AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Storesøstera mi har en datter som har blitt lagt inn på psykiatrisk avdeling i jula. Hun er 20 år. Helt fra tantebarnet mitt var liten har hun alltid virket fort sint. Ganske mye mer enn småsøskena sine (to stk). Har alltid lurt på hvorfor, men søstera mi har ikke visst hvorfor hun heller. Fra ho var liten har ho heller blitt sint enn lei seg, og det har vært vanskelig å komme helt innpå henne, selvom vi har gjort masse sammen. Jeg har vært på flere turer med dem. (er barnløs og singel så barna har betydd mye for meg) Nå er niesa mi altså innlagt. Hun har i flere år virket ganske hissig på alt og alle. Jeg kommer ikke inn på henne, men det gjør ikke foreldra hennes heller! Jeg vet ikke hvorfor hun har blitt sånn her med så store problemer at hun nå er innlagt. Søstera mi sier at hun ikke aner hva som ligger bak problemene hennes. Dette synes jeg er ganske provoserende! Som mor vet man hvorfor sin egen datter er såpass syk. Jeg tenker også at moren har en tanke om hva de har gjort feil i barndommen hennes. Som tante føler jeg meg helt skvist ut. Denne jenta har jeg brukt mye tid med gjennom hele barndommen, nå avviser hun meg. Foreldra sier at de også avviser henne, men det tror jeg neppe. I alle fall når de så åpenbart juger og later som de ikke aner hva de har gjort feil med henne. Jeg gav henne en julegave som var en langhelg i London til sommeren. Nå aner jeg ikke hvordan det blir med det heller. Er det rart jeg føler meg skvist ut? Anonymkode: 4bd82...e5f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Foreldra sier at de også avviser henne. Den setningen ble feil! Mener at de sier at hun også avviser dem. TS Anonymkode: 4bd82...e5f
Tatja Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Psykisk sykdom kan forekomme, uten en spesiell årsak. Foreldrene trenger ikke å ha gjort noe galt. Du har fulgt jenta oppover, og hadde antagelig også visst det, hvis det var en enkel forklaring. Støtt jenta og foreldrene, er mitt råd. Ikke få dette til å handle om deg. 38
SoWhat? Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 (endret) Nå tror jeg fortvilelsen din snakker. Det er da ikke sikkert at foreldre vet hvorfor barna oppfører seg på ulike måter. Det er en ting. En annen ting er at datteren kanskje har sagt at de ikke skal si noe om noe til hverken andre eller deg. Kanskje de også lar være av hensyn til datteren på egen avgjørelse. Husk at du ikke har krav på å vite selv om det kan oppleves frustrerende å ikke forstå. Endret 3. januar 2022 av SoWhat? 12
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Tatja skrev (8 minutter siden): Psykisk sykdom kan forekomme, uten en spesiell årsak. Foreldrene trenger ikke å ha gjort noe galt. Du har fulgt jenta oppover, og hadde antagelig også visst det, hvis det var en enkel forklaring. Støtt jenta og foreldrene, er mitt råd. Ikke få dette til å handle om deg. Så du mener foreldrene er USKYLDIGE når dattera deres havner på psykiatrisk sykehus? Jeg føler meg ganske sikker på at de har gjort noe galt, ingen havner vel der med en god og trygg barndom liksom! Føler meg skvist ut når de ikke kan fortelle meg om det! Jeg har stått henne nær i hele barndommen hennes… TS Anonymkode: 4bd82...e5f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Denne innlagte 20 åringen kan jo ha rotet seg bort i ganske mye som ikke involverer foreldrene sine, innen hun fylte 20. Anonymkode: 119f7...3c6 15
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så du mener foreldrene er USKYLDIGE når dattera deres havner på psykiatrisk sykehus? Jeg føler meg ganske sikker på at de har gjort noe galt, ingen havner vel der med en god og trygg barndom liksom! Føler meg skvist ut når de ikke kan fortelle meg om det! Jeg har stått henne nær i hele barndommen hennes… TS Anonymkode: 4bd82...e5f Du høres ut som psykiatri tilfelle selv tbh.. Anonymkode: 9d5bb...31f 35
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Storesøstera mi har en datter som har blitt lagt inn på psykiatrisk avdeling i jula. Hun er 20 år. Helt fra tantebarnet mitt var liten har hun alltid virket fort sint. Ganske mye mer enn småsøskena sine (to stk). Har alltid lurt på hvorfor, men søstera mi har ikke visst hvorfor hun heller. Fra ho var liten har ho heller blitt sint enn lei seg, og det har vært vanskelig å komme helt innpå henne, selvom vi har gjort masse sammen. Jeg har vært på flere turer med dem. (er barnløs og singel så barna har betydd mye for meg) Nå er niesa mi altså innlagt. Hun har i flere år virket ganske hissig på alt og alle. Jeg kommer ikke inn på henne, men det gjør ikke foreldra hennes heller! Jeg vet ikke hvorfor hun har blitt sånn her med så store problemer at hun nå er innlagt. Søstera mi sier at hun ikke aner hva som ligger bak problemene hennes. Dette synes jeg er ganske provoserende! Som mor vet man hvorfor sin egen datter er såpass syk. Jeg tenker også at moren har en tanke om hva de har gjort feil i barndommen hennes. Som tante føler jeg meg helt skvist ut. Denne jenta har jeg brukt mye tid med gjennom hele barndommen, nå avviser hun meg. Foreldra sier at de også avviser henne, men det tror jeg neppe. I alle fall når de så åpenbart juger og later som de ikke aner hva de har gjort feil med henne. Jeg gav henne en julegave som var en langhelg i London til sommeren. Nå aner jeg ikke hvordan det blir med det heller. Er det rart jeg føler meg skvist ut? Anonymkode: 4bd82...e5f Dette handler ikke om deg men om jenta som trenger hjelp no. Det er ikke sikkert at foreldrene har gjort noe galt men de burde ihvertfall fått hjelp til henne når hun var yngre.. Kanskje overgrep eller andre tibg har hendt? Om noen er så sur så mye hele tiden opp igjennom? Eller mobbing? Andre ting? Uansett så har du virkelig ikke noe med det å gjøre og om hun ikke vil ha deg eller foreldrene der så respekter det! Hun er voksen og bestemmer selv! Anonymkode: fca81...225 13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener foreldrene er USKYLDIGE når dattera deres havner på psykiatrisk sykehus? Jeg føler meg ganske sikker på at de har gjort noe galt, ingen havner vel der med en god og trygg barndom liksom! Føler meg skvist ut når de ikke kan fortelle meg om det! Jeg har stått henne nær i hele barndommen hennes… TS Anonymkode: 4bd82...e5f Vet ikke om du bevisst forsøker å provosere her, eller om du bare er tvers gjennom uvitende (eller faktisk stokk dum vil jeg si). Alle kan bli psykisk syke, helt uavhengig av om de har en god barndom, gode familierelasjoner, gode venner, jobb/studier, all behov dekket ect. En god oppvekst betyr ikke at man aldri kan bli pykisk syk. Like lite som en god oppvekst beskytter mot diabetes, kreft eller migrene. At en som er syk avviser de nærmeste er ganske normalt. At din søster ikke ønsker å inkludere deg er ikke det minste rart med de holdningene du legger for dagen. Anonymkode: 2eefe...338 36
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så du mener foreldrene er USKYLDIGE når dattera deres havner på psykiatrisk sykehus? Jeg føler meg ganske sikker på at de har gjort noe galt, ingen havner vel der med en god og trygg barndom liksom! Føler meg skvist ut når de ikke kan fortelle meg om det! Jeg har stått henne nær i hele barndommen hennes… TS Anonymkode: 4bd82...e5f Er du helt skrudd? Voldsomt til hat mot din egen søster og oppdragelse her.. Er du sånn forann jenten så forstår jeg godt at hun ikke orker deg! Beklager altså, men ta deg sammen! Jo folk blir innlagt for det. Er mange grunner. Noe du tydligvis ikke forstår! Anonymkode: fca81...225 17
Danseskjørt Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 Psykisk sykdom kan oppstå uavhengig av en god oppvekst, like ofte som fysisk sykdom. Hva faen? 12
Miranda Bailey Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 Jeg beklager om jeg er kvass nå, men hvorfor får du dette til å handle om deg? Niesen din er syk og i stedet for å bruke krefter på å stille opp så velger du å beskylde foreldrene hennes for hva, omsorgssvikt? Jeg har vært i psykiatrien i flere år og har hørt hundrevis av historier, og det er absolutt ikke uvanlig å bli syk uten noen tidligere traumatiske hendelser eller omsorgssvikt i barndommen. For mange handler det rett og slett om en (genetisk) sårbarhet, også kan ulike hendelser i livet bidra til å hive bensin på bålet.. Men det er langt ifra alltid foreldres skyld at barna blir psykisk syke, og jeg kjenner jeg blir sint av å høre hvordan du snakker til søsteren din som allerede er i en veldig vond og vanskelig situasjon med datteren sin. Jeg forstår at det er vanskelig å miste kontakt med nære familiemedlemmer, spesielt gjennom sykdom, men hverken søsteren din eller niesen din skal måtte sitte å bekymre seg for å inkludere deg i dette. De har nok med seg selv akkurat nå. Ta hensyn til det. 20
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 Danseskjørt skrev (3 minutter siden): Psykisk sykdom kan oppstå uavhengig av en god oppvekst, like ofte som fysisk sykdom. Hva faen? Ja ser ut som TS selv sliter med det! Anonymkode: fca81...225 7
sicario Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så du mener foreldrene er USKYLDIGE når dattera deres havner på psykiatrisk sykehus? Jeg føler meg ganske sikker på at de har gjort noe galt, ingen havner vel der med en god og trygg barndom liksom! Føler meg skvist ut når de ikke kan fortelle meg om det! Jeg har stått henne nær i hele barndommen hennes… TS Anonymkode: 4bd82...e5f Slutt med den idiotiske trollingen. Om du først skal trolle, så vær litt mindre smakløs. 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så du mener foreldrene er USKYLDIGE når dattera deres havner på psykiatrisk sykehus? Jeg føler meg ganske sikker på at de har gjort noe galt, ingen havner vel der med en god og trygg barndom liksom! Føler meg skvist ut når de ikke kan fortelle meg om det! Jeg har stått henne nær i hele barndommen hennes… TS Anonymkode: 4bd82...e5f Hva faen??! Alle kan bli psykisk syke!! Man kan ha kjempe god barndom, og bli psykisk syk! Man kan plutselig bli deprimert og angst, og bli innlagt pga d! Uten at det er noe galt i oppveksten ! Man kan plutselig få shizofreni + andre sykdommer! Anonymkode: cbb78...1d3 6
Festlig Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 Når en setter barn til verden så er det meningen at de skal følge opp barnet på alle måter. Blir barnet fysisk sykt så går en til legen. Begynner barnet å slite psykisk når det blir eldre så kontakter en lege da også. En står ikke og ser på at ungen blir sakte og sikkert et vrak uten å gjøre noe !!! Men noen folk skulle aldri hatt barn ! 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #17 Skrevet 3. januar 2022 Hvis du hadde blitt lagt inn på psykiatrisk, mener du at det hadde vært dine foreldre sin feil da? Anonymkode: ba608...6a1 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #18 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så du mener foreldrene er USKYLDIGE når dattera deres havner på psykiatrisk sykehus? Jeg føler meg ganske sikker på at de har gjort noe galt, ingen havner vel der med en god og trygg barndom liksom! Føler meg skvist ut når de ikke kan fortelle meg om det! Jeg har stått henne nær i hele barndommen hennes… TS Anonymkode: 4bd82...e5f 1. Hvis dette er trolling, så er det smakløst og unødvendig. Ingen syns dette er gøy. 2. Hvis det ikke er trolling, så slutt å få dette til og handle om deg. Dette handler om din niese, som har blitt syk og trenger all den støtten hun kan få npr ting blir bedre. Mange blir syke uten at det har vært en traumatisk barndom inne i bildet. Støtt heller søsteren din, og tilby hjelp, samtaler eller turer. Det er vanskelig nok å bli avvist av eget barn når det er sykt, om ikke øvrig familie skal kreve å ha rettigheter i tillegg. For ordens skyld - det har du ikke. Anonymkode: a2247...1d0 9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #19 Skrevet 3. januar 2022 Jeg tror faktisk ikke ts troller. Anonymkode: b1568...033 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #20 Skrevet 3. januar 2022 Hvor i all verden har du det fra at psykisk sykdom utelukkende kan skyldes omsorgssvikt/foreldrene? Jeg har hatt en fantastisk barndom/ungdom og er likevel psykisk syk som voksen. Noen mennesker har rett og slett bare et medfødt "anlegg" for psykisk sykdom og må beklagelig nok slite med det i varierende grad til tross for flotte foreldre, mange venner, null traumer og medvind gjennom livet. Psykisk sykdom diskriminerer ikke. Rik, fattig, ung, gammel. Det kan ramme hvem som helst. Nå som niesen din som du er så nær er blitt syk burde du sette deg litt mer inn i hva psykisk sykdom faktisk er så du er bedre rustet til å støtte henne. Dersom du ikke selv har gjort noe som skulle forårsake dette hos niesen din så handler dette faktisk ikke om deg i det hele tatt! Det at du føler deg "skvist ut" har muligens noe med at foreldrene til denne stakkars jenta har nok å stri med akkurat nå. Anonymkode: 89c18...e1e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå