AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Jeg er hos min onkel og han og kona har 4 barn sammen. Onkel har vært bortreist i 10 dager og jeg er her på besøk for å hjelpe til. Noe som irriterer meg er hvordan moren ikke setter grenser på feks hvor mye de kan spise/faste måltider. Hun lager fast frokost og middag og de får mellommåltid. Men ellers går barna til kjøkkenet hvert 5. min for å hente seg mat, og da spiser de STORE mengder. Jeg har ved flere anledninger sagt at de ikke får lov, men moren sier ingenting på det. Da kan sønnen på 6 år spise en hel brødpose gjennom dagen, samt 6-7 bananer og ellers spiser opp alt som finnes i huset. Barna er 1, 3, 6 og 10 år. Annen ting er at de blir sint og aggressive når de ikke får viljen sin, og moren gir etter raskt. Det irriterer meg grenseløst, for barna oppfører seg bortskjemt. Klikker og ødelegger tv hvis vi slår av barnetv/youtube. Hvor mye grenser skal et barn egentlig ha? Høres det jeg har skrevet om normalt ut eller ikke? Anonymkode: 293a4...785
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Nei, det høres ikke normalt ut. Høres jo ikke ut som at de har noen rutiner. Kjeder de seg? Kan det være grunnen til at de går på kjøkkenet konstant? Anonymkode: ed5ea...5ca 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det høres ikke normalt ut. Høres jo ikke ut som at de har noen rutiner. Kjeder de seg? Kan det være grunnen til at de går på kjøkkenet konstant? Anonymkode: ed5ea...5ca De har ingen rutiner. De har ferie nå og har hatt det pga juleferie; og da har de ikke gjort noe annet enn å sitte hjemme og se på youtube for barn. Ser på tv dagen lang Anonymkode: 293a4...785 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 En annen ting: Det er viktig å lage faste avtaler for hvor mye/ lenge barna skal få se på felles TV i stua. Og så et muntlig varsel fra mor om at «nå er det to minutter til tv- tiden deres er ute». Og så faktisk gjennomføre avtalen, - skru av tv’n til tross for protester fra barna. Om de ødelegger ting- så blir det konsekvenser. Høres ut som at mor trenger veiledning ift grensesetting ja. Uten tvil. Anonymkode: ed5ea...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har ingen rutiner. De har ferie nå og har hatt det pga juleferie; og da har de ikke gjort noe annet enn å sitte hjemme og se på youtube for barn. Ser på tv dagen lang Anonymkode: 293a4...785 Dere må lage en dagsplan for hva dere skal gjøre hver dag i ferien. Barna må ut minst en gang om dagen, og være i fysisk aktivitet: gå på tur, ake, ski, skøyter, et eller annet. Barn blir rastløse av å kun sitte inne foran tv’n i dagesvis. Anonymkode: ed5ea...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En annen ting: Det er viktig å lage faste avtaler for hvor mye/ lenge barna skal få se på felles TV i stua. Og så et muntlig varsel fra mor om at «nå er det to minutter til tv- tiden deres er ute». Og så faktisk gjennomføre avtalen, - skru av tv’n til tross for protester fra barna. Om de ødelegger ting- så blir det konsekvenser. Høres ut som at mor trenger veiledning ift grensesetting ja. Uten tvil. Anonymkode: ed5ea...5ca Det er ikke noe slikt i huset her nei. De kan se på tv fra de står opp til ettermiddagen, og da kan mor plutselig si at det er nok og slår av tvn. Da blir alle barna sinte og ødelegger ting og roper og kaster ting rundt seg. Anonymkode: 293a4...785
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere må lage en dagsplan for hva dere skal gjøre hver dag i ferien. Barna må ut minst en gang om dagen, og være i fysisk aktivitet: gå på tur, ake, ski, skøyter, et eller annet. Barn blir rastløse av å kun sitte inne foran tv’n i dagesvis. Anonymkode: ed5ea...5ca De lager aldri plan. Dagene går på å gå på skole, komme hjem, leke, lekser, spise og sove. Og når de har helg/ferier er de bare hjemme og ser på tv eller leker med hverandre i huset Anonymkode: 293a4...785
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere må lage en dagsplan for hva dere skal gjøre hver dag i ferien. Barna må ut minst en gang om dagen, og være i fysisk aktivitet: gå på tur, ake, ski, skøyter, et eller annet. Barn blir rastløse av å kun sitte inne foran tv’n i dagesvis. Anonymkode: ed5ea...5ca Jeg er ikke noe utemenneske i det hele tatt (spesielt ikke om vinteren), og drar ikke ut med barnet mitt mer enn kanskje et par ganger i løpet av ferien om det for eksempel er juleferie. Foreldrene mine tok oss (jeg og mine søsken) aldri - og da mener jeg aldri med ut. Så jeg blir bare nysgjerrig; er dette normen? At har man barn, så må man ut med de hver dag når de ikke er på skole/i barnehage, selv om man selv ikke har så lyst til det? Jeg kan synes det er kjekt å ta med oss barnet ut en gang i blant, men ikke hver dag - flere ganger for dag, som det virker som at det er det man skal gjøre. Beklager for avsporing. Anonymkode: 94dab...844 2
