AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Hei! Jeg sa opp jobb i enighet med sjef fordi jeg dessverre er alvorlig syk. Siste arbeidsdag var 31/12. Jeg er sykemeldt uten arbeidsgiver, og har vært det siden desember. Inne på nav.no står det at søknad om sykepenger aktiveres 10/1. Betyr dette at behandlingstiden som for mitt fylke er 4 uker, er 4 uker fra 10/1? Eller er det 4 uker fra jeg først var i kontakt med nav? Dette betyr kanskje at jeg ikke får utbetaling fra nav før i februar dette da? Jeg har aldri vært sykemeldt før i hele mitt liv. Anonymkode: 8e827...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Tror det å si opp jobben var utrolig lite gjennomtenk. Hvorfor i alle dager valgte du å gjøre det? Anonymkode: 23bba...c50 16
K.B. Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Hvis det er du som sa opp jobben, så er det vel 6 eller 8 uker før du kan søke om arbeidsledighets trygd? Men gitt at du er i en sykemelding, men uten jobb, så er jeg usikker på reglene. Jeg hadde tatt kontakt med NAV, sånn at du ikke sitter der uten penger... 2
Gidavmeg Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Hvorfor i all verden sa du opp jobben? Arbeidsgiver betaler de 16 første dagene. Så har du ikke arbeidsgiver får du ikke penger for de 16 første dagene. Og ja, det kan ta tid å få ut pengene. Det vanlige er å få vanlig lønn også får arbeidsgiver igjen fra nav. Det er ikke meningen å virke bedreviter, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du sa opp jobben! 11
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 Husk å kle deg stygt/sjuskete på NAV, ellers risikerer du på at de tror på at du er syk. Anonymkode: b547a...b15
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 Du må nokk høre med nav, men du får karantenetid når du slutter av deg selv. Selv med sykemelding, hvis sykdommen er jobbrelatert så be legen sende skriv til nav. Anonymkode: 43e1e...f04
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei! Jeg sa opp jobb i enighet med sjef fordi jeg dessverre er alvorlig syk. Siste arbeidsdag var 31/12. Jeg er sykemeldt uten arbeidsgiver, og har vært det siden desember. Inne på nav.no står det at søknad om sykepenger aktiveres 10/1. Betyr dette at behandlingstiden som for mitt fylke er 4 uker, er 4 uker fra 10/1? Eller er det 4 uker fra jeg først var i kontakt med nav? Dette betyr kanskje at jeg ikke får utbetaling fra nav før i februar dette da? Jeg har aldri vært sykemeldt før i hele mitt liv. Anonymkode: 8e827...ddf Sa opp i enighet med sjefen?! Det var dårlig gjort av sjefen å overtale deg til det, for det er ikke lurt å si opp når du er sykmeldt. Anonymkode: ae210...e17 13
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 Å si opp fordi man er syk, er en idiotisk og lite gjennomtenkt handling. Du burde ha tatt kontakt med NAV før du sa opp jobben. Anonymkode: 6b971...da5 8
nomore82 Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 Her høres det for meg ut som om du har gjort noe svært dumt. Hvorfor i alle dager sa du opp jobben din? Jeg ville tatt kontakt med NAV og bedt om rådføring. Samtidig spare inn på så mye du kan. Tiden fremover kan bli veldig stram økonomisk. Si opp abonnementer du ikke trenger. Kutt kostnader. Spis rimelig. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 Selv de ansatte i nav NAV forsøker å få sykmeldte til å si opp jobben sin, de kaller det «friskmelding til arbeidsformidling» og det er en vanvittig stygg måte å strippe arbeidstakere for rettigheter på. Man mister retten til sykepenger i ett år, man mister retten til arbeidsavklaringspenger og man mister muligheten til å bli frisk fordi man flyttes over på dagpenger og med dagpenger følger det en rekke krav om jobbsøking og aktivitet. Nav har interne vedtak på at de ønsker at flere takker ja til denne søple-ordningen. Absolutt alle bør si nei til Friskmelding til arbeidsformidling! Anonymkode: 985a3...3fd 3
nomore82 Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv de ansatte i nav NAV forsøker å få sykmeldte til å si opp jobben sin, de kaller det «friskmelding til arbeidsformidling» og det er en vanvittig stygg måte å strippe arbeidstakere for rettigheter på. Man mister retten til sykepenger i ett år, man mister retten til arbeidsavklaringspenger og man mister muligheten til å bli frisk fordi man flyttes over på dagpenger og med dagpenger følger det en rekke krav om jobbsøking og aktivitet. Nav har interne vedtak på at de ønsker at flere takker ja til denne søple-ordningen. Absolutt alle bør si nei til Friskmelding til arbeidsformidling! Anonymkode: 985a3...3fd Men det er vel ikke det vi snakker om her? Og det virker ikke som om du gir rett info her. https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/friskmelding-til-arbeidsformidling 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selv de ansatte i nav NAV forsøker å få sykmeldte til å si opp jobben sin, de kaller det «friskmelding til arbeidsformidling» og det er en vanvittig stygg måte å strippe arbeidstakere for rettigheter på. Man mister retten til sykepenger i ett år, man mister retten til arbeidsavklaringspenger og man mister muligheten til å bli frisk fordi man flyttes over på dagpenger og med dagpenger følger det en rekke krav om jobbsøking og aktivitet. Nav har interne vedtak på at de ønsker at flere takker ja til denne søple-ordningen. Absolutt alle bør si nei til Friskmelding til arbeidsformidling! Anonymkode: 985a3...3fd Da har du misforstått. Friskmelding til arbeidsformidling brukes der jobben din gjør deg syk, men du vil klare andre type jobber. Da fyller du ikke vilkårene for sykmelding over tre måneder, hvor kravet faktisk er at du er syk til et hvert yrke (selv om det ikke praktiseres like strengt over alt, men det er lovverket). Og da kan du få muligheten til å søke andre jobber, men få dekket sykepengene i en periode i stedenfor å få dagpenger. Anonymkode: 7c8b3...f79 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 Oi dette er tidenes dummeste avgjørelse ts, du må aldri si opp som arbeidstaker fordi du er syk! Her må du rett og slett gå i dialog med nav om hva du får av penger og hvordan det blir ifht karanteneregler. Anonymkode: 409fd...582 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Skrevet 4. januar 2022 Nav har godtatt hvorfor jeg sa opp jobben og sier jeg har krav på sykepenger. Det trenger jeg ikke utdype, mer annet enn at jeg er alvorlig syk. Noen som vet svaret på spørsmålet mitt? Anonymkode: 8e827...ddf
Brunello Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Oi dette er tidenes dummeste avgjørelse ts, du må aldri si opp som arbeidstaker fordi du er syk! Her må du rett og slett gå i dialog med nav om hva du får av penger og hvordan det blir ifht karanteneregler. Anonymkode: 409fd...582 Du har tydelig vis ikke lest mye på kvinneguiden. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 K.B. skrev (1 time siden): Hvis det er du som sa opp jobben, så er det vel 6 eller 8 uker før du kan søke om arbeidsledighets trygd? Men gitt at du er i en sykemelding, men uten jobb, så er jeg usikker på reglene. Jeg hadde tatt kontakt med NAV, sånn at du ikke sitter der uten penger... Det er reglene for dagpenger. Jeg er syk og skal ikke ha dagpenger da det nok vil være lenge til jeg kan søke jobb igjen. Når man ikke kan søke jobb pga alvorlig sykdom da er man sykemeldt. Ergo: 100 % av fjorårets lønn inntil 52 uker. Om man ikke er 52 uker kan jobbe igjen, blir det AAP som er 62,2 % Anonymkode: 8e827...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nav har godtatt hvorfor jeg sa opp jobben og sier jeg har krav på sykepenger. Det trenger jeg ikke utdype, mer annet enn at jeg er alvorlig syk. Noen som vet svaret på spørsmålet mitt? Anonymkode: 8e827...ddf Så bra at du var i dialog med Nav da du sa opp. Det er fire ukers behandlingstid fra du sender inn søknaden. Men det behøver ikke å ta fire uker. Anonymkode: 7c8b3...f79 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 Jeg sa også opp da jeg ble alvorlig syk, det var rette måten og gjøre det på sa HR sjefen i firmaet. Min siste dag blir 31.1.22 men jeg er jo sykemeldt. Anonymkode: accfb...1d4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så bra at du var i dialog med Nav da du sa opp. Det er fire ukers behandlingstid fra du sender inn søknaden. Men det behøver ikke å ta fire uker. Anonymkode: 7c8b3...f79 Tusen takk for svaret! Kan legge til at på bakgrunn av sykdommen min så hadde jeg ikke noe annet valg enn å si opp. Da hadde det eventuelt blitt sparken, og jeg er for glad i arbeidsplassen min til det. Tenk om jeg blir frisk igjen? Vil ikke brenne broen ved å gå ut på en slik måte. Jeg får uansett utbetalt feriepengene mine i januar så får heldigvis utbetalt noe da, hvis dette skulle ta lang tid. Anonymkode: 8e827...ddf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå