Gå til innhold

Hvor mye bør jeg regne i utgifter på bil hver mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Burde vel også øke bufferen, eller lage en egen bilbuffer?

Vurderer om jeg har råd eller ikke…

Tenker på utgifter utenom drivstoff, da jeg allerede vet hvor mye drivstoff/bom jeg vil bruke.

Tenker å kjøpe en rimelig bil til max 100.000kr

Anonymkode: 572cc...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker gjennomsnittlig 2000kr. Har regnet på det, dette er gjennomsnittet over 5 år. Inkluderer alt fra forsikringer, reparasjoner, veiavgift, dekk og dekkskift, parkering, bom, drivstoff++

Jeg kjører ca.10.000 i året og betaler nesten ikke for bom/parkering, kanskje 200kr i året.

Inkluderer ikke avdrag på bil, kjøpte den kontant.

Anonymkode: b325c...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg hadde bensinbil regnet jeg 1500 kr i mnd (to tanker bensin, en vask, bompenger). Så kommer jo dekk, EU-kontroll, reparasjoner iblant. Og forsikring. 

Med elbil lader vi hjemme for nesten ingenting (ja, fremdeles rimeligere enn bensin), og nybilgarantien gjelder et par år til. Bruker kanskje 100 kr på bilen i mnd. Kjører mindre nå enn før, men selv med likt kjøremønster er elbilen rimeligere for oss.

Ikke lån på noen av eksemplene.

Anonymkode: 8f25c...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke mer økonomisk og kjøpe en dyrere bil så det vil bli færre eventuelle dyre verkstedtimer?

Anonymkode: 1ac56...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke mer økonomisk og kjøpe en dyrere bil så det vil bli færre eventuelle dyre verkstedtimer?

Anonymkode: 1ac56...58f

'Dyrere' betyr jo ikke 'mindre behov for reparering'. Tvert imot så vil vel en dyrere bil ha høyere reparasjonskostnader?

Mente du 'nyere'?

Anonymkode: 2c375...685

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når jeg hadde bensinbil regnet jeg 1500 kr i mnd (to tanker bensin, en vask, bompenger). Så kommer jo dekk, EU-kontroll, reparasjoner iblant. Og forsikring. 

Med elbil lader vi hjemme for nesten ingenting (ja, fremdeles rimeligere enn bensin), og nybilgarantien gjelder et par år til. Bruker kanskje 100 kr på bilen i mnd. Kjører mindre nå enn før, men selv med likt kjøremønster er elbilen rimeligere for oss.

Ikke lån på noen av eksemplene.

Har du ikke bompenger, forsikring og veiavgift på bilen samt utgifter til lading. 100 kr i mnd du liksom🤣

Anonymkode: 03e13...cd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Burde vel også øke bufferen, eller lage en egen bilbuffer?

Vurderer om jeg har råd eller ikke…

Tenker på utgifter utenom drivstoff, da jeg allerede vet hvor mye drivstoff/bom jeg vil bruke.

Tenker å kjøpe en rimelig bil til max 100.000kr

En rimelig bil til 100kKr kan være så mangt, fra en økonomisk katastrofe til veldig fornuftig. Om du ikke trenger bilen til langturer så ville jeg kjøpt en 1.gen Leaf, det er nok det billigste man kan drifte både med tanke på drivstoff og vedlikehold. Men selv da må du nok fort regne 2000kr i måneden? 

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må regne med å bruke 2000 til 3000 kroner på bil pr måned. Dette inkluderer forsikring, bompenger, drivstoff etc.

Anonymkode: 43b6f...b2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir 2000kr billån

bom= 4000

diesel= 5000

forsikring= 3000

nå reiser jeg frem og tilbake til jobb med bilen da :) 

Anonymkode: 58889...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gir 2000kr billån

bom= 4000

diesel= 5000

forsikring= 3000

nå reiser jeg frem og tilbake til jobb med bilen da :) 

Anonymkode: 58889...2c4

Bruker du 3000kr mnd på forsikring på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har biler som ikke har verditap, selv ikke om jeg legger på 100.000km. De har tapt seg ferdig og er populære, samt enkle å skru på, lett deletilgang. Mine tre biler har i 2020 og 2021 kostet meg ca 14.000,- i deler og service utført av meg, samt den ene har 5000,- i arbeid på verksted som jeg ikke har fått til selv på toppen. Det er tre biler! Jeg kjører ca 15000km i året, full forsikring på alle tre koster ca 8000,- per år. Ca 1100,- per måned med andre ord. Uten drivstoff. I dette ett sett vinterdekk. Jeg skrur en del selv av småfiks, og broren min hjelper til med større ting. 

Bare verditap på dyrere biler koster mye mer, uten at det er sikkert at bilen er tryggere. Sist jeg hentet litt deler på originalverksted stod alle andre der med ganske nye biler og masse problemer. Min bil er fikset ved at jeg kjøpte en ny del, skrudde løs noen skruer, byttet ødelagt del, satte inn ny, skrudde på noen skruer. Jeg kunne betalt ett verksted 1000,- for 20 min, eller jeg gjorde det selv på en halvtime med hjelp av YouTube. 

Anonymkode: d7fc2...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 3000 i måneden på bil.

Ikke billån, kjøpte den for 120 000.

Månedssummen er gjennomsnitt av alle utgifter over et par år (verksted, dekk, forsikring, drivstoff, bom, parkering, alt mulig).

Hva du må regne med å bruke kommer jo veldig an på hvor mye du bruker bilen, om du må betale for parkering, om det blir mange bompasseringer mm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har du ikke bompenger, forsikring og veiavgift på bilen samt utgifter til lading. 100 kr i mnd du liksom🤣

Anonymkode: 03e13...cd9

Hvis du leste innlegget mitt har vi hjemmekontor og bruker bilen mindre. I snitt bruker vi 10-20 kr i mnd i bom. Sjeldent vi er i en by.

Forsikring har jeg såklart, tror den ligger på 500 i mnd. 

Utgifter til lading? Jo, sist mnd ladet jeg for 80 kr hjemme. Veiavgift på elbil er svært rimelig hvis ikke du var klar over det. Den er innbakt i forsikringen som hos alle andre. 

Så da er det nok nærmere 600 kr i mnd, 700 for en mnd vi kjører mer normalt som før. Beklager jeg glemte den viktige forsikringen ;) uansett halv pris av bensinbilen min, og dette er en ny elbil (2020).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (På 4.1.2022 den 12.50):

Spørs på bilmerke, hvor mye kjører, jeg bruker ca 500 i måneden

Det spørs også om man kan og regne eller ikke. Det gjør vanligvis ikke de som tror de bruker 500 kroner i måneden på bil..,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En nyere bil pleier å ligge på 7-8.000 kroner i måneden. 

Anonymkode: 79c70...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prt90 skrev (18 minutter siden):

Det spørs også om man kan og regne eller ikke. Det gjør vanligvis ikke de som tror de bruker 500 kroner i måneden på bil..,

Jeg kjører lite, dessuten ville TS ha utgifter utenom drivstoff og bom, feilsøker selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del er det.

- Ca 700 kr disel/mnd

- ca 600 kr bom/mnd

- 680 kr forsikring og veigavgift/mnd

1980 kr/mnd

Så kommer service/reperasjon/eu kontroll/skift av dekk/spyleveske/olje/osv, som over et år fort blir en del kr.

Med dette ÷ 12/mnd, + 1980 blir det i snitt i underkant av 4000 kr/mnd jeg bruker på bil.

Anonymkode: 6548f...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 6000 i mnd. Det inkl. Drivstoff, forsikring, bom osv

Anonymkode: eb33f...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...