Gå til innhold

Reaksjon av sunn livsstil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Har prøvd å finne svar på dette på Google men finner ikke noe. 
Det har seg sånn at jeg tenkt å bli lit mer aktiv i 2022. Ikke 6-pack og biceps, bare lit sunnere mat og turer. 
Før nyttår var jeg i svært lite aktivitet. Foran skjerm både på jobb og hjemme. Ingen trening eller tur osv. Null fokus på hva som gikk ned halsen. Spiste aldri frukost. Spiste 2-3 ganger per dag..

fra og med 01.01.2022 har jeg lagt om til 2x30min turer per dag. 
spiser havregrøt og egg til frukost. Mye grønt til lunsj, grovt brød til mellommåltid, middag er variabelt men prøver fisk. Passer på å få i meg mat 5 ganger per dag, cirka 4 time. Avslutter med 2 egg til kvelds. 
og selvfølgelig en skje Tran.

Men her er casen… Har plutselig blitt dårlige i magen etter å ha lagt om stilen. Trodde alt i kroppen skulle bli bedre og mer stabilt av å få i seg det man trenger. 
Noen med erfaringer her? 
Kan det være magen som reagere fordi jeg plutselig blitt «sunn»??

takk for eventuelle snar! 

Anonymkode: 42a0c...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Økning av fiber kan gi magen en litt dårlig reaksjon, og generell kostholdsendring vil kunne føre til at magen blir litt i ulage. Men det går over :)

Anonymkode: 95bdc...3e9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei

Har prøvd å finne svar på dette på Google men finner ikke noe. 
Det har seg sånn at jeg tenkt å bli lit mer aktiv i 2022. Ikke 6-pack og biceps, bare lit sunnere mat og turer. 
Før nyttår var jeg i svært lite aktivitet. Foran skjerm både på jobb og hjemme. Ingen trening eller tur osv. Null fokus på hva som gikk ned halsen. Spiste aldri frukost. Spiste 2-3 ganger per dag..

fra og med 01.01.2022 har jeg lagt om til 2x30min turer per dag. 
spiser havregrøt og egg til frukost. Mye grønt til lunsj, grovt brød til mellommåltid, middag er variabelt men prøver fisk. Passer på å få i meg mat 5 ganger per dag, cirka 4 time. Avslutter med 2 egg til kvelds. 
og selvfølgelig en skje Tran.

Men her er casen… Har plutselig blitt dårlige i magen etter å ha lagt om stilen. Trodde alt i kroppen skulle bli bedre og mer stabilt av å få i seg det man trenger. 
Noen med erfaringer her? 
Kan det være magen som reagere fordi jeg plutselig blitt «sunn»??

takk for eventuelle snar! 

Det er pga fiberen. Veldig vanlig å bli oppblåst/løs i magen/rumlete og prompe mye. Bare kom deg over kneiken, tar som regel 1-2 uker :) Husk og drikk masse vann :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å plutselig endre på kostholdet kan medføre litt tilvenningstid for magen ja, det går seg til 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har erfart det samme, min mage reagerer fort på havregrøt. 

Anonymkode: 869f3...540

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange takk for gode konkrete svar 😊

virker nesten som at dette er vanlig! Var lit redd jeg hadde ødelagt kropp og mage etter alle disse år!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At å spise ofte er sunnere er en myte. Om du trives med å hoppe over frokost kan du fortsette med det. Mange har god effekt på magen av lang nattfaste.

Men det er individuelt, så om det hjelper deg å spise sunnere utover dagen å spise frokost så gjør gjerne det. Poenget er at du kan prøve deg frem for å finne det som passer deg. Men gi det litt tid for å se om kroppen tilpasser seg.

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/Wjmngj/kaja-munch-jensen-30-trodde-hun-maatte-spise-ofte-for-aa-ha-god-helse

Anonymkode: 9551f...e30

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å ha med en fettkilde til alle måltidene, fett er viktig for kroppen. Tenk også på å variere. F.eks er fisk sunt, men spesielt rød fisk har mye miljøgifter, så man bør ikke overdrive inntaket heller. ;)

Ellers er det generelt ikke uvanlig med en omstillingsperiode for magen når man legger om kosten. 

Anonymkode: 288da...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

virker nesten som at dette er vanlig! Var lit redd jeg hadde ødelagt kropp og mage etter alle disse år!! 

Neida. Som mange skriver er det nok forbigående. Fiber og mer proteinholdig kost kan skape litt ulage☺️.

Drikk godt med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 14.13):

Det bare kroppen som venner seg til fiberinntaket. Ofte anbefaler man å øke inntaket av fiber gradvis for å slippe ubehag, men ubehaget går over etter kort tid. 

Anonymkode: 0a696...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å kutt ned på havregrøten ei stund?  Min mage takler i hvert fall ikke havregrøt hver dag, og for min del blir det bare verre over tid. Noen mager har det bedre med litt mindre fiber :) 

Anonymkode: a04cc...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...