Gå til innhold

Betale 500.000kr til samboer for å få 50/50 på bolig, eller investere i fond?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil være tryggest eller gi mest avkastning på lang sikt? Om jeg betaler meg mer inn i boligen vil nok samboer bruke pengene på fond selv, så jeg lurer på om jeg likegodt skal gjøre det selv…?🤔
Har særkullsbarn og arven deres er sikret på hver side.

Anonymkode: 47ddc...ee9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at jeg eier 44% av boligen i dag.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Så 6% av boligen vil koste 500.000? Det må være et voldsomt verdifullt hus. Jeg hadde gått for fond.

Du betaler selvsagt også bare 44% av boliglånet, håper jeg. 

Anonymkode: 57934...ecc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å nevne at jeg eier 44% av boligen i dag.

ts

herregud, hvor i all verden bor dere i om en halv million kun er 6 % av boligens verdi??? Blir helt satt ut over at folk har råd til hus til 8 (!!) millioner.

Anonymkode: 2328c...70c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

herregud, hvor i all verden bor dere i om en halv million kun er 6 % av boligens verdi??? Blir helt satt ut over at folk har råd til hus til 8 (!!) millioner.

3-4 roms i Oslo det.. 

Eier 110 kvm leilighet i Oslo. Fikk akkurat e-takst til 9,1 mill..

Anonymkode: 75713...9a2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så 6% av boligen vil koste 500.000? Det må være et voldsomt verdifullt hus. Jeg hadde gått for fond.

Du betaler selvsagt også bare 44% av boliglånet, håper jeg. 

Anonymkode: 57934...ecc

Grovt sett er boligen verd ca 8.000.000kr. Vi har et felles lån på ca 4.000.000 som vi betaler likt på da vi i praksis står ansvarlig for 2.000.000kr hver, men vi gikk inn med forskjellig egenkapital så derfor blir brøken forskjellig.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Hva tror du gir mest avkastning, økt verdi i bolig eller i fond?

Kommer jo litt an på hva som er viktig for deg. Jeg har hatt en solid avkastning på mine fond de siste 5-8 åren og har hatt en avkastning på ca 55%, så sånn sett hadde det lønnet seg mer for min del enn å sette det i bolig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I Oslo koster en vanlig enebolig mellom 12 og 16 millioner

Anonymkode: e0dd4...193

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. Nei. 

Anonymkode: 6e29d...3f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja. Hva tror du gir mest avkastning, økt verdi i bolig eller i fond?

Kommer jo litt an på hva som er viktig for deg. Jeg har hatt en solid avkastning på mine fond de siste 5-8 åren og har hatt en avkastning på ca 55%, så sånn sett hadde det lønnet seg mer for min del enn å sette det i bolig. 

Godt poeng. Historisk sett så har boligprisene her skutt i været over tid, og såfremt vi tenker å fortsette å bo her i typ 20 år så vil de nok ha økt ja.

Men merker at fond frister mer da, iom at det er lett å se verdiøkningen og at jeg også kan velge å bruke noe av overskuddet om jeg vil.

Setter pris på alle innspill😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud. Nei. 

Anonymkode: 6e29d...3f5

Hva er det du sier nei til? Hva prisene er på boligmarkedet i Oslo? Du får sjekke selv på Finn da.

Anonymkode: 64811...9ed

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det gjør den ikke. En enebolig koster (nesten) det samme uansett hvor i landet den ligger. Tomten eneboligen står på derimot koster vesentlig mer i Oslo enn i ytre Bjugn.

Så derfor er det riktige: En vanlig enebolig på selveiertomt i Oslo koster mellom 12 og 16 millioner og tomteverdien utgjør mesteparten av den summen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt de i fond. De er da lettere tilgjengelig om du får behov for penger (feks ved et brudd).

Anonymkode: d980a...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du allerede eier 44% tenker jeg fond 😊 Da setter du ikke alle pengene dine på ett kort liksom. Nå er ikke jeg noen økonom da, så ta logikken min med en klype salt 😄

Anonymkode: cbdc1...3b2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi kjøpte en helt ordinær enebolig på Jessheim for over 5 år siden for 7,4 mill.

8 mill og mer er det da mange boliger som koster i sentrale strøk i våre dager.

Anonymkode: c9aa1...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt meg inn i boligen. Enklere å fordele utgifter til oppussing og løpende kostnader, enklere å dele dersom det blir slutt. Boligmarkedet har vel heller ikke gjort det spesielt dårlig, men børs har vært uvanlig bra i det siste. Det er ingen garantier for hvordan noen av investeringene vil gå i framtiden.

Anonymkode: 55807...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fond uten tvil, siden du eier 44% av boligen fra før.

Anonymkode: 09bff...934

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mye enklere å fordele andre kostnader om dere deler likt. Og hva betaler du i leie for de 6% du ikke eier? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er da ikke så uvanlig. Bor selv i en by i Finnmark, og har hus til 7,2 millioner. Flere av de nyere husene i byen er i samme prisklasse. I mer sentrale strøk sør i landet er ofte boligene mye dyrere. 

Til TS: Ville nok ha satt pengene i fond. Historisk sett er det god avkastning, og du har tilgang på de hvis du skulle få behov for pengene. 

Anonymkode: 12d43...371

AnonymBruker
Skrevet

Ville satt dem i fond. Virker som om dere allerede har en ryddig løsning, og de 6% du ikke eier kan umulig velte lasset verken den ene eller den andre veien....

Kan være veldig greit å kunne bruke avkastningen ved behov.

Anonymkode: 522ec...e15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...