Gå til innhold

Oppdragelse preget av stress og kort lunte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor oppdro meg alene, og nå oppdrar jeg mitt barn alene. Jeg er kjempeglad i henne og veldig takknemlig for at hun hjelper meg med barnepass når jeg må jobbe, men jeg blir irritert av å se at hun gjør de samme "feilene" som i min barndom.

Når jeg var liten, var det mye kjefting. Hun blir fort irritert, og bruker man for lang tid på å fortelle noe eller for lang tid på å gjøre noe, viser hun tydelig at hun blir oppgitt og irritert. Hun tåler ikke motstand, og går rett i forsvar om jeg ikke er enig i noe hun sier. Dette med å hisse seg opp over ingenting, er noe jeg har prøvd å ikke gjøre ovenfor mitt barn, men være tålmodig. Barnet mitt er også ganske treg på mange ting, og sånn har det alltid vært, slik at man MÅ være tålmodig. Tregheten har blitt påpekt av både barnehage og lærere i alle år, så det er ikke noe jeg får gjort noe med.

Problemet er at når vi er med min mor, er hun så rask med å irettesette barnet for den minste ting, slik at barnet på sikt kan føle på dårlig selvtillit, fordi hen ikke klarer å oppfylle de voksnes krav. Barnet er også veldig sensitiv og i en vanskelig alder, hvor ting må håndteres rolig.

Barnet kommer hjem etter overnatting derfra når jeg må jobbe, og forteller alltid at "bestemor var irritert/kjeftet på meg". Når jeg er tilstede, tar jeg ofte barnet i forsvar og sier til min mor på tomannshånd at hun ikke trenger å kjefte over meg. Altså, hvis jeg gir en beskjed, er det nok, jeg trenger ikke backup, for da oppleves det enda verre for barnet. Barnet er 10 år, og blir nå veldig stresset hver gang mormor er i nærheten, fordi hun har så kort lunte. Alt skal liksom skje på flekken, ellers blir hun irritert. Hun blir også veldig fort stresset over ting, mens jeg har en veldig laidback holdning til det meste i livet.

Hvordan håndtere dette? Vil jo ikke at barnet skal bli stresset av å være rundt mormor. Og heller ikke at barnet skal føle seg dårlig, ikke flink, osv.

Anonymkode: 5af93...432

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finne en annen barnevakt, være tilstede når barnet er sammen med mormor.

Anonymkode: a5ad3...17a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vokst opp med en slik mor, men heldigvis har hun en helt annen tålmodighet ovenfor mine barn. Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å tatt en prat med henne, forklart at det er viktig for deg at barnet ditt blir møtt på sitt nivå, og ikke med kort lunte og irritasjon.

Anonymkode: 2cdf4...ecb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...