Gå til innhold

Manglende selvinnsikt, hvordan takle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at enkelte er helt blottet for selvinnsikt? Som er utrolig nærtagende for den minste antydning til kritikk eller uenighet, samtidig som de stadig er krasse mot andre. Kritiserer andre for ting de selv gjør med den største selvfølge. Konfronterer man dem, så blir de bare sinte. Da er det deg det er noe galt med. 

De fleste kjenner vel noen en med slike egenskaper. Hvordan kan man best takle dem?

Anonymkode: a7010...398

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ignorere etter beste evne, og håpe at det ikke er en partner. 

Anonymkode: 006da...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler det ikke. Så holder kontakten på et minimum🤷‍♀️

Anonymkode: a23ef...247

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det som gjør at enkelte er helt blottet for selvinnsikt? Som er utrolig nærtagende for den minste antydning til kritikk eller uenighet, samtidig som de stadig er krasse mot andre.

Det kan være så mange grunner til det. Kanskje de har blitt mobbet hjemme og/eller på skolen og har derfor ikke gått gjennom en tilstrekkelig individualiseringsprosess som barn. Og i mangel på terapi i voksen alder, så har de kanskje ikke kommet seg videre. Da reagerer de med følelser.

Jeg har empati for hva de kan ha gått gjennom. Samtidig må man sette grenser og respektere seg selv, så ddet er best å snakke med personen og/eller holde avstand.

Anonymkode: e1e30...724

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er det som gjør at enkelte er helt blottet for selvinnsikt? Som er utrolig nærtagende for den minste antydning til kritikk eller uenighet, samtidig som de stadig er krasse mot andre. Kritiserer andre for ting de selv gjør med den største selvfølge. Konfronterer man dem, så blir de bare sinte. Da er det deg det er noe galt med. 

De fleste kjenner vel noen en med slike egenskaper. Hvordan kan man best takle dem?

Har DU så god selvinnsikt da? Går du rundt å konfronterer andre på personligheten deres ofte ? 😆 En smart og rolig person ignorerer og henger ikke med folk man må hele tiden konfrontere .

Anonymkode: 2b37e...1fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har DU så god selvinnsikt da? Går du rundt å konfronterer andre på personligheten deres ofte ? 😆 En smart og rolig person ignorerer og henger ikke med folk man må hele tiden konfrontere .

Jeg pleier ikke å konfrontere folk med personligheten deres, nei. Men når folk gang på gang kritiserer meg for ting de med den største selvfølge gjør selv, så hender det jeg nevner det, ja. Samme når folk som alltid skal kritisere meg (og andre( for småting, ikke tåler den minste kritikk selv, om den er aldri så berettiget.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg pleier ikke å konfrontere folk med personligheten deres, nei. Men når folk gang på gang kritiserer meg for ting de med den største selvfølge gjør selv, så hender det jeg nevner det, ja. Samme når folk som alltid skal kritisere meg (og andre( for småting, ikke tåler den minste kritikk selv, om den er aldri så berettiget.

Og da skjønner de virkelig ikke hva det har med saken å gjøre. Hva jeg gjør og hva de gjør er tross alt totalt forskjellige ting. Og de vet best. Alltid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Som sagt; ignorer og unngå. Det er det smarteste. De «vinner» jo hvis du lar deg irritere. Bare å fokusere energien sin på deg selv og gode mennesker istedenfor.Etter jeg begynte å gjøre det ble livet mitt 10 ganger bedre. Har ikke tid til å gå rundt å krangle med folk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Som sagt; ignorer og unngå. Det er det smarteste. De «vinner» jo hvis du lar deg irritere. Bare å fokusere energien sin på deg selv og gode mennesker istedenfor.Etter jeg begynte å gjøre det ble livet mitt 10 ganger bedre. Har ikke tid til å gå rundt å krangle med folk. 

Noen av dem er dessverre folk jeg må forholde meg til. På arbeidsplasd og i familiesammenheng.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen av dem er dessverre folk jeg må forholde meg til. På arbeidsplasd og i familiesammenheng.

Det vet jeg. Det må jeg også. Som sagt ignorer. Ikke la de komme inn på deg. Du kan ikke forandre folk men du kan forandre hvordan du velger å reagere. Å begrense kontakten og ignorere er uansett det beste…gi mer faen rett og slett! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det vet jeg. Det må jeg også. Som sagt ignorer. Ikke la de komme inn på deg. Du kan ikke forandre folk men du kan forandre hvordan du velger å reagere. Å begrense kontakten og ignorere er uansett det beste…gi mer faen rett og slett! 

Jeg øver meg ennå på denne😄som 48-åring😏huff. Prøver å være nøytral, men ender som regel med konfrontasjon/mer mas(noe jeg iherdig prøver å unngå).

Jeg sliter med sterk angst og blir trigget av sånt jævlig mas🥲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg øver meg ennå på denne😄som 48-åring😏huff. Prøver å være nøytral, men ender som regel med konfrontasjon/mer mas(noe jeg iherdig prøver å unngå).

Jeg sliter med sterk angst og blir trigget av sånt jævlig mas🥲

Igjen : Gi faaaen!😊 Du må det. Stress gjør det eldre og sykere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...