Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å ta studiekompetanse, og evt studere videre etter det. Mest for jeg har lyst på et annet yrke enn jeg har. Jobber i helsevesenet, og kjenner jeg trenger noe annet snart.

Har sett litt på nett om å ta studiekompetanse via nett, da det er mest aktuelt for meg. Men det er jo så dyrt! Koster 15- 20.000 kr for de fagene jeg trenger. 

Noen her inne som har gjort det? Fik dere støtte fra lånekassen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man får støtte fra lånekassen, men usikker på hvor mye. 

Men er det aktuelt for deg å ta det via voksenopplæring? 

Det er for det første gratis å ta fagene på en videregående skole, for det andre er opplegget veldig bra. Der jeg gikk kunne man velge mellom dagtid og kveldstid. :)

Anonymkode: 034cf...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke betale skoler. Du kan lese selv og kun betale eksamensavgift.

Anonymkode: aaef6...ff9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke betale skoler. Du kan lese selv og kun betale eksamensavgift.

Jo, men er ikke det veldig vanskelig da? Å finne ut av pensum og alt selv?

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Du tar jo utgangspunkt i læringsmålene i faget. Pensumbøker kan du spørre om å låne på biblioteket. 

Anonymkode: ecde6...403

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (6 timer siden):

Nei, se på det som god trening til høyere utdanning. Alle fagene har læringsmål, og du kan bruke både lærebøker og andre kilder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok fag som privatist for 10 år siden, betalte vel 3-400 kr for en eksamen. 

Anonymkode: c89bf...8ea

Skrevet
Anonym-bruker skrev (23 timer siden):

Hvis du er veldig god på egeninnsats og klarer å sette deg må gjennom uken. Lage egen plan for at du skal jobbe minimum 20 timer i uken med stoff (avhengig av hvor mange fag) med læringsmål osv. så skal det gå ganske greit. Tok selv matematikk gjennom Sonans fordi jeg trenger oppfølgning og ha muligheten til å få rettet innleveringer og få en generell ide om i hvilket karakternivå jeg ligger på. Har aldri før vært god i matematikk, men etter å ha fulgt med på webinarer og med gode lærere skjønner jeg matte bedre nå selv om det bare var 1 og 2P matte. 

• Liker 1
Skrevet

Mindre fag som historie/ samfunnsfag leser du lett selv, det er en bok per fag å lese bare. Personlig hadde jeg valgt timer i matte, da jeg synes det er vanskelig. Norsken er også ganske omfattende, spesielt nynorsk, men hvis du skriver godt er det bare å prøve seg som privatist!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar opp fag på veien til studiekompetanse ved fylkeskommunens nettskole. Det er helt gratis, jeg studerer selv, men har lærere og medelever i fagene som jeg kan søke støtte hos. Vi har ukentlige timer på teams, jeg leser stoff selv og leverer arbeidskrav ukentlig. Fint opplegg! Tar det på siden av fulltidsjobb og familielivet. 

Anonymkode: af975...980

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste noen fag selv, og tok noen via privatistskole.

Jeg sparte opp en del fra da jeg bestemte meg for å ta opp fag, og så tok jeg heller ikke alle fagene jeg manglet på samme semester.

Så manglet jeg høy nok matte og fysikk for å komme inn på ingeniør, og tok det som forkurs på høyskolen, og betalte kun semesteravgift.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...