Gå til innhold

Kjører dere helt ut påkjøringsfeltet på motorvei, eller hiver dere ut så snart det er klart?


mingus

Anbefalte innlegg

Kom bare på det av den andre tråden med treige folk som tar seg god tid å komme seg på motorveien :)

Jeg lærte iallfall at man skal komme seg fortest mulig opp i fart, og blinke seg rett inn der det er åpning. Ser at de fleste ikke gjør det, de kjører heeelt fram til slutten av feltet og sjangler over til motorvei. Blinklyset går kanskje på halvveis over i feltet (ja jeg regnet med du kom til å kjøre over siden feltet ditt tok slutt, du trengte virkelig ikke) og farten er ikke en gang høy. Jeg med flere synes dette er kjempeirriterende, egoistisk og tullete kjøring som ødelegger flyten. Ser ofte i rushtiden at det kunne blitt mindre kø pga dette, men man må vike og bremse for disse som presser seg på helt på slutten, istedenfor at vi bare kunne flettet mens det var god plass og masse luker.

Hvorfor?!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører ut rett etter sperrefeltet tar slutt, altså ganske tidlig og har da hastigheten som er på motorveien

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det ikke er kø, kjører jeg ut rett etter sperrefelt. Om det er kø er det bedre å bruke hele plassen og flette i enden. Det minker køen på veien jeg kommer fra.

Anonymkode: dc2ad...211

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stort sett så tidlig som mulig, men hvor tidlig "så tidlig som mulig" er varierer jo etter mengden trafikk. Er dog et påkjøringsfelt der jeg bodde før som jeg foretrekker å kjøre helt ut, for feltet har en veldig rar vinkel som gjør det ubehagelig å kjøre ut før enden. 

Anonymkode: b4618...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg planlegger hvilken luke jeg skal inn i og akselererer deretter. Har opplevd at trafikken foran meg nærmest har stoppet i forbindelse med fletting/påkjøringsfelt, som om ingen av de 6-7 sjåførene forstod hva som skulle gjøres. Jeg la meg ut i venstre og kjørte forbi. Det virker som om det er en hel del uegna sjåfører som ikke evner å lese trafikken på veiene våre. Tror det er for lett å få lappen.

Anonymkode: 3ccf0...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av trafikken. Om trafikken går i fartsgrensa, så legger jeg meg stort sett ut rett etter sperrefeltet. Dersom trafikken er veldig saktegående kjører jeg til enden av akselerasjonsfeltet med mindre det er en åpenbar luke tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg anser det som et felt hvor man skal øke farten opp til trafikken på motorveien, og så flette seg inn i en luke. Det betyr også å øke/slakke fart for å tilpasse seg en luke. Man skal aldri kjøre helt til enden, da har man bommet.

Jeg har hatt nestenulykker flere ganger når motorveien ligger i 70-80, den i fartsøkningsfeltet ikke har skjønt poenget og legger seg i 40, veien tar slutt og hopper så inn foran meg i 40. Da må jeg i full fart enten bremse eller skifte fil. Idioter.

Anonymkode: f95cb...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man skal aldri kjøre helt til enden, da har man bommet.

Når det er trillekø er det ingenting i veien for å kjøre helt til enden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
mingus skrev (På 4.1.2022 den 10.00):

Kom bare på det av den andre tråden med treige folk som tar seg god tid å komme seg på motorveien :)

Jeg lærte iallfall at man skal komme seg fortest mulig opp i fart, og blinke seg rett inn der det er åpning. Ser at de fleste ikke gjør det, de kjører heeelt fram til slutten av feltet og sjangler over til motorvei. Blinklyset går kanskje på halvveis over i feltet (ja jeg regnet med du kom til å kjøre over siden feltet ditt tok slutt, du trengte virkelig ikke) og farten er ikke en gang høy. Jeg med flere synes dette er kjempeirriterende, egoistisk og tullete kjøring som ødelegger flyten. Ser ofte i rushtiden at det kunne blitt mindre kø pga dette, men man må vike og bremse for disse som presser seg på helt på slutten, istedenfor at vi bare kunne flettet mens det var god plass og masse luker.

Hvorfor?!

De tror vel at man skal bruke hele påkjøringsfeltet, uten å forstå hvor mye farligere det er å ikke ha noe å gå på... Folk flest lever i sin egen verden.

