Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan synes du det er å få komplimenter fra noen du ikke kjenner? Tenker da ikke på ufine og slibrige kommentarer, men noe som i alle fall er ment hyggelig fra den som gir dem.

Hva med deg selv, kan du finne på å gi komplimenter til noen du treffer tilfeldig - og har du noen eksempler på hvordan det blir tatt i mot?

Selv synes jeg det er hyggelig å gi komplimenter, men vegrer meg som regel ovenfor fremmede, selvom jeg har lyst. Holder da igjen fordi jeg i hvert fall ikke ønsker det skal det skal oppleves negativt. 
Derfor interessant å høre hvilke tanker dere har 😊

Endret av BalledHead
Typo
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er kleint…. Fremmede som gir meg kompliment fordi jeg virker sånn og sånn er bare patetisk, for de kjenner meg ikke.

Også har du menn som gir kommentar på utseende.. jeg synes det er kleint.

Unntaket er om det kommer fra en fremmed dame, som kommenterer et plagg jeg har på meg feks. For du vet at det er genuint, og ikke et ynkelig håp om sex. Det gjør dagen min🙂

Jeg er btw dame og 100% hetero..

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i salg så det er noe jeg gjør hver uke, ikke for å være manipulativ eller typisk selger men det er en måte å avvæpne folk på. Det er ikke uvanlig i Norge at folk har en slags vegg oppe i sosiale settinger, det gjelder også i butikkene, så det er en vane jeg har lagt til meg som funker veldig fint for å få kundene på gli. 

Anonymkode: fd273...877

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd å få kompliment på hår/antrekk etc. av andre jenter på gaten - synes det er veldig hyggelig! Mindre hyggelig å få komplimenter av fremmede menn derimot, føler det alltid ligger en eller annen baktanke der.

Anonymkode: 0fc93...c48

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kleint når folk gjør det, for meg. Gir ikke komplementer heller, til folk jeg kjenner eller andre.

Har fått snille kommentarer på hårfarge, band t-skjorter osv fra blant annet to butikkansatte (1 som fylte varer på rema 1000, en som gikk forbi meg bare på europris) og hår fra mange. Og lærer som jeg ikke kjenner så godt har ofte sagt jeg har hatt fin sminke o.l. Synes bare det er kleint fordi jeg føler meg bare teit, sånn " takk : )  " liksom

Anonymkode: 53921...235

• Liker 2
Skrevet

Har gitt noen komplimenter til kunder da jeg jobbet i butikk. Det er ikke for å smiske eller få til noe salg, men oppriktig ment.  
Er ikke noe jeg lirer av meg til alle, men i ny og ned når det passer seg. Får inntrykk av at folk synes det er hyggelig :)  

Da går det ofte på klær og hår da 🙈 men har også kommet i snakk med folk og gitt kompliment på at de var hyggelige! 

• Liker 6
Skrevet

Da er det litt som jeg har tenkt, at det nok vil oppfattes med en baktanke. Og det er synd, men skal jo selvsagt respekteres. 

Det lengste jeg strekker meg, er å gi tilbakemelding på jobben folk gjør og jeg er godt fornøyd med den, enten det er en butikkansatt, vaskedama på kontoret eller han som skifter dekk på bilen. Men da går jo komplimentet direkte på jobben de gjør eller servicen de yter - og det er gjerne noe de fleste setter mer pris på enn noe som går direkte på en selv 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på konteksten. Som regel syns jeg ikke det passer seg hverken å gi eller få! 

Men det er stor forskjell på å si til en som kommer fra Finn.no for å kjøpe/prøve en jakke at jakka satt bra,eller å si til en som plukker søppel på gata at hen er flink og gjør en viktig jobb - og det å si til en som kommer fra Finn.no for å kjøpe en TV har hu har digg rumpe eller til servitøren at hun er søt. Det er også veldig stor forskjell på om det er en dame som jobber i sminkebutikken som sier at jeg har fine øyne mens jeg prater med henne fordi jeg har spurt om råd til hvilken farge på øyenskygge jeg kler, eller om det er en tilfeldig mann på cafe eller gata som sier det fordi han har stirret på meg. Og stor forskjell på om det skjer i en setting med mange andre rundt og hvor mannen ikke trenger seg på hverken før eller etter, og hvis jeg står alene på bussholdeplassen og han blir stående der også. 

Sånn generelt syns jeg ikke noe om utseendebaserte komplimenter til noen man ikke kjenner, og aldri hvis intensjonen er sjekking eller flørt! I de tilfellene må man etablere en kontakt først og være helt sikker på at den andre faktisk ønsker den kontakten. 

Anonymkode: 65605...bb6

• Liker 4
Skrevet

Fikk kompliment på en genser jeg hadde på en gang, det var hyggelig synes jeg. ☺️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt komplimenter til fremmede (en jente jeg gikk forbi på gata) om stilig jakke og spurt hvor hun har kjøpt den, og spurt hvordan foundation de bruker(en dame som jobbet i kassa på bensinstasjonen og en dame som jobbet i kassa på HM) men det hadde blitt helt feil om jeg skulle si til en fremmed mann at han hadde fin jakke fordi jeg egentlig syns han var kjekk og ville etablere en kontakt. 

Vennskapelig komplimenter uten baktanker går men ikke seksuelle komplimenter eller komplimenter med baktanker til fremmede. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg liker å gi komplimenter...men jeg går ikke bort til en vilt fremmed kvinne og sier hun er fin på håret...eller at jeg liker parfymen hennes...det bare skremmer folk..

Men etter litt uskyldig smalltalk først kan jeg si noe sånt hvis det føles naturlig og ikke creepy..

Skrevet

Har gitt komplimenter for feks flott bunad/samekofte, nydelig sangframførelse, et godt foredrag, tale framført i begravelse for å nevne noe. Dette er jo ikke nødvendigvis til folk jeg kjenner/kjenner godt. Jeg håper og tror at dette aldri har opplevdes kleint eller ubehagelig for folk. Har aldri hatt en seksuell undertone, og har ofte vært sagt 'i forbifarten'.  

Kan ikke huske jeg selv har tatt komplimenter ille opp (altså at jeg har følt det truende eller som om noen hadde en baktanke uønsket av meg). Men så er  jeg ikke en flørtete person selv, så mulig det kan ha vært komplimenter gitt med baktanke som jeg absolutt ikke oppfattet 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er koselig så lenge det er uten seksuelle undertoner. 

Anonymkode: a8f28...ab3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og stor forskjell på om det skjer i en setting med mange andre rundt og hvor mannen ikke trenger seg på hverken før eller etter, og hvis jeg står alene på bussholdeplassen og han blir stående der også. 

Dette er viktig! 

Anonymkode: cb40f...92e

• Liker 5
Skrevet

Jeg gjør det naturlig, fordi jeg er utadvendt og snakker med mye folk i løpet av en arbeidsdag. Det koster meg ingenting og jeg tenker heller ikke over om jeg skal si noe, eller ikke. Det kjenner man litt på stemningen. Kan kommentere både «så flott jakke du har i dag», eller «takk for hjelpen, du gjorde en god jobb».

Regner med folk synes det stort sett bare er hyggelig. Kanskje litt «unorskt», at noen kanskje kan bli litt overrasket, når jeg tenker over det.. Jeg tenker at dersom de skulle finne på å bli fornærmet av at noen sier noe hyggelig, så er det veldig trist for dem. 

Får også ofte hyggelige kommentarer her og der, sikkert fordi jeg selv er åpen. Tar det alltid som en hyggelig bekreftelse eller gest. 

Tenker folk virkelig så mye over slike ting? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mannen fortalte meg om da han gav et kompliment til en kvinne på toget han hadde snakket litt med. Han komplimenterte hennes vakre smil, men var så redd for å gjøre henne ukomfortabel at han gav henne en papirlapp med komplimentet i det han var på vei ut. Hun smilte visstnok bredt gjennom togvinduet til ham. 

Synes det er litt trist at det skal være sånn.

Anonymkode: 96681...00e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har gitt komplimenter til fremmede (en jente jeg gikk forbi på gata) om stilig jakke og spurt hvor hun har kjøpt den, og spurt hvordan foundation de bruker(en dame som jobbet i kassa på bensinstasjonen og en dame som jobbet i kassa på HM) men det hadde blitt helt feil om jeg skulle si til en fremmed mann at han hadde fin jakke fordi jeg egentlig syns han var kjekk og ville etablere en kontakt. 

Vennskapelig komplimenter uten baktanker går men ikke seksuelle komplimenter eller komplimenter med baktanker til fremmede. 

Hvorfor blir det helt feil, egentlig? Så kvinner kan kun gi komplimenter til andre kvinner? 🤔

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan gjerne gi komplimenter til tilfeldige folk. Om noen har utrolig vakre øyne feks. så kan jeg si at jeg syntes det. Eller si til folk på gata at de har på seg et flott plagg. Jeg syntes det er hyggelig å si det jeg mener, når det er positive ting.  For å spore litt av kan jeg også fortelle her at jeg gjerne gir beskjed til hun som har dopapir hengende ut fra buksa.  Eller sminke som har blitt dratt ut i fjeset. Det er slik jeg hadde satt kjempestor pris på selv om noen sa ifra til meg. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er ikke veldig god på å få komplimenter, men jeg har jo lært meg med alderen og bare ta imot, og sette pris på tanken bak, om ikke annet. Så ja, et ektefølt kompliment er jo forsåvidt hyggelig, men Ja, kan være litt kleint. Selv er jeg litt dårlig der, spesielt til fremmede. Kanskje fordi jeg ikke er så opptatt av sånt selv og kanskje delvis fordi jeg generelt er litt ukomfortabel rundt fremmede og/eller er litt sånn av type at jeg blir veldig opptatt av hva vi snakker om eller hva det nå enn er som skjer og da er det ikke helt rom for å tenke på andre ting enn det. Og dermed legger jeg ikke merke til ting eller tenker på å kommentere/komplementere det. Men er det noe man legger merke til å liker som jeg er rimelig sikker på at mottaker bare vil oppleve som positivt, feks om vedkommende har en fin/kul/spesiell tattovering eller noe sånt så kan jeg godt kommentere det. Ikke helt random folk som bare går forbi meg da, er ikke helt der, men om man av en eller annen grunn kommer i prat eller får en slags kontakt at det føles naturlig å si noe. 

Tenker forøvrig alle komplimenter er innafor, inkl om man har seksuelle baktanker, så lenge man utviser normal folkeskikk og tar et nei for et nei liksom. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid gøy å dra ut på byen , og på jentedo er det alltid fulle jenter som gir mange kompliment til hverandre ❤️ 
Creepy menn kan holde de seksuelle komplimentene for seg selv.

Anonymkode: eb93c...a31

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...