AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Hvordan kan det være sykepleiermangel i Norge når vi har (ifølge DN oktober 2020) dobbelt så mange sykepleiere pr 1000 innbyggere som resten av Europa? Norge har angivelig 18/1000 innbyggere og Sverige har 10/1000. Kan noe av årsaken være at sykepleierne har overtatt oppgaver man strengt tatt ikke trenger sykepleierkompetanse for å utføre? F.eks vanlig stell og dele ut mat. Er det fordi hjelpepleierne er blitt borte? Noe av det samme gjelder leger. Det virker ikke som det er for få leger i forhold til andre land, men legene pålegges mange oppgaver som kunne vært utført av andre. I stedet for å hele tiden be om flere stillinger og kalle det en «mangel» tror jeg det hadde vært konstruktivt å se på om kompetanse brukes riktig og hva som skal til for at de som utdannes forblir i jobben. Anonymkode: fc16d...a27 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Fordi alle sykepleiere ikke er i jobb som sykepleiere, fordi folk får helsehjelp i Norge som de ikke får andre steder i verden (mange steder måtte familien løst det hele løser her), fordi vi drifter et høyspesialisert helsevesen der stadig mer avansert behandling krever stadig mer kompetent personale. Men hovedgrunnen til mangelen er at folk slutter etter får år i yrket pga stor arbeidsbelastning og dårlig bemanning, ulevelige turnuser og lite fokus på faglig utvikling. Anonymkode: 03fa3...e60 30
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Enig. Det er også mange sykepleiere her inne som sier det samme. Samtidig er det også nok av sykepleiere som sier at det er så viktig at de gjør alle disse stellene og gir all denne maten, for de har kompetanse som helsefagarbeidere ikke har, så sykepleierne ser så mye mer i disse situasjonene… Noe som sikkert stemmer det, men man kan ikke få i både pose og sekk. Det nytter ikke å klage over at man får manuelle arbeidsoppgaver som helsefagarbeidere og ufaglærte kan gjøre, samtidig som man sier at det er sykepleiere må gjøre disse oppgavene. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 5d562...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Sykepleierne brukes til ting som ikke krever sykepleierkompetanse. De henter saft og mat til pasientene blant annet. Det bør åpenbart noen med lavete utdanning ta seg av. Stell også. Anonymkode: ae053...286 11
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 Men dette tallet, 18/1000, er det utdannede totalt eller sykepleiere som er i yrket? Svært mange sykepleierutdannede søker seg jo videre til andre jobber. Det er også mangel på sykepleier med ulike videreutdanninger. Anonymkode: 2e003...0bb 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Det er også mange sykepleiere her inne som sier det samme. Samtidig er det også nok av sykepleiere som sier at det er så viktig at de gjør alle disse stellene og gir all denne maten, for de har kompetanse som helsefagarbeidere ikke har, så sykepleierne ser så mye mer i disse situasjonene… Noe som sikkert stemmer det, men man kan ikke få i både pose og sekk. Det nytter ikke å klage over at man får manuelle arbeidsoppgaver som helsefagarbeidere og ufaglærte kan gjøre, samtidig som man sier at det er sykepleiere må gjøre disse oppgavene. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 5d562...8ef Jeg hører også enkelte (et fåtall?) sykepleiere si at de må gjøre disse oppgavene fordi de ser så mye mer, men de fleste sier jo ikke det. Og å vaske gulv, tørke støv, tømme søppelbøtter, vaske gardiner, koke havregrøt, pusse gebiss, skifte på sengetøy, riste puter, vaske brukte bekken og tisseflasker, blande saft, hente isbiter, trille tomme senger, eller å trille rundt og dele ut mat (som uansett er noe annet enn å faktisk mate), rydde vekk tallerkener og glass og kopper, brette snytepapir på pasientens foretrukne måte, etc etc etc - dette er det rett og slett ressursmisbruk at sykepleiere med bachelor skal utføre. I tillegg tror jeg ikke helt på at det ER sykepleiemangel. Jeg tror de bare ikke er villige til å bruke penger på bedre bemanning. En venninne som er intensivsykepleier ble nettopp avvist på å få ekstravakter første to ukene i januar på både Ahus, Ullevål og Riksen fordi de har dekket alle vakter. Da er det jo tydelig ikke så stor krise som de gråtende sykepleierene i media ønsker å fremstille det om. Dvs, det kan jo likevel hende at de som er på jobb løper beina av seg, men ledelsen er altså ikke villige til å ha en ekstra person der til å hjelpe. Så da handler det tydeligvis om økonomi og ikke om at de faktisk ikke får tak i folk. På sykehjemmene er det vanskelig å få ansatt folk fordi ingen ønsker å ha ansvar for så mange pasienter helt alene og løpe beina av seg. Problemet er altså ikke at det ikke finnes sykepleiere, det finnes bare ikke sykepleiere som er villige til å ta på seg en drittjobb med ekstremt mye ansvar, mot knapper og glansbilder. Selv om det altså finnes mange som går ufrivillig deltid. Og den ufrivillige deltiden begrunnes gjerne med at når en person har rett på frivillig deltid, må en annen dekke inn resten av den stillingen. Men hvis det var sant st peoblemet var sykepleoemangel burde man jo da kunne ansette en person i 100 % og en annen i 60 %, i stedet for at de må dele på 100 %? Men det kan de ikke. For problemet er at politikerene ikke ønsker å bruke penger på å ha flere sykepleiestillinger - ikke at det ikke finnes nok sykepleiere. Anonymkode: a9405...49b 12
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 Vi har ikke for få sykepleiere i Norge, ett sted må grensa gå. Vi kan ikke leve av å klippe hår og stelle hverandre når olja er slutt. Vi må rett og slett prøve å utnytte kapasiteten på en bedre måte Anonymkode: 9244a...d19 2
Flinkedaniel Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 (endret) Gift med sykepleier. Støtter det som skrives over. Endret 4. januar 2022 av Flinkedaniel 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men dette tallet, 18/1000, er det utdannede totalt eller sykepleiere som er i yrket? Svært mange sykepleierutdannede søker seg jo videre til andre jobber. Det er også mangel på sykepleier med ulike videreutdanninger. Anonymkode: 2e003...0bb Det lurer jeg og på. Er utdannet sykepleier, men er ti år siden jeg jobbet som det. Anonymkode: 78658...a49
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 Fordi mange av disse sykemeldes seg når de må virkelig begynne å jobbe? Lik mange andre kvinne? synd vi ikke har flere mannelig sykepleier. Anonymkode: 6adb9...346 1
Knoot Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): De henter saft og mat til pasientene blant annet. Det bør åpenbart noen med lavete utdanning ta seg av. Stell også. Bra, og som alle sykepleiere vet er den tiden hvor du kan se og observere hele pasienten kropp fra topp til tå naken er når de har klær på seg. Endret 4. januar 2022 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi mange av disse sykemeldes seg når de må virkelig begynne å jobbe? Lik mange andre kvinne? synd vi ikke har flere mannelig sykepleier. Anonymkode: 6adb9...346 Aldri møtt en mannlig sykepleier som ikke går over til administrative oppgaver etter hvert, det er sjelden de holder seg i pleien. Dessverre, vi trenger begge kjønn. Jeg regner med du aldri har jobbet som sykepleier ettersom du kommer med sånt oppgulp. Anonymkode: 78658...a49 13
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Sykepleierne brukes til ting som ikke krever sykepleierkompetanse. De henter saft og mat til pasientene blant annet. Det bør åpenbart noen med lavete utdanning ta seg av. Stell også. Anonymkode: ae053...286 Men stell må jo sykepleiere delta i. Anonymkode: 78658...a49
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri møtt en mannlig sykepleier som ikke går over til administrative oppgaver etter hvert, det er sjelden de holder seg i pleien. Dessverre, vi trenger begge kjønn. Jeg regner med du aldri har jobbet som sykepleier ettersom du kommer med sånt oppgulp. Anonymkode: 78658...a49 Helt sant, tror aldri jeg har sett en mannlig sykepleier på over 50 som fortsatt har pasientkontakt. Har ikke tenkt over det før du sa det. Anonymkode: a9405...49b 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men stell må jo sykepleiere delta i. Anonymkode: 78658...a49 Hva legger du i stell da? Sårstell, ja. Skifte bleie, egentlig ikke? Anonymkode: a9405...49b 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan det være sykepleiermangel i Norge når vi har (ifølge DN oktober 2020) dobbelt så mange sykepleiere pr 1000 innbyggere som resten av Europa? Norge har angivelig 18/1000 innbyggere og Sverige har 10/1000. Kan noe av årsaken være at sykepleierne har overtatt oppgaver man strengt tatt ikke trenger sykepleierkompetanse for å utføre? F.eks vanlig stell og dele ut mat. Er det fordi hjelpepleierne er blitt borte? Noe av det samme gjelder leger. Det virker ikke som det er for få leger i forhold til andre land, men legene pålegges mange oppgaver som kunne vært utført av andre. I stedet for å hele tiden be om flere stillinger og kalle det en «mangel» tror jeg det hadde vært konstruktivt å se på om kompetanse brukes riktig og hva som skal til for at de som utdannes forblir i jobben. Anonymkode: fc16d...a27 Jepp. Det kommer stadig flere ''sykepleieroppgaver'' som overhodet ikke trenger sykepleiefaglig kompetanse etter mitt syn. I tillegg er ikke bare hjelpepleierene borte, men også renholdere, kjøkkenpersonale, aktivitører etc = sykepleiere må gjøre disse tingene også. I tillegg er det utrolig mange sykepleiere som ikke jobber som det, jeg har selv sluttet og gått over til NAV nettopp fordi jeg ikke gadd å vaske gulv og koke poteter lenger. Dette er selvsagt ikke fordi jeg er ''for god'' for det (slik mange her kommer til å påstå), men fordi det overhodet ikke er min jobb eller noe min utdanning dekker. Fordi jeg demonstrativt krever andre faggrupper tilbake dersom jeg skal jobbe i pleie, feks som nevnt renholdere og kjøkkenpersonale. Anonymkode: 5b355...50c 12
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men stell må jo sykepleiere delta i. Anonymkode: 78658...a49 Slett ikke alle. Kompliserte stell hos alvorlig og komplekst syke pasienter ja, der bør den éne pleieren ha sykepleierkompetanse. Men for å vaske håret til fru Hansen som er litt dårlig til beins? Overhodet ikke. Det er også hjelpepleierne mer en nok kvalifisert til. De lærer faktisk noe på hjelpepleierutdanningen også, en flink hjelpepleier har et like godt helhetlig blikk som en sykepleier er min erfaring. De stedene jeg har jobbet, har jeg faktisk stolt mye mer på en dreven hjelpepleier, enn en helt fersk sykepleier. Anonymkode: 5b355...50c 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva legger du i stell da? Sårstell, ja. Skifte bleie, egentlig ikke? Anonymkode: a9405...49b AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Slett ikke alle. Kompliserte stell hos alvorlig og komplekst syke pasienter ja, der bør den éne pleieren ha sykepleierkompetanse. Men for å vaske håret til fru Hansen som er litt dårlig til beins? Overhodet ikke. Det er også hjelpepleierne mer en nok kvalifisert til. De lærer faktisk noe på hjelpepleierutdanningen også, en flink hjelpepleier har et like godt helhetlig blikk som en sykepleier er min erfaring. De stedene jeg har jobbet, har jeg faktisk stolt mye mer på en dreven hjelpepleier, enn en helt fersk sykepleier. Anonymkode: 5b355...50c Hårvask er kanskje ikke det jeg tenkte på med stell. Poenget er at man skal se hele pasienten og bruke det kliniske blikket. Særlig morgenstell mener jeg er viktig, men det er ikke sånn at det alltid må en sykepleier til for å skifte en bleie. Det viktige er at en sykepleier ser pasienten/brukeren hver dag. Hjelpepleiere er helt supert, det er synd det blir færre av dem. Anonymkode: 78658...a49
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 Stellet er den aller viktigste observasjonen av pasienten. Vi observerer smerter, hudstatus, mobilitet, ofte utin/avføring og kognitiv/psykisk status. Og mange andre ting. Samme med måltider, mange viktige observasjoner. Tror du som uttaler deg her, ikke helt aner hva en sykepleier er. Det er mange som finner seg andre jobber dessverre pga dårlig lønn og dårlige arbeidsforhold. Turnuslivet og travelhet i den grad at dobesøk og matpause utgår, er det få som gidder over tid. Anonymkode: d3bcf...364 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jepp. Det kommer stadig flere ''sykepleieroppgaver'' som overhodet ikke trenger sykepleiefaglig kompetanse etter mitt syn. I tillegg er ikke bare hjelpepleierene borte, men også renholdere, kjøkkenpersonale, aktivitører etc = sykepleiere må gjøre disse tingene også. I tillegg er det utrolig mange sykepleiere som ikke jobber som det, jeg har selv sluttet og gått over til NAV nettopp fordi jeg ikke gadd å vaske gulv og koke poteter lenger. Dette er selvsagt ikke fordi jeg er ''for god'' for det (slik mange her kommer til å påstå), men fordi det overhodet ikke er min jobb eller noe min utdanning dekker. Fordi jeg demonstrativt krever andre faggrupper tilbake dersom jeg skal jobbe i pleie, feks som nevnt renholdere og kjøkkenpersonale. Anonymkode: 5b355...50c Skjønner det veldig godt, det er jo ikke rart det er sykepleiermangel når dere må gjøre alt mulig tull dere ikke er utdannet til og som hvem som helst kan gjøre. Og nå mener jeg ikke at arbeidsoppgavene i seg selv er «tull», men at det er tull at man bruker sykepleiere til det. Anonymkode: 5d562...8ef 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå