Gå til innhold

Kan jeg være advokat i USA med utdanning i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har noen spørsmål angående jus-utdanning og hvor jeg kan jobbe. Jeg har laget meg selv en plan, men jeg vet ikke om dette funker generelt da jeg ikke har sett meg veldig inn i det enda. 

Jeg vil studere jus, men vet enda ikke hvor jeg vil jobbe- enten Norge eller USA. Jeg lurer på om denne løsningen går ann:

Studere ved UiB eller UiO og ta utveksling siste året ved en amerikansk skole som tilbyr meg å ta LLM graden (f.eks Cornell University). Kan jeg ta bar-exam i USA ettersom jeg har en LLM-grad fra USA utveksling? Er sjansen min for å kunne jobbe i USA større hvis jeg gjør det? 

Hvis jeg tar en LLM-grad, tilsvarer det en masteroppgave her i Norge og kan jeg bli advokat her hvis jeg ønsker det? Eller må jeg gå året på nytt, eller skrive en annen masteroppgave? 

Anonymkode: db57e...925

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan med en norsk mastergrad i rettsvitenskap ta the bar i enkelte stater, f.eks. New York eller California, og kan da jobbe som advokat i de statene. Jussen i USA er imidlertid vesensforskjellig fra den i Norge, så det blir svært vanskelig og strykprosenten er høy. Du kan jobbe som advokat i Norge med en LLM fra utlandet (med enkelte vilkår og unntak). 

Anonymkode: e9cdc...552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...