Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har møtt jeg jente over nett, og har hatt kontakt med henne i ett år. Vi har en god tone,og i den tiden vi har hatt kontakt, har jeg vært gjennom faser, hvor jeg har spurt om hun øsnker å avslutte vennskapet, paga forskjellige grunner. Hun har vært mindre aktiv, vært kort og hun har ikke insjet. ENkelte ganger har hun åpnet snapper og ikke svart.

Dette er egnetlig greit, jeg tror på henne,når hun sier hun øsnker å ha kontakt, og har all grunn til å tro på henne at det er mye jobb. Hun har selv sendt snap for en dag siden, hvor hun viste interesse, og stilte spørsmål.

Greien med henne, er at selv om ejg føler vi har en varm og god relasjon, så merker jeg at at føler at jeg burde være forsiktig rundth enne. Ikke fordi jeg ikke stoler på henne, men fordi ejg synes det er dårlig av henne, etter over ett år med kontakt over snap,  hvor vi har støtttet hverandre snakket og sånnsett vært ganske tilstede-Bare på en litt annen måte enn fysisk.

Vil ikke avbryte vennskapet, men somsagt, har spurt henne om å ringes-Dette vil hun ikke. Hun orker ikke, og dette har vært sånn hele perioden. Jeg foreslår teams istedet, men hun orker ikke det heller. Jeg synes dette er dårlig av henne,men vil jo ikke krangle heller. Øsnker å vise forståelse, men synes ikke jeg blir så veldig hørt.

Noen som har tips til hvordan ejg kan ta dette opp med henne? FOr jeg synes egentlig at etter over ett år, så foreslår hun å sitte å melde over snap og over en samtale, så synes jeg faktis det er mer slitsomt enn å f eks bare møtes over teams eller ringe.

Føler på at dette kan være en "make or break" etterhvert, men synes det burde være innafor og egentlig ganske obligatorisk for venninner..

Tar gjerne imot tips og råd på dette! 

Anonymkode: fed99...bfb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det nødvendig å definere et vennskap for en hver pris? Du kan ha henne som en snap venn og finne andre venner i tillegg. 

Et vennskap er frivillig og ikke noe du kan kreve. Hun har sagt noe om hvor grensene hennes går. Det må du enten respektere eller risikere å miste vennskapet. 

Anonymkode: b7e38...4a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med svaret over.

Venninnen din har satt en grense. Det er et sunt tegn at hun sier ifra hva hun føler og trenger. Du kan ikke gjøre noe annet enn å akseptere det. Trenger du mer, må du finne flere venner og/eller finne på noe selv.

Anonymkode: a0bd0...e87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det nødvendig å definere et vennskap for en hver pris? Du kan ha henne som en snap venn og finne andre venner i tillegg. 

Et vennskap er frivillig og ikke noe du kan kreve. Hun har sagt noe om hvor grensene hennes går. Det må du enten respektere eller risikere å miste vennskapet. 

Anonymkode: b7e38...4a3

Ja-Men hva med hvordan mine grenser går?

At jeg synes dette blir litt lite og synes hun er litt kjip,men er åpen og imøtekommende for at vi er forskjellige. Synes bare at det å meldes over snap er litt lite, og er usikker på om dette er fordi dette er hennes grenser,som du sier-Høres ut som litt merkelig grense å sette, for jeg lurer påo m ejg kan spørre henne om dette kun er en fase hun har, eller om hun tenker det skal forli sånn?

For da er vi kasnje ute etter litt annerledes type vennskap. Jeg mener at det å sitte å melde over snap og ikke gidde å trykke på en knapp, og alltid være sliten er etlitt rødt flagg i vennskapsessig sett på konto. Da går det ikke helt opp, på småting,mener jeg.

Vi melder nå om hennes uforutsette graviditet, og hun er usikker, jeg visste ikke engang at hun ar i et forhold. Hun holdt på en med kamerat, så de er visst sammen igjen. VIrker som at hun er åpen og gjør seg sårbar, derfor veldig lett å tro på at hun er seriøs om vennskapet,men er vanskelig å kunne tro henne, når lista legges så høy for å bare ringes eller møtes over teams. Somsagt i over ett år nå,har vi sendt snaps, men er et sånnsett tett bånd, er bare usikker på hvor bevisst hun er på hva som skjer og hvordan ta opp,, uten å risikere at hun føler seg avvist.. TS

AnonymBruker
Skrevet

Kunne jeg forresten ha spurt henne om det er en grense for vennskapet vårt hun ahr satt, eller om det er en reeel følelse av at hun er sliten som er årsaken?

Tenekr at vi da får en klarhet i hvor i  intensjoner og mål for hva vil vil ha ut av relasjonen

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dere har aldri møtt hverandre i virkeligheten? Det er jo ikke et så veldig reelt vennskap. Hun synes vel du er grei nok å skrive med, men du vil utvide det til et vanlig vennskap. Er ikke sikkert hun trenger det.

Anonymkode: 1c860...492

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med svaret over.

Venninnen din har satt en grense. Det er et sunt tegn at hun sier ifra hva hun føler og trenger. Du kan ikke gjøre noe annet enn å akseptere det. Trenger du mer, må du finne flere venner og/eller finne på noe selv.

Ja, ening i at det er sunt å sette grenser og at hun er tydelig på hva hun trenger- Men det å holde det på snap i over ett år- Det er mer at du ikke forteller hele "sannheten"- Om at hun burde ha sagt i fra hvis hun ikke vil være annet enn typ "brevvenner" for vi har snakket om å besøke hverandre og hatt et "varmere" forhold sånnsett, bare at hun sier at hun er mye opptatt-Som sikkert kan stemme mer eller mindre over en fase her.

Men er jo ikke riktig at jeg skal gå å føle meg utsatt og sitte å lure heller. Er helt OK med å ha perifere venner, men er ikke gereit å sitte å føle seg tilsidesatt, med en relasjon du har tenkt er nærmere enn hva hun ønsker..

Om det å være på bølgelengde, men så vil ejg ikke være masese needy eller slitsom,men føler jo på at det er en litt trist sak bare, dessuten blir det helt klart mye om henne fremover-Egentlig derfor vi snakker nå. Tidligere har jeg hatt vansker, og kan huske tiblake til da hun sa at hun så på TV, sp ja, hun har vært der, men også litt fraværende.. Er litt tøft, for er jo redd for å avvise også

TS

Skrevet

Hun anser vel dette mer som bekjentskap enn vennskap? Har du noen gang sett bilde av henne? Hørt stemmen hennes? Kanskje dette ikke er en kvinne engang, men en som catfisher? 

Synes du bør ta dette vennskapet nokså laid-back, slik hun gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dere har aldri møtt hverandre i virkeligheten? Det er jo ikke et så veldig reelt vennskap. Hun synes vel du er grei nok å skrive med, men du vil utvide det til et vanlig vennskap. Er ikke sikkert hun trenger det.

Ja, mulig det, derfor jeg tneker at jeg må melde henne og høre- Er litt lei av å måtte ta opp slike ting, men er jo fordi jeg synes at deter ikke mye å be om å få en samtale..Men så kan det være at hun ikke føler hun vil ha annet enn hva du sier..Så jeg tneker at jeg gjør oss begge en tjeneste

Men isåfall synes jeg det hadde vært innafor at hun på et tidspunkt,spess siden jeg har tatt opp om hun øsnker kontakt, at hun fikk flere sjanser til å fortelle her,hva hun egenltig er ute etter eller om det skjedde noe underveis

Men ettersom hun er gravid og forteller at hun gårter og at det er forsent med abort osv,så føler jeg det er litt kaldt.. 

Noen med innspill til hvordan ejg kan formulere meg?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det sånn at når den ene ønsker eller krever mer av et vennskap enn det den andre parten ønsker eller vil / kan gi, så vil den kun skape større avstand i vennskapet.  Å hele tiden skulle diskutere vennskapet, definere det, stille krav osv oppleves negativt for den andre. Du må ta det du får, eller ingenting. 

Anonymkode: 059b1...75b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, du har hatt denne problemstillingen oppe flere ganger og du har fått mange tips du ikke er enig i. Prøv et av tipsene denne gangen, prøv noe nytt. 

Anonymkode: 22f56...25c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dessverre er det sånn at når den ene ønsker eller krever mer av et vennskap enn det den andre parten ønsker eller vil / kan gi, så vil den kun skape større avstand i vennskapet.  Å hele tiden skulle diskutere vennskapet, definere det, stille krav osv oppleves negativt for den andre. Du må ta det du får, eller ingenting. 

Anonymkode: 059b1...75b

På den andre siden, kan du lett komme til missforståelser, og avslutte noe som ikke er ment på verken den ene elelr andre måten. Spør du, får duu også svar.

