Gå til innhold

Bunad i begravelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor døde og skal gravlegges. Vi voksne har svarte klær men jenta på 6 har ikke. Jeg syns det er vanskelig å finne noe ordentlige svarte/mørke klær til henne. Alt som er mørkt har print på. Kan hun ha på bunad uten hvitt forkle?

Anonymkode: d4ee6...b72

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg om hva slags klær barnet har, bare kanskje ikke den mest blomstrete sommerkjolen.  Bunad hadde jeg ikke valgt.

Anonymkode: da994...527

• Liker 19
Gjest loveli
Skrevet

Ingen bryr seg om hva barnet går i, bortsett fra bunad som er et festplagg. ;)

Skrevet

Kjøp en svart kjole til hun ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger ikke ha på sort, bare noe litt mer formelt. En ensfarget kjole for eksempel.

Anonymkode: 3a048...6c2

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha!! Nei!!!

Anonymkode: b874b...47f

• Liker 9
Skrevet

Selvsagt kan hun ha det! Jeg hadde ikke reagert på det hvertfall.

• Liker 4
Skrevet

Kommer litt an på bunaden og tradisjoner. Der mine foreldre kom fra var det ganske vanlig at både barn og voksne kunne gå i begravelse i rondastakk. Det er jo en lite pyntet bunad, og ingen så rart på noen for det. 

Synes det kanskje var litt snodig når en nær slektning av avdøde stilte i festbunad, men det ble ikke gjort noe sak ut av det heller (ganske nær famile, ble ikke snakket om).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overhodet ingen regelrytter når det kommer til kleskoder men bunad i begravelse hadde jeg stusset veldig på, da er det bedre med vanlige hverdagsklær.

Anonymkode: 2b00d...1bd

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke bunad. 

Anonymkode: ce065...4c8

• Liker 4
Skrevet

Nei, nei ikke bunad. Hun er barn og trenger ikke å ha svarte eller mørke klær heller. Men deres valg selvfølgelig. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg er vanligvis raus med forståelsen av barn sin bekledning, at det ikke alltid er så lett verken for foreldre og barn alltid å finne klær eller å få barn til å gå med det som passer seg for den saks skyld. Men av og til strekker foreldre rausheten av forståelsen min det noe langt. Bunad i begravelse er definitivt en av de situasjonene ja.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha med et så lite barn i begravelse egentlig? Barn kan ofte forstyrre og det er ikke passende i en begravelse.

• Liker 5
Skrevet

Da hadde jeg tenkt at det barnet hadde fått nykker før de dro, om å ha på bunad, og at foreldrene måtte velge å la henne få, for å komme tidsnok.

Ellers ikke hvis den som gravlegges hadde ønsket festklær blant deltagerne.

Forøvrig er ikke sort et must i en begravelse. Hvorfor gjøre det så hinsides dystert..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du ha med et så lite barn i begravelse egentlig? Barn kan ofte forstyrre og det er ikke passende i en begravelse.

Hun er 6 år. Ikke to. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Hun er 6 år. Ikke to. 

Fortsatt for liten til å styre alle sine impulser. Ikke passende å ha med barn i begravelse og ikke en passende situasjon å sette et barn i.

• Liker 2
Skrevet

Det er rett og slett upassende, TS. Bunad er festdrakt, begravelse er ikke «fest». 

Det er bedre at hun har på ordinære hverdagsklær som er mindre pyntet, enn at hun har på bunad. Velg nøytrale klær, hun har da helt sikkert en bukse og genser i sort, blå, grønn, grå fargetoner? 
Så kan du heller pynte henne med en finere hårfrisyre. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...