbørste som er bitte liten innerst i munnen. ← Nå er vel tannpuss minst like viktig som fluor for å hindre hull i tenna. Å pusse tenna en gang om dagen er ikke nok. Du må pusse morgen og kveld.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #12 Skrevet 17. oktober 2005 Pusse morgen og kveld, bruke tanntråd, skylle med fluorvann, og holde deg unna cola og appelsin juice er vel det viktigste for å passe på tenna.
Exodus Skrevet 18. oktober 2005 #13 Skrevet 18. oktober 2005 Tannlege skrekk ja. der kjenner jeg meg igjen!! .. Lang historie kort, jeg har sliti lenge. Var ikke hos tannlegen på 8-10 år. Fullstendig angstanfall, og nerver: så det holdt!!, skulle jeg til tannlegen skjedde det samme hver gang: hyppige do besøk og ringte og avbestilte timen et pr timer før jeg skulle dit... Følte meg som Verdens største pyse. Det gikk så langt at jeg begyndte og slite med betendelse. Fikk omtrent betendelse i hele kjeften (Og det er ikke bra om den sprer seg oppover!!) Og sinnsykt vondt!! helt ubeskrivelig vondt. Fast legen fant på en en god løsning: syntest han, Sobril 25 mg..Men det er ikke smart og dope seg ned og dra, kom ikke noe godt ut av det.. Derimot fant jeg en ny tannlege, anbefalt av en venn: Tannlege Erik Svensrud, i vogts gt 40, Oslo. Han kunne vistnok mye om tannlege skrekk! Måten jeg ble tatt imot på der er ubeklagelig!!, traff ei hyggelig kontordame som fixet time tvert. Og Svensrud var verdens mest rolige og behagelige person jeg noen gang har møtt. eksremt profesjonell og dyktig! Han reiser rundt på seminarer(rundt omkring i verden) og holder seg hele tiden oppdatert på den nyeste i utviklingen, og har det nyeste av utstyr. For og forklare enkelt: når han bedøver bruker han en "data-penn", den bare piper, merker INGENTING! og han bedøver bare den tanna han jobber på, slipper og bli lamma i hele kjeften! Når han tar røntgen får man en liten data brikke i munnen (liten flat en) og bildet "popper" opp 1 sec etter, på en dataskjerm: som henger ved siden av stolen (henger i en arm, som han svinger over stolen). Der man får se alt, og han forklarer grundig alt sammen. fikk t.o.m se film der som forklarte karies osv, hehe. (på dataskjermen) han har også en tempur madrasse/pute i stolen. (Behagelig! hehe). Og han er faktisk IKKE dyrere en andre tannleger!! jeg har sjekket rundt, han sier det selv at han er dyr, for det er dyrt og holde seg oppdatert. Men det er vanlige priser han bruker.. Nå har jeg trekt en tann, rotfylt en: og har igjen en, bygd opp en med kompositt, og skiftet gamle fyllinger. og jeg er snart ferdig!!!! (etter så mange år uten sjekk: da blir det litt...) Svensrud sa det til meg da jeg kom at: Med dagens moderne utstyr: Er det en selvfølge at et besøk hos tannlegen er smertefritt!! Og det har han helt rett i. Fikk bare lyst til og skrive om han, for han er verdt et besøk!. Jeg annbefaler han på det varmeste. Han har iallefall kurert meg!, og da er det håp for alle!!!. Og jeg skal ALDRI! mere bytte tannlege. Forøvrig, vedr fluor. Jeg lærte det at tabletter er greit det, men hvis man skyller munnen hver gang etter tannpuss med fluorskyll. så holdt det (også tanntråd da, seff), det sa iallefall videon jeg så, hehe. Da holder man emaljen sunn og sterk. Tannlegeskrekk er iallefall noe av det verste som finnest, men det fine er at det er MAAAAANGE av oss som har det!. Så da får vi hjelpe hverandre!, uansett: Og la det gå så langt som jeg gjorde er ikke bra. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #14 Skrevet 24. oktober 2005 Tannlegeskrekk er så fælt. Jeg er så redd tannlegen.
Cathie Skrevet 25. oktober 2005 #15 Skrevet 25. oktober 2005 Han reiser rundt på seminarer(rundt omkring i verden) og holder seg hele tiden oppdatert på den nyeste i utviklingen, og har det nyeste av utstyr. For og forklare enkelt: når han bedøver bruker han en "data-penn", den bare piper, merker INGENTING! og han bedøver bare den tanna han jobber på, slipper og bli lamma i hele kjeften! Når han tar røntgen får man en liten data brikke i munnen (liten flat en) og bildet "popper" opp 1 sec etter, på en dataskjerm: som henger ved siden av stolen (henger i en arm, som han svinger over stolen). Der man får se alt, og han forklarer grundig alt sammen. fikk t.o.m se film der som forklarte karies osv, hehe. (på dataskjermen) han har også en tempur madrasse/pute i stolen. (Behagelig! hehe). ← Den bedøvelsen tok han på meg!! Og det tok ikke mange sekundene før det smallt ILLE i tanna mi! Så den funka IKKE!!! Jeg har aldri problemer med vondt eller ubehag (bortsett fra litt prikking) når bedøvelsen går ut, men denne gjorde VONDT!!! Så det nye er ikke alltid det beste! De er ganske oppdatert der jeg går, ikke har jeg tenkt til å bytte heller, for je stoler på de!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå