Gå til innhold

Hvordan fortelle datter på 5 at hun skal bli storesøster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ca 10 uker på vei, og selv om vi ikke er ferdige med første trimester har vi lyst til å fortelle henne at hun skal bli storesøster. Jeg er såpass trøtt og kvalm at hun merker og reagerer på forandringene. Vanskelig å forklare uten å lyve. Likevel er jeg jo fortsatt redd for at noe skal skje, siden det er såpass tidlig. Hvordan bør vi fortelle at hun skal bli storesøster og hvor mye bør vi fortelle om at man ikke vet hvordan det går? 

Anonymkode: d29bb...030

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sa at til vår fireåring at hun skal bli storesøster, og at det er en baby i mamma sin mage :)

Anonymkode: 1ee11...2ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi sa at til vår fireåring at hun skal bli storesøster, og at det er en baby i mamma sin mage :)

Hvor langt var du på vei da dere fortalte det?😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 11 uker, og min seksåring lurer på om jeg er syk, eller "om jeg har blitt gammel" 😅 Ikke lett å skjule noe for barna. Jeg skal fortelle etter at jeg har sjekket at alt er ok (🤞) på ultralyd i uke 12. Da tenker vi å si at jeg har et babyfrø inni magen, som skal vokse inni magen til mamma helt frem til sommeren, og hvis alt går bra, skal hen bli storebror.

Anonymkode: 6d296...e04

• Liker 3
Skrevet

Jeg sa det til treåringen da jeg fikk positiv test, at det kanskje kom en liten baby her. Etter uke 12 sa jeg ikke "kanskje" lengre, og etter uke 19 på OUL sa jeg lillesøster kom, og nå kaller vi henne navnet og han prater om henne som hun allerede er her. De skal spille Sonic og gå på lekeplassen sammen og han skal lære henne å sykle når hun kommer ut :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si det og ikke legge så mye styr rundt det/lage det så voldsomt. Barna tar det greit. Vår eldste var 5 år da han ble storebror. Sa det bare rett ut ved middagsbordet. 

Anonymkode: d4dab...e3b

• Liker 1
Skrevet

Fortalte det til 5-åring (og andre eldre søsken) da jeg var 12 uker på vei, men mistet i uke 14. Var veldig vanskelig, men var ærlig og kort i dialogen. Fortalte først at du skal bli storesøster (fint å sette det eldre barnet i fokus vs. å fortelle at det skulle komme en baby). Og da vi mistet et par uker senere sa vi bare at vi hadde vært på sykehuset og der sa doktoren at babyen var så syk at den døde, og derfor er mamma lei seg. De eldre barna tok det mer innover seg og var også lei seg en stund, men 5-åringen tok lite affekt av det. Etter bare få dager var dette glemt for hennes del.

Så de to gangene jeg har blitt gravid etter dette så har vi valgt å ikke si noe før etter OUL. Ikke for at barna ikke hadde taklet dårlige nyheter, men jeg syns det var for belastende. Så nå i høst (har en 6-åring) la vi det frem med å si at jeg og pappa har en overraskelse vi gjerne vil fortelle om, og at det da er en baby i mammas mage. Fulgte raskt opp med at babyen ser frisk ut og kunne fortelle om det var en jente eller gutt i samme slengen. Da ble det veldig virkelig med èn gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble storesøster når jeg var 7. Mine foreldre fortalte det til meg ganske tidlig. De fortalte også at det var en sjanse for at babyen døde i magen, for det kunne skje så tidlig i graviditeten. Jeg hadde taklet det helt fint hvis det hadde blitt en spontanabort, for jeg var ikke så knyttet til babyen før den ble født. 

Så dere kan jo si noe sånt. At mamma er trøtt og kvalm fordi hun er gravid, og at mest sannsynlig (men ikke 100%) sikkert så blir det en baby.

Anonymkode: b4149...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si at du har en baby i magen  og at hun skal bli storesøster. 

Anonymkode: 88dff...13c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare å si det og ikke legge så mye styr rundt det/lage det så voldsomt. Barna tar det greit. Vår eldste var 5 år da han ble storebror. Sa det bare rett ut ved middagsbordet. 

Anonymkode: d4dab...e3b

Ja, det er bedre å si det som det er enn at barna skal gå rundt å bekymre seg for hva som skjer med mamma og lage seg bilder i hodet selv.. 

Anonymkode: 53851...ab9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt på siden, men dere som forteller det tidlig til søsken, de klarer vel ikke å holde det hemmelig? Så da vet plutselig "alle" det fordi barnet forteller om det i barnehagen og vennene deres forteller videre at "mammaen til X har en baby i magen". Hvordan takler dere det?

Anonymkode: b69b7...2b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er litt på siden, men dere som forteller det tidlig til søsken, de klarer vel ikke å holde det hemmelig? Så da vet plutselig "alle" det fordi barnet forteller om det i barnehagen og vennene deres forteller videre at "mammaen til X har en baby i magen". Hvordan takler dere det?

Anonymkode: b69b7...2b1

Mange barn klarer å holde slikt hemlig. Men personlig ser jeg ikke problemet med at alle vet. Kan du forklare hvorfor det er et problem?

Anonymkode: aa174...437

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange barn klarer å holde slikt hemlig. Men personlig ser jeg ikke problemet med at alle vet. Kan du forklare hvorfor det er et problem?

Jeg er ts. Kan bare svare for meg selv, jeg har ingen problemer med at "hele verden" vet det, men jeg syns det er riktig at storesøster får vite det før de andre. Og da syns jeg det er skummelt å fortelle det til henne hvis noe skulle gå galt. Vil ikke gi henne forhåpninger også blir hun veldig skuffet og lei seg om det ikke blir noe.

AnonymBruker
Skrevet

Vi sa bare at hun skulle bli storesøster til en liten baby. Fortalte det til henne rundt uke 12, og da var hun ikke noe særlig engasjert. Etterhvert som magen vokste ble hun mer interessert, men det var ikke noe vi snakket om hver dag. Hun var mest opptatt av at