Når det er sakte/stillestående kø her i byen så kjører jeg ut senere enn når trafikken går fort og man må tilpasse seg en luke fortere. Føler at det å kjøre ut av påkjøringsfeltet før er å snike i køen.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fletter meg inn så snart jeg har riktig fart. De fleste steder er det oversiktlig nok til at jeg kan planlegge før jeg er i selve påkjøringsfeltet hvor luken blir for å legge seg inn. Dette når det er normal trafikk-flyt, er det kø er det litt annerledes. 

Mannen kjører helt til enden jeg blir gæærn, han nekter å gi seg på at det er "riktig".. får jo hjertet i halsen hver gang.

Anonymkode: 893e1...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om det ikke er kø, kjører jeg ut rett etter sperrefelt. Om det er kø er det bedre å bruke hele plassen og flette i enden. Det minker køen på veien jeg kommer fra.

Anonymkode: dc2ad...211

Dette 👍🏻

Anonymkode: ecfe1...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (31 minutter siden):

Når det er sakte/stillestående kø her i byen så kjører jeg ut senere enn når trafikken går fort og man må tilpasse seg en luke fortere. Føler at det å kjøre ut av påkjøringsfeltet før er å snike i køen.

Denne filosofien bruker folk også ved fletting fra to til et felt, som er helt feil. Det skaper unødvendig mye kø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli
Juninho skrev (20 minutter siden):

Denne filosofien bruker folk også ved fletting fra to til et felt, som er helt feil. Det skaper unødvendig mye kø. 

Vel, det er da jeg opplever at trafikken flyter bedre. Folk lager ikke luke før man er langt frem i påkjøringsfeltet, men når de gjør det så smetter man inn i luken. Mener du jeg skal presse meg frem? Eller bli stående halvveis inn i påkjøringsfeltet og vente på en luke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (32 minutter siden):

Vel, det er da jeg opplever at trafikken flyter bedre. Folk lager ikke luke før man er langt frem i påkjøringsfeltet, men når de gjør det så smetter man inn i luken. Mener du jeg skal presse meg frem? Eller bli stående halvveis inn i påkjøringsfeltet og vente på en luke?

Når det veldig saktegående er det helt rimelig å kjøre til enden av påkjøringsfeltet, spesielt om du har mange biler bak deg. Du skaper mer kø ved å flette tidlig.

Du presser deg for øvrig ikke inn etter lovens forstand. Både ved påkjøringsfelt og fletting fra to til et felt er det gjensidig vikeplikt, ergo skal den som er i det andre feltet hjelpe deg inn.

Endret av Juninho
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Juninho skrev (7 minutter siden):

Når det veldig saktegående er det helt rimelig å kjøre til enden av påkjøringsfeltet, spesielt om du har mange biler bak deg. Du skaper mer kø ved å flette tidlig.

Du presser deg for øvrig ikke inn etter lovens forstand. Både ved påkjøringsfelt og fletting fra to til et felt er det gjensidig vikeplikt, ergo skal den som er i det andre feltet hjelpe deg inn.

Men da er vi jo enige? :klo:

Edit: Fack, leste mer nøye nå. Ser at du snakket om fletting fra to filer til ett. Vet ikke helt hvorfor du siterte meg når vi er enige, men men. Jeg bruker begge felt ved overgang fra to felt til ett.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
loveli skrev (2 minutter siden):

Men da er vi jo enige? :klo:

Fack, leste mer nøye nå.

Ser at du snakket om fletting fra to filer til ett. Da vet jeg at du har rett og jeg bruker begge felt. :)

Herlig! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har gjensidig vikeplikt i forbindelse med påkjøring til motorveien (etter den striplalinja har sluttet).

For min del avhenger det veldig av situasjonen og hvilken bil jeg kjører. I Oslo i rushtiden legger jeg meg ut med en gang jeg får en luke.
På de to påkjøringfeltene jeg bruker mest, så har jeg to forskjellige punkter hvor jeg legger meg ut mtp sikt og fartsgrensen på stedet. Disse to feltene er ofte lengre ut når jeg kjører den treigeste bilen, men dette er igjen avhengig av trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det gassen i bånn.

Det er lettere å finne en luke hvis man har samme hastighet som de andre bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 minutter siden):

Her er det gassen i bånn.

Det er lettere å finne en luke hvis man har samme hastighet som de andre bilene.

Dette er et undervurdert poeng. Det gjør saken litt lettere nå som jeg har en meget rask bil, men strengt tatt hadde jeg aldri noe problem med å komme opp i fartsgrensa i påkjøringsrampene til 100-110-soner selv når jeg hadde en Escort med 88 gamp. Folk må slutte å være så redde for rask akselerasjon, med mindre det f.eks. er is på veien da åpenbart, men da går jo trafikken på motorveien også saktere.

Endret av Juninho
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...