Gå til innhold

Hvordan ha omsorgsretten fra mor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren har vært psykisk syk og innlagt for det. Hun har hovedomsorgen for barna og jeg vil kjempe for 100% omsorgsrett da jeg er en bedre far og psykisk frisk. Noen flere som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: 6b683...651

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får melde henne til barnevernet om barna har det så fælt hos henne da…

og du, selv om man er psykisk syk kan man være en like god forelder som en som er psykisk frisk!

Anonymkode: 82c24...c67

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Men fungerer hun ikke som mor? 

Anonymkode: eb7c1...d50

• Liker 1
Skrevet (endret)

Feil post

Endret av venus*
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men fungerer hun ikke som mor? 

Hun mener det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hun mener det

Hun mener det selv? Da må det vel være mulig å få til en avtale om at du tar over hovedansvaret? Det går kanskje an å sette en tidsbegrensning på det dersom hun ikke ønsker å gi det fra seg fullt og helt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun mener det selv? Da må det vel være mulig å få til en avtale om at du tar over hovedansvaret? Det går kanskje an å sette en tidsbegrensning på det dersom hun ikke ønsker å gi det fra seg fullt og helt?

Beklager, nå skjønte jeg hva du skrev.

Hun mener selv at hun fungerer som mor. Men du mener det altså ikke? PÅ hvilket grunnlag? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun har vært innlagt mm så vet jo leger at hun har barn. Om de mener det er grunn til bekymring for barna så melder de fra til bvt. Dersom de ikke har det så er du kanskje bare en sur og bitter eksmann? 

Anonymkode: 2a664...fb8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Moren har vært psykisk syk og innlagt for det. Hun har hovedomsorgen for barna og jeg vil kjempe for 100% omsorgsrett da jeg er en bedre far og psykisk frisk. Noen flere som har vært i samme situasjon? 

Du sier har vært. Da får vi anta det har gått over. Å ha vært syk gjør ikke at man mister omsorgsevnen. 

Anonymkode: 45d03...75e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det lukter veldig fisk av at du fokuserer på at du ønsker å ta fra mor noe, ikke på hva du selv ønsker å oppnå. Det høres ut som at dette handler om henne, ikke barna. Så hva vil du straffe henne for?

Anonymkode: 44fa9...065

• Liker 8
Skrevet

Man kan heldigvis bli syk uten å miste omsorgen for barna sine. 

Om du er alvorlig bekymret for om barnet har det godt i mors omsorg, får du melde til barnevernet og så får en nøytral part undersøke forholdene for barnet. 

Pust og sett barnet først. Ikke dine følelser, ikke mors følelser - kun barnet. 

• Liker 4
Skrevet

Tja, da må du jo nesten starte med en bekymringsmelding.

Hva konkret er det som gjør at du mener hun ikke har omsorgskapasitet eller evne?

Har skole, helsestasjon, fastlege, sykehus eller barnevern uttrykket bekymring? 

AnonymBruker
Skrevet

Er mor syk nå?

Hvem har barna når hun er innlagt?

Hvor mye samvær har du med barna nå?

Du kan gå til sak mot mor for å få hovedomsorgen.

Anonymkode: f3122...d98

Skrevet

Hadde du sagt det samme om mor hadde vert innlagt og operert for prolaps?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mor er uegnet omsorgsperson, så har nok helsepersonellet allerede meldt i fra i forbindelse med innleggelsen vil jeg tro. Psykologer er jo involvert, og har vel ganske god oversikt over hvor syk hun er, og om dette er forbigående, og om hun klarer å ivareta barna på en god måte.

Anonymkode: b8abb...596

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ønsker mer av eller hele omsorgen for felles barn, begynner du med å bestille en time hos familievernkontoret hvor du og den andre forelderen kan snakke om dette og forsøke å bli enige om hva som er best for barnet/barna.

Dersom dere ikke lykkes med dette ved hjelp av familievernkontoret, kan det være aktuelt å gå til sak for omsorgen. Det er dyrt, konfliktfremmende og sjelden spesielt hyggelig å gjennomgå for verken barn eller voksne. Skulle det bli aktuelt, tar du i første omgang kontakt med en advokat. 

Anonymkode: 82e63...364

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dersom du ønsker mer av eller hele omsorgen for felles barn, begynner du med å bestille en time hos familievernkontoret hvor du og den andre forelderen kan snakke om dette og forsøke å bli enige om hva som er best for barnet/barna.

Dersom dere ikke lykkes med dette ved hjelp av familievernkontoret, kan det være aktuelt å gå til sak for omsorgen. Det er dyrt, konfliktfremmende og sjelden spesielt hyggelig å gjennomgå for verken barn eller voksne. Skulle det bli aktuelt, tar du i første omgang kontakt med en advokat. 

Anonymkode: 82e63...364

Og dersom du velger å ta dette til retten skal det veldig mye til å få 100% omsorg, særlig når barna bor hos mor fra før slik jeg forstår det, så det blir mest sannsynlig bare tap. Som flere har nevnt har psykologer og leger meldeplikt til barnevernet dersom de mener mors omsorgsevne er svekket. Om det ikke er meldt bekymring fra disse har nok de også vurdert at mors omsorgsevne er god nok

Anonymkode: be9ee...215

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er mor syk nå?

Hvem har barna når hun er innlagt?

Hvor mye samvær har du med barna nå?

Du kan gå til sak mot mor for å få hovedomsorgen.

Anonymkode: f3122...d98

Mor har vært syk. Jeg hadde barna da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og dersom du velger å ta dette til retten skal det veldig mye til å få 100% omsorg, særlig når barna bor hos mor fra før slik jeg forstår det, så det blir mest sannsynlig bare tap. Som flere har nevnt har psykologer og leger meldeplikt til barnevernet dersom de mener mors omsorgsevne er svekket. Om det ikke er meldt bekymring fra disse har nok de også vurdert at mors omsorgsevne er god nok

Anonymkode: be9ee...215

Vet ikke om de har meldt eller ikke. Det ville ikke mor sagt til meg.

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Tja, da må du jo nesten starte med en bekymringsmelding.

Hva konkret er det som gjør at du mener hun ikke har omsorgskapasitet eller evne?

Har skole, helsestasjon, fastlege, sykehus eller barnevern uttrykket bekymring? 

Ikke som jeg vet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...