Gå til innhold

Elever pålegges å gå ut i friminuttene, hvorfor ikke også lærerne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan skolene kan pålegge elevene å måtte være ute i friminuttene pga covid, mens lærerne ikke må. Jeg forstår at det er fornuftig at elevene får frisk luft og at man får luftet skikkelig, men det fremstår snodig når ikke også lærerne selv må ut.

Anonymkode: 94e5d...68f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bare lurer på hvordan skolene kan pålegge elevene å måtte være ute i friminuttene pga covid, mens lærerne ikke må. Jeg forstår at det er fornuftig at elevene får frisk luft og at man får luftet skikkelig, men det fremstår snodig når ikke også lærerne selv må ut.

Hvorfor pålegge elever mer enn man selv gjør, er vel undringen min her.

• Liker 3
Skrevet

Fordi lærerne jobber i friminuttene. De fleste av dem, i alle fall. De beveger seg også stort sett rundt i bygget, mens elevene holder seg i klasserommet der det egentlig er behov for litt luftsirkulasjon. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Slik har det da vært i all tid, covid eller ei. Elevene har godt av å lufte seg og skolen bestemmer og har ansvar for dem. Voksne kan gjøre hva de vil. Sånn er det bare og sånn har det alltid vært. 

Anonymkode: e52c8...fb9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Unga ska ut Basta! Lærerene har vakter på omgang. Resten av lærerene forbereder de neste timene.

Anonymkode: de9e4...618

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Lærerne skulle sikkert gjerne gått ut, men de får betalt for å jobbe. Og kan gå ut når de er ferdige på jobb. 

Anonymkode: f928d...94a

• Liker 11
Skrevet

Lærere har det travelt i friminuttene. Rydder bort fra forrige time, forbereder seg til neste time, utveksler beskjeder med andre lærere, går på do og får kanskje i seg to slurker kaffe. 

• Liker 11
Skrevet

Wild guess…kanskje fordi lærerne har behov for å legge fra seg/hente/forberede materiell/utstyr/planer til den neste timen de skal ha? Tiden mellom timene er også en del av arbeidsdagen…

• Liker 18
Skrevet

Lærerne må hente ting til neste time, bytte klasserom, rekke å gå på do, kopiere noe, ta en samtale med en mor på telefonen, hjelpe en kollega med noe, you name it. Har selv jobbet som timelærer og friminuttene er ikke mer enn akkurat lange nok til at man rekker å snu seg rundt.

Inspeksjon har man på rundgang. VELDIG sjelden man ser lærere sitte ned og skravle uten å gjøre noe som helst i et friminutt! Alle er stort sett på vei til eller fra et sted og driver med noe som har med fag og elever å gjøre!

• Liker 11
Skrevet

Om alle lærerne skulle ut alle friminutt hadde det gått ut over undervisningen. Læreren bruker friminuttene til å gjøre klar til neste time, om de er heldige har de 10 min å sitte med å spise under storefri.

• Liker 5
Skrevet

Lærerne må jobbe😅 Skulle gjerne ha rusla ut og fått litt frisk luft og beinstrekk, men friminuttene er verdifull arbeidstid. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De jobber i friminuttet, noen benytter muligheten til å spise og sette seg ned for å puste litt ;)  Skoler har lærere ute i friminuttene, som vakter :) Dette ruleres på...

Skrevet (endret)

Jeg kan se for meg overskriftene i avisene dersom fru Andersen (62) skulle løpe etter herr Olsen (55) mens de lekte Hauk og Due i skolegården uten å ofre skolearbeid en tanke, eller rektor som drar av seg seg skjorta på overkroppen i vill, uhemmet jubel etter å la laget et mål i fotballkampen mot 6A og hyler at han er Maradona.

Lærerne hadde sikkert satt pris på å kunne leke i friluft. Men det er nå en grunn til at de er lærere, og har andre ting å tenke på.

Endret av - Brian
  • Liker 9
Skrevet

Fordi vi stort sett jobber. Gjør vi ikke det, så hiver vi i oss en matbit eller har inspeksjon ute med elevene.

Skulle gjerne hatt like mange pauser som elevene, men den gang ei.

• Liker 2
Skrevet

Når elevene er ute har jo lærere spisepausen sin, sånn var det iallfall på min tid på skolen. Skulle lærere ha inspeksjon ute i friminuttet spiste de med oss. Dette er vel 20 år siden så det har vel skjedd noe endringer innen dette nå. 

Skrevet

Hadde virkelig satt pris på en betalt luftetur ja🥳 

• Liker 1
Skrevet

Åh, det hadde vært deilig å faktisk bare ha friminutt utebmed elevene.  Men jeg må jo jobbe. Tiden elever har friminutt brukes blant annet til å 

-rydde og låse klasserom

-hente det jeg trenger til neste time og forberede timen.

-gi viktige beskjeder som ikke kan vente til slutten av dagen til kollegaer og ledelsen.

-prate med elever om faglige eller psyko-sosiale ting som oppstår kontinuerlig. Det er ekstra mye av dette når man er kontaktlærer.

-ringe foreldre om diverse som oppstår, også mye av dette som kontaktlærer

-tisse og kanskje rekke å spise hvis jeg er heldig

Noen friminutt har jeg inspeksjon og da er jeg av og til plassert ute i friminutt (deilig).

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 14.58):

Endret av Tvillingsjel
  • Opprett ny...