Gå til innhold

Ønsker ikke 3 dose, vil gi den videre til noen som fortsatt venter på dose 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig noen som setter fokus på dette! Jeg er helt enig..ingen 3 dose på meg før alle har fått 1 og 2 dose. 

https://www.nrk.no/ytring/to-doser-holder-for-meg-1.15793708

På tide å sette upriviligerte land på dagsordenen i denne pandemien. Den tar ikke slutt før hele verden er inkludert i behandling og tiltak. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest Warrior
Skrevet

Det er jo bra at noen tenker sånn, men det er litt dumt å vente også synes jeg. Beskyttelsen etter 1. og 2. dose går jo ned. Har blitt kalt egoist selv for at jeg som er ung og frisk tok 3.dose når ikke alle har fått 1.dose enda. Det får folk bare kalle meg. Det er veldig trist at mange land ikke får vaksinert befolkningen, og de skulle fått gratis vaksiner for lenge siden, men ikke andre folk sine doser, er min mening. Men ja det et godt tenkt :) selv om jeg ikke er enig med det.

Skrevet

Det ingen sier høyt er at en viktig grunn til at det er så lav vaksinedekning i afrikanske land er at de er fulle av paranoide antivaxxere som ikke vil ha. Da er det mye lettere å legge skylden på Vesten. De afrikanske landene som kaster vaksinene som går ut om 3-4 uker har millionbyer. Det er ikke spesielt store mengder det er snakk om, så hvis det var mange som gjerne ville ha vaksine der burde det ikke vært noe problem å få brukt den i løpet av den tiden.

• Liker 4
Skrevet
Fakta? skrev (14 minutter siden):

Det ingen sier høyt er at en viktig grunn til at det er så lav vaksinedekning i afrikanske land er at de er fulle av paranoide antivaxxere som ikke vil ha. Da er det mye lettere å legge skylden på Vesten. De afrikanske landene som kaster vaksinene som går ut om 3-4 uker har millionbyer. Det er ikke spesielt store mengder det er snakk om, så hvis det var mange som gjerne ville ha vaksine der burde det ikke vært noe problem å få brukt den i løpet av den tiden.

Har du kilder til denne påstanden?

Det er jo stikk motsatt av det WHO og leger uten grenser sier..

• Liker 1
Skrevet
Warrior skrev (1 time siden):

Det er jo bra at noen tenker sånn, men det er litt dumt å vente også synes jeg. Beskyttelsen etter 1. og 2. dose går jo ned. Har blitt kalt egoist selv for at jeg som er ung og frisk tok 3.dose når ikke alle har fått 1.dose enda. Det får folk bare kalle meg. Det er veldig trist at mange land ikke får vaksinert befolkningen, og de skulle fått gratis vaksiner for lenge siden, men ikke andre folk sine doser, er min mening. Men ja det et godt tenkt :) selv om jeg ikke er enig med det.

Ja, vaksinens oppskrift burde vært delt og ikke hemmeligholdt - så hadde problemet vært løst. Men, noen liker å tjene seg søkkrike på andres ulykke..det er jo intet nytt fenomen. 

Jeg dømmer ikke de som har tatt 3 dose, det må være et valg hver enkelt tar..jeg syns bare det blir så blodig urettferdig at vi kan vaksinere den unge befolkningen vår med 3 doser, mens andre land gråter etter 1 og 2 dose. 

Skrevet (endret)

Der mangel på vaksiner tidligere var hovedproblemet, er det nå andre flaskehalser som utgjør de store problemene i Afrika. Utstyr, medisinsk personell, kjølere, frysere osv. I tillegg til armer å sette dosene i. Flere afrikanske land har måttet kaste mange vaksiner. 

Det er litt naivt å tro at en mRna-dose man ikke tar i Norge ender opp i en afrikansk arm.

Så kan man alltids diskutere hvorvidt det er nødvendig for en 18-åring å ta tredje dose nå. 

https://www.theguardian.com/global-development/2021/dec/10/african-countries-aim-to-step-up-covid-vaccine-delivery-with-1bn-doses-due

Endret av Example
  • Liker 1
Skrevet

Tråden stenges i henhold til brudd på koronarommets retningslinjer. Se gjerne mer om dette her:

- Rhodiola, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...