lillevill Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er hos min onkel og han og kona har 4 barn sammen. Onkel har vært bortreist i 10 dager og jeg er her på besøk for å hjelpe til. Noe som irriterer meg er hvordan moren ikke setter grenser på feks hvor mye de kan spise/faste måltider. Hun lager fast frokost og middag og de får mellommåltid. Men ellers går barna til kjøkkenet hvert 5. min for å hente seg mat, og da spiser de STORE mengder. Jeg har ved flere anledninger sagt at de ikke får lov, men moren sier ingenting på det. Da kan sønnen på 6 år spise en hel brødpose gjennom dagen, samt 6-7 bananer og ellers spiser opp alt som finnes i huset. Barna er 1, 3, 6 og 10 år. Annen ting er at de blir sint og aggressive når de ikke får viljen sin, og moren gir etter raskt. Det irriterer meg grenseløst, for barna oppfører seg bortskjemt. Klikker og ødelegger tv hvis vi slår av barnetv/youtube. Hvor mye grenser skal et barn egentlig ha? Høres det jeg har skrevet om normalt ut eller ikke? Anonymkode: 293a4...785 Om du hjelper til, hvorfor hjelper du ikke til da? 😜 ta de med ut feks. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke noe utemenneske i det hele tatt (spesielt ikke om vinteren), og drar ikke ut med barnet mitt mer enn kanskje et par ganger i løpet av ferien om det for eksempel er juleferie. Foreldrene mine tok oss (jeg og mine søsken) aldri - og da mener jeg aldri med ut. Så jeg blir bare nysgjerrig; er dette normen? At har man barn, så må man ut med de hver dag når de ikke er på skole/i barnehage, selv om man selv ikke har så lyst til det? Jeg kan synes det er kjekt å ta med oss barnet ut en gang i blant, men ikke hver dag - flere ganger for dag, som det virker som at det er det man skal gjøre. Beklager for avsporing. Anonymkode: 94dab...844 Ja det er absolutt normalt å være ute en gang hver dag. Minst. Vi har gjort dette siden barna var kjempe små. Nå er de fire og seks. Det samme gjelder enda. Vi bor i ett rekkehus område og jeg ser naboer også er ute hver dag. Noen kan ha en dag her og der hvor vi ikke har sett de ute, men folk flest er flinke til å gå ut. Har også venner og familie med barn, hele gjengen er ute hver dag.. Anonymkode: 4b7dd...8e1 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er ikke noe utemenneske i det hele tatt (spesielt ikke om vinteren), og drar ikke ut med barnet mitt mer enn kanskje et par ganger i løpet av ferien om det for eksempel er juleferie. Foreldrene mine tok oss (jeg og mine søsken) aldri - og da mener jeg aldri med ut. Så jeg blir bare nysgjerrig; er dette normen? At har man barn, så må man ut med de hver dag når de ikke er på skole/i barnehage, selv om man selv ikke har så lyst til det? Jeg kan synes det er kjekt å ta med oss barnet ut en gang i blant, men ikke hver dag - flere ganger for dag, som det virker som at det er det man skal gjøre. Beklager for avsporing. Anonymkode: 94dab...844 Nei det må man ikkr, å tvinge barn ut er tullete Anonymkode: 8fdc2...edb 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er hos min onkel og han og kona har 4 barn sammen. Onkel har vært bortreist i 10 dager og jeg er her på besøk for å hjelpe til. Noe som irriterer meg er hvordan moren ikke setter grenser på feks hvor mye de kan spise/faste måltider. Hun lager fast frokost og middag og de får mellommåltid. Men ellers går barna til kjøkkenet hvert 5. min for å hente seg mat, og da spiser de STORE mengder. Jeg har ved flere anledninger sagt at de ikke får lov, men moren sier ingenting på det. Da kan sønnen på 6 år spise en hel brødpose gjennom dagen, samt 6-7 bananer og ellers spiser opp alt som finnes i huset. Barna er 1, 3, 6 og 10 år. Annen ting er at de blir sint og aggressive når de ikke får viljen sin, og moren gir etter raskt. Det irriterer meg grenseløst, for barna oppfører seg bortskjemt. Klikker og ødelegger tv hvis vi slår av barnetv/youtube. Hvor mye grenser skal et barn egentlig ha? Høres det jeg har skrevet om normalt ut eller ikke? Anonymkode: 293a4...785 Nei, ikke normalt. Men mulig forståelig. 4 barn er mye. Har hun hjelp i mannen sin? Eller står hun alene i barneoppdragelsen og skal håndtere alle fire alene? Da kan man bli så utslitt at man faktisk gir opp. Dessverre. Så ikke sikker hun ikke vil, kanskje hun bare ikke orker. Har du snakket med henne om dette og spurt hvordan hun har det? Anonymkode: 3c276...cc3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 Hva driver mor med da, mens ungene ser på TV hele dagen? Er mor deprimert, f.eks? Utslitt? Er det derfor du er der for å hjelpe kanskje? Fordi hun selv ikke er i stand? Det er jo også lett for at det blir mye skjermtid i noen familier når det er ferie. Anonymkode: a5567...238
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå