Gå til innhold

Jeg hever stemmen hver gang vi argumenterer. Hvordan stoppe med dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp i et hjem der den som ropte høyest, vant diskusjonen. Det var veldig lav terskel for at noen hevet stemmen, og ofte endte det i fullskala ordkrig, på full hals. Det var ikke bare foreldrene mine, men noe som smittet over på oss ungene...

Vanligvis er jeg ganske stille og rolig av meg, men så fort det blir krangling og argumentasjon mellom meg og samboer, så har jeg denne uvanen med å øke stemmen betraktelig, og det skal lite til før det går over til roping og skriking. Dette kan gjøre at bagateller fremstår mye verre, og det blir følgelig veldig dårlig stemning. 

Anonymkode: 8f7e8...fbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første steg er å bli obs på det, og det virker det jo som at du har blitt. 

Kan du avbryte deg selv og gå vekk fra situasjonen hvis du merker at du begynner å heve stemmen? For deretter å samle deg litt og komme tilbake å snakke normalt?

Tror jeg ville snakket med samboeren om problemet og at du ønsker å slutte med det og derfor kommer til å gjør som du gjør

Anonymkode: 155b7...d56

AnonymBruker
Skrevet

Du er allerede godt på vei, men jeg har bare lyst å berømme deg den selvinnsikten du har som gjør at du selv identifiserer problemet. Tittelen på artikkelen kunne fort hvert «Mannen min vil ikke lytte», og det har vel vært et par av de også her inne. 

Håper flere av oss damer leser denne og vender fokuset litt innover når fingeren skal pekes.

Anonymkode: ae43e...6d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppfatter han deg som sint når du hever stemmen? Har du sint fjes? ER du sint? Ser han på dette som problematisk? Ser du selv på dette som problematisk?

Tenker at hvis du hadde gjort dette mot et barn, så kunne det blitt skremt.

Anonymkode: 90f3c...6fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra du er selvbevisst på det og vil gjøre noe med det! 

Føler du at du blir hørt og respektert? For det er som oftest når vi ikke blir det at vi hever stemmen automatisk og bevisst, fordi vi erfarer at meningene våres ikke blir respektert uansett. 

Du og partner må jobbe sammen, finne et time-out tegn han har tillatelse til å gi deg når du mister kontrollen og bevisstgjør deg på at nå hever du stemmen igjen, og du må føle deg respektert og lyttet til når du snakker vanlig. Trekk pusten og gå deg en tur eller gå i et annet rom å ta to squats, kom tilbake i stuen igjen og sett dere ned ved kjøkkenbordet for å ta en rolig prat om hva du føler, hvorfor du føler sånn, hva som er problemet du hisset deg opp over, hvordan han ser problemet og hvordan dere kan løse det. Man kommer mye lenger ved å kommunisere på en rolig og givende måte :)

Anonymkode: 4fd90...e54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...