Gå til innhold

hvordan takle å bo i kollektiv/ med noen (ikke kjæreste)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.
jeg er en person som er avhengig av mye alenetid. Jeg er veldig sosial og elsker å være med venner, men er totalt avhengig av et sted hvor jeg kan trekke meg tilbake og være alene og å kunne velge selv når jeg ønsker å være sosial. Derfor ønsker jeg å bo alene, og gjør det. MEN pga jobb i en annen by enn der jeg vanligvis bor har jeg blitt plassert i en leilighet sammen med en annen jeg skal jobbe med. Han er veldig hyggelig og vi har veldig bra kjemi, så det er ikke problemet.

Problemet er bare at jeg sliter veldig med å bo med noen - dvs sliter med å klare å slappe av. Går konstant rundt med følelsen av at jeg burde vært sosial og henge med ham, føler at jeg alltid må forklare hvis jeg vil lage middag alene, vil gå alene til jobb og ikke vente på ham, vil gå rundt i byen alene, og så videre. Selv om jeg vet at han sikkert ikke tenker sånn, så blir det til at jeg aldri klarer å bare slappe helt av og gjøre det jeg vil når jeg er hjemme. Om dere skjønner? Om jeg henger på rommet alene og ser på netflix får jeg en følelse av at jeg burde heller se på film med ham i stuen. 

har tidligere bodd i kollektiv, og da har det blitt til at jeg ikke har orket å gå på kjøkkenet og lage mat fordi jeg har følt på et sånt press på å være sosial, at jeg heller har ventet til at folk har lagt seg for så og gå og lage mat heh.  Vil kunne gå rundt hjemme uten å alltid være litt anspent og ha høye skuldre, er sliten og lei meg. Føler ikke at jeg har noe freespace, selv når jeg sitter på rommet sitter jeg og føler at jeg burde vært i stuen. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men kanskje noen tanker fra dere som har bodd i kollektiv og har noen erfaringer med det samme? 

Endret av FiegoFiego
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obs; redigert for å spesifisere litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må egentlig bare tåle å ytre egne behov. Du må, når du føler at du ønsker å gå alene til jobb, si det. Høyt. I starten er dette ubehagelig, men det er sosialt helt ok og har ingen ubehagelige konsekvenser. 

Om han ønsker mer fellestid enn deg? Ok. Det er hans ansvar. Dine følelser og ditt beste er ditt ansvar. Han har ansvar for å dekke sine behov og sikre sine følelser. Trenger han mer fellestid enn deg? Da må han finne andre folk. 

Så si "ser netflix på rommet i kveld. Godt med alenetid" og "stikker trolig på jobb alene i morgen. Liker en gåtur alene på morgenen" 

Så enkelt. Etter noe tid har dere etablert vaner og du slipper si noe.

Anonymkode: 93b84...cac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...