Er forskjell på å spørre om tips og råd på innspill,enn å lure på om man skal ta det opp i det hele tatt, og heller sitte med sine egne tanker og tro og mene.

Mener ikke å tråkke deg på tærne her, men noen ganger er det faktisk mer i det å si hva man egentlig mener,som gir fremgang også

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun vil treffes, skype/zoome e l så sier hun fra, hun vet jo nå at du vil. Det er ikke så mange som vil si «Jeg vil aldri snakke med deg, jeg har ikke lyst til å møtes». Mer vanlig å unnvike ved å si at man  ikke har tid osv. Da vil den andre ta hintet, etterhvert, selv om man kan bli lei seg fordi det ikke ble som man tenkte. Er det snakk om kjærlighetsforhold eller familie, må man nesten snakke rett ut, men en person man aldri har møtt? 

Ta hintet ts. Hun skylder deg ingen ting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis hun vil treffes, skype/zoome e l så sier hun fra, hun vet jo nå at du vil. Det er ikke så mange som vil si «Jeg vil aldri snakke med deg, jeg har ikke lyst til å møtes». Mer vanlig å unnvike ved å si at man  ikke har tid osv. Da vil den andre ta hintet, etterhvert, selv om man kan bli lei seg fordi det ikke ble som man tenkte. Er det snakk om kjærlighetsforhold eller familie, må man nesten snakke rett ut, men en person man aldri har møtt? 

Ta hintet ts. Hun skylder deg ingen ting.

Har aldri snakket om å fordele skyld. Du blir veldig dramatisk.

Her der det snakk omo å si hva man mener, om det koster så mye, så burde du finne måter å uttrykke deg på, som du kan leve me-Tenker jeg! :)

Denne måten å være på, kan jeg til dels være enig i,men et enkelt spørsmål om forventinger for å avklare og rydde opp i evt missforståelser,synes jeg ikke er å være vanskelig.

Det er heller å søke en kort og grei forklaring-Vil hun ikke ,er ballen død- Klart at man kan hinte til eller unngå enkelte situasjoner, men da er det spørsmål om at vi tidligere har en historie,hvor vi har hatt temaer som dette, og føler hun for å holde det på snap, så er det om å stå for hva du mener.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, ening i at det er sunt å sette grenser og at hun er tydelig på hva hun trenger- Men det å holde det på snap i over ett år- Det er mer at du ikke forteller hele "sannheten"- Om at hun burde ha sagt i fra hvis hun ikke vil være annet enn typ "brevvenner" for vi har snakket om å besøke hverandre og hatt et "varmere" forhold sånnsett, bare at hun sier at hun er mye opptatt-Som sikkert kan stemme mer eller mindre over en fase her.

Men er jo ikke riktig at jeg skal gå å føle meg utsatt og sitte å lure heller. Er helt OK med å ha perifere venner, men er ikke gereit å sitte å føle seg tilsidesatt, med en relasjon du har tenkt er nærmere enn hva hun ønsker..

Om det å være på bølgelengde, men så vil ejg ikke være masese needy eller slitsom,men føler jo på at det er en litt trist sak bare, dessuten blir det helt klart mye om henne fremover-Egentlig derfor vi snakker nå. Tidligere har jeg hatt vansker, og kan huske tiblake til da hun sa at hun så på TV, sp ja, hun har vært der, men også litt fraværende.. Er litt tøft, for er jo redd for å avvise også

TS

For meg høres det ut som om dere ikke har samme forventninger til vennskap generelt eller vennskapet dere imellom. Forresten er det ikke alle som liker å snakke i tlf heller. Jeg forstår at det er vondt å føle seg tilsidesatt, men da må du gjøre noe godt for deg selv ved å oppsøke andre ting som fyller det tomrommet.

Dersom du tar dette opp med henne kan det oppfattes som litt klengete, siden hun tydelig har sagt ifra at hun ønsker å beholde vennskapet men ikke vil snakkes på tlf. Dersom du tar det opp med henne, risikerer du at hun tar mer avstand. Det er nok bedre at du ser etter det du trenger andre steder. Gjerne med andre venner.

Kanskje deres møtes en gang i fremtiden, kanskje ikke. Kanskje vennskapet blir nærmere en gang i fremtiden, kanskje ikke. Til og med veldig nære vennskap over flere år kan ha faser der de faller fra hverandre i noen måneder eller år. Det er helt normalt. Det er ikke noen fasit svar på hva som kan forventes. Det er ikke sikkert hun vet hva, hvordan og hvorfor. Men hun har i hvert fall sagt ifra hva hun ikke ønsker, og da tenker jeg at hun selv må si ifra om hun en dag ønsker å snakkes på tlf.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På den andre siden, kan du lett komme til missforståelser, og avslutte noe som ikke er ment på verken den ene elelr andre måten. Spør du, får duu også svar.

Men hvorfor vil du avslutte vennskapet bare fordi hun ikke ønsker å snakke på tlf eller møtes i nærmeste fremtid? Hvorfor kan du ikke fortsette snap-sendingene, se hvordan ting utvikles i fremtiden (uten forventninger) og at du søker det du føler du mangler andre steder?

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så om jeg har skjønt det riktig: dere har sendt meldinger ette år og du føler dere har snakket om ting som gjorde det til ett nært forhold. Og så kjølnet det litt en stund. Du vil gjerne snakke i telefon eller på zoom, hun vil dere bare fortsetter å sende meldinger.

Det du lurer på er om hun mener det dere aldri kommer til å prate i telefon på zoom eller møtes eller om hun mener for en periode fordi hun er sliten.

Du vil ha hjelp til hvordan du spør om dette.

Det er alltid best, synes jeg å være rundt og noe ydmyk. Særlig i ett vennskap som egentlig er ganske nytt og litt skjørt. Ingen liker å bli konfrontert. Da trekker en seg. Hun har jo på en måte sagt hun er negativ til telefon/zoom. Men du lurer på om det er håp om en stund

Det beste er om du kan leve med sånn det er men..

"heisan. Du sitter her og tenker litt jeg. Det der med å snakke i telefon og sånn er det noe du bare ikke liker generelt eller er det bare akkurat nå. Kjekt å vite he he.  Kjenner en som ikke liker det i det heletatt. Så bare lurte på om du har det slik eller om det bare er nå. Sånt kan en sitte å tenke på. Syns selv det er så koselig å snakke med folk men skjønner andre kan ha det annerledes"

Vet jo ikke hvordan tone dere hat på meldinger ellers. Og om hun egentlig har gitt en beskjed om dette før kan det føles som masing og at du ikke respekterer det hun sier. Mulig mener hun at det er denne typen vennskap hun kan tilby deg.

Jeg er alltid veldig forsiktig ved nye vennskap (som jeg syns det er når en har kjent noen ett år) jeg lar det  gli og pulsere og gå i bølger og vi gir og tar og finner ut av det. Også hva som er forventningene og hvor enig vi er på hva vil vil ha ut av det. Jeg snakker ikke om det med folk. Men leser signaler og forventer heller mindre av folk enn mer. Det kan jo være vondt om en ønsker mer enn den andre,men jeg kan ikke forvente noe så tidlig. Eller sånn er det for meg. 

Det er forresten sånn at jeg haaaaater å snakke i telefon. angst. Vil ikke om jeg ikke må. Som legen ol. Jeg holder kontakt med mange over meldinger og møter dem innimellom. Ei jente har jeg besøkt en gang på 20 år så der er det bare meldinger. Så det går ann. Vi har ringt hverandre mulig 10ganger. Da var det veldig alvorlige ting på gang. Vi er ikke så nære nå. Men i mange år var hun en av mine nærmeste.

Anonymkode: a926d...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 21.47):

Ok, så om jeg har skjønt det riktig: dere har sendt meldinger ette år og du føler dere har snakket om ting som gjorde det til ett nært forhold. Og så kjølnet det litt en stund. Du vil gjerne snakke i telefon eller på zoom, hun vil dere bare fortsetter å sende meldinger.

Det du lurer på er om hun mener det dere aldri kommer til å prate i telefon på zoom eller møtes eller om hun mener for en periode fordi hun er sliten.

Det er alltid best, synes jeg å være rundt og noe ydmyk. Særlig i ett vennskap som egentlig er ganske nytt og litt skjørt. Ingen liker å bli konfrontert. Da trekker en seg. Hun har jo på en måte sagt hun er negativ til telefon/zoom. Men du lurer på om det er håp om en stund

"heisan. Du sitter her og tenker litt jeg. Det der med å snakke i telefon og sånn er det noe du bare ikke liker generelt eller er det bare akkurat nå. Kjekt å vite he he.  Kjenner en som ikke liker det i det heletatt. Så bare lurte på om du har det slik eller om det bare er nå. Sånt kan en sitte å tenke på. Syns selv det er så koselig å snakke med folk men skjønner andre kan ha det annerledes"

Vet jo ikke hvordan tone dere hat på meldinger ellers. Og om hun egentlig har gitt en beskjed om dette før kan det føles som masing og at du ikke respekterer det hun sier. Mulig mener hun at det er denne typen vennskap hun kan tilby deg.

Jeg er alltid veldig forsiktig ved nye vennskap (som jeg syns det er når en har kjent noen ett år) jeg lar det  gli og pulsere og gå i bølger og vi gir og tar og finner ut av det. Også hva som er forventningene og hvor enig vi er på hva vil vil ha ut av det. Jeg snakker ikke om det med folk. Men leser signaler og forventer heller mindre av folk enn mer. Det kan jo være vondt om en ønsker mer enn den andre,men jeg kan ikke forvente noe så tidlig. Eller sånn er det for meg. 

Det er forresten sånn at jeg haaaaater å snakke i telefon. angst. Vil ikke om jeg ikke må. Som legen ol. Jeg holder kontakt med mange over meldinger og møter dem innimellom. Ei jente har jeg besøkt en gang på 20 år så der er det bare meldinger. Så det går ann. Vi har ringt hverandre mulig 10ganger. Da var det veldig alvorlige ting på gang. Vi er ikke så nære nå. Men i mange år var hun en av mine nærmeste.

Hei!

Er helt ok om hun ikke liker å snakke i mobil, men har prøvd andre arenaer. Og etter ca over ett år,så synes jeg det er litt rart at cennskapet ikke har eskalert noe særlig,at hun ikke selv har ønsket eller kommet på å ville ha kontakt..

Samtaler over mobil,er noe du kan gjøre påvei til jobb og fra,,grenge rikke ø gjøre det så stort og få det til å høres sp vanskelig ut,da er det noe annet som ligge runder tenker jeg. Tenker også at hun kommer mest sannsynlig til å lyve om hva og hvorfor..for hun har fått spm om dette før

Og om en venninne av meg, hadde blitt samboer med en kjæreste,etter qt de har vært sammen i 6 mnd(noe jrg hellerbikke visste) nå mente hun jo at hun hadde sagt dette,og det er egtl greit sånnsett 

Men at hun kansje ikke er ærlig om hva hun mener,selv kåt jrg spør,synes jeg faktisk er litt ekkelt.

På lik linje,som qt hun sier qt  hun vil ha cennskap og qt det bare er lyr som skjer akkurat nå,så føler jrg at det har nik vært perioder,der mulighetene burde ha kommet

Er jo ikke bare hva hun vil og hvordan hun vil ha det. Er helt ok med perifere vennskap men når hun får spørsmål om hun ønsker å beholde vennskapet,at det ikke skurrer for henne...

Klart at jeg kunne ha latt det skure ig gå,men føler jo bare på at hum tsr kontakt npr hun trenger tips og råd og qt hum kan spørre,men da blir det mer for å få info,spess fordi jeg vet at det blir kun over mobil uansett

Kan hende at du ikke synes dette er noe rart ,men jeg synes det.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 21.47):

Takk for fine tips og råd!

Ja,synes det kansje ligger noe i at hum wgtl ønsker å holde dette på snap nivå da burde hun ha vært ærlig om det tenker jeg

Er ikke fordi jeg trenge rå ha alle veninner nær,men jeg vi likke kaste bort tiden min jeg heller. 

Man blir jo ganske overkjørt o en sånn situasjon,og da føler jeg bae at jeg enten kan ta det opp eller trekke meg unna

Det pntrekke unna,tror jeg ikke gir noen særlig respons,for vi har jo ikke hatt noe særlig kontakt egtl,synes igår sa hun at hun synes jeg overtenker,men at hun ikke synes det er merkelig t hunvikke har villet snakke i lokal på over ett år og aldri orker å snakke,gir veldig dårlig inntrykk

Pluss at jegbhsr celdig dårlig er fsring med relasjoner zom starter ut sånn,hvor jeg har stått på den givende enden altforlenge,og brukt masse tidog energi spm dette,i et typ forhold som viser seg å bare dø ut,pg føle meg brukt mot slutten

Kvir meg litt for å ta det opp,men sånn som dette, opplever meg å bli satt inn i skapet og trukket frem når hun trenger det

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...