AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Jeg har mastergrad i biologi fra før, men pga stor konkurranse og få jobber der vi bor endte jeg opp med å begynne på sykepleien. Har fullført ett år og er nå i foreldrepermisjon, men kjenner jeg kvier meg litt til å gå tilbake. Det skyldes flere faktorer, bla lønn og arbeidsforholdene. Kjenner jeg generelt er drittlei av å studere og at spl-utdanningen er veldig lite fleksibel. Jeg vurderer nå å ta helsesekretær som jeg også vurderte før jeg begynte på sykepleie. Tenker at jeg da får jobbet innenfor helse (et pluss i mine øyne), kortere utdanning og høyere sjanse for dagarbeid. Er i utgangspunktet ikke i mot turnus, men det kan jo hende jeg endrer mening etter hvert. Vil gjerne høre fra de som har tatt helsesekretær i voksen alder. Er det lett å få jobb? Noen tanker om medisinsk sekretær vs. helsesekretær? Vet forskjellene, men lurer på om det er mye lettere å få jobb som helsesekretær 🤔Voksenopplæring er ikke aktuelt da jeg allerede har fullført VGS. Anonymkode: 882a5...516
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Er autorisert helsesekretær, tatt via voksenopplæring. Fikk aldri jobb som det, «alle» krever erfaring. Studerer nå sykepleie. Men håper alikevel jeg ender opp på et legekontor. Kommer nok an på hvor i landet du bor hvor lett det er å skaffe seg jobb. Anonymkode: ccd45...33f
Kvinnenavn Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Hvordan skal du «ta helsesekretær», uten å gå på vgs? Det er vel bare slik du kan få autorisasjon? Jeg tok voksenopplæring for et par år siden og det har vært rimelig enkelt å få jobb ved legekontor. Sykehus har jeg søkt flere stillinger, men ikke kommet noen vei. Det å få fast tok litt tid, men jobbet som vikar ved flere legesentre for å få erfaring. Vikar ca. 1 år før fast jobb. Kan godt hende jeg kunne fått før, søkte ikke faste stillinger ved fastlegekontor fordi jeg ønsket å jobbe på sykehus. Du vil også gå ned i lønn, fra lønnen du har hatt som sykepleier..
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 «Tatt helsesekretær», faktisk.. Anonymkode: ba5e5...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har mastergrad i biologi fra før, men pga stor konkurranse og få jobber der vi bor endte jeg opp med å begynne på sykepleien. Har fullført ett år og er nå i foreldrepermisjon, men kjenner jeg kvier meg litt til å gå tilbake. Det skyldes flere faktorer, bla lønn og arbeidsforholdene. Kjenner jeg generelt er drittlei av å studere og at spl-utdanningen er veldig lite fleksibel. Jeg vurderer nå å ta helsesekretær som jeg også vurderte før jeg begynte på sykepleie. Tenker at jeg da får jobbet innenfor helse (et pluss i mine øyne), kortere utdanning og høyere sjanse for dagarbeid. Er i utgangspunktet ikke i mot turnus, men det kan jo hende jeg endrer mening etter hvert. Vil gjerne høre fra de som har tatt helsesekretær i voksen alder. Er det lett å få jobb? Noen tanker om medisinsk sekretær vs. helsesekretær? Vet forskjellene, men lurer på om det er mye lettere å få jobb som helsesekretær 🤔Voksenopplæring er ikke aktuelt da jeg allerede har fullført VGS. Anonymkode: 882a5...516 Jeg er sykepleier, fikk barn og hatet turnuslivet over ALT! Du må jobbe røde dager, helger, kvelder hvor det skjer ting. Det er så mye du går glipp av. Passet virkelig ikke meg, slet med dårlig samvittighet for barna hele tiden. Jeg tok helsesekretær da barna var små. Fikk fritak for de første to årene ved å møte opp i samtale på en vgs. Da var det bare og ta noen eksamener. Jeg leste litt på kveldene da barna var lagt, jobbet fulltid i tillegg. Tok ett kurs noen kvelder (9 kvelder kanskje?) for å lære litt mer prosedyrer osv. Da var det ikke noe problem med den praktiske eksamen. Da ble jeg helsesekretær. Det tok kanskje ett år før jeg faktisk fikk jobb. Mye av grunnen til det var at jeg kun søkte på sykehus og at jeg søkte på faste jobber. Det er sjelden du kan starte med fast er min erfaring. Tok vikariat og fikk fast der etter noen mnd. Søkte også en annen jobb bare noen mnd inn i vikariatet og fikk den også (fast). Arbeidsforholdene er mye mye bedre! Man har mer energi og mer stabilitet i hverdagen. Sliter seg ikke ut hverken psykisk eller fysisk. Kun dag og fri alle helger og røde dager! Men du nevner lønn? Man tjener mindre som helsesekretær... Anonymkode: 041d9...cae
Gjest Hottentått Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 Eneste måten å bli helsesekretær på er å gå vg1 helse og sosial, vg2 helseservicefag og vg3 helsesekretær. Ingen vei utenom vgs. Autoriserte helsesekretærer blir prioritert foran medisinsk sekretær, hvertfall på sykehus og sånn. Tror fastlegene oftere ansetter medisinsk sekretær atm. Men det blir nye regler nå etterhvert hvor det blir strengere at man må ha autorisasjon. I tillegg kjempes det for at autoriserte helsesekretærer skal ha bedre lønn enn medisinsk sekretær. Jeg gikk vg2 helseservicefag men tok allmenn påbygg på vg3 + en høyere utdanning. Nå har jeg litt lyst til å ta vg3 helsesekretær, men vet at mye av jobben dems nå blir robotisert på sikt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 Hottentått skrev (1 time siden): Eneste måten å bli helsesekretær på er å gå vg1 helse og sosial, vg2 helseservicefag og vg3 helsesekretær. Ingen vei utenom vgs. Autoriserte helsesekretærer blir prioritert foran medisinsk sekretær, hvertfall på sykehus og sånn. Tror fastlegene oftere ansetter medisinsk sekretær atm. Men det blir nye regler nå etterhvert hvor det blir strengere at man må ha autorisasjon. I tillegg kjempes det for at autoriserte helsesekretærer skal ha bedre lønn enn medisinsk sekretær. Jeg gikk vg2 helseservicefag men tok allmenn påbygg på vg3 + en høyere utdanning. Nå har jeg litt lyst til å ta vg3 helsesekretær, men vet at mye av jobben dems nå blir robotisert på sikt. Jeg svarte lenger opp i tråden. Det du sier er feil. Man trenger ikke gå på vgs for å bli helsesekretær. Jeg fikk realfagkompetansevurdering og ble derfor fritatt for de første to årene(som er max av hva man kan fritas fra). Jeg tok resterende fag som privatist. Gikk aldri på vgs for å bli autorisert helsesekretær. Anonymkode: 041d9...cae
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 Man skal ikke ta folk. Anonymkode: 57526...cef
Gjest Hottentått Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg svarte lenger opp i tråden. Det du sier er feil. Man trenger ikke gå på vgs for å bli helsesekretær. Jeg fikk realfagkompetansevurdering og ble derfor fritatt for de første to årene(som er max av hva man kan fritas fra). Jeg tok resterende fag som privatist. Gikk aldri på vgs for å bli autorisert helsesekretær. Anonymkode: 041d9...cae Privatist er jo videregående opplæring. Det er fullt mulig å ta det som privatist ja. Men det er fremdeles vg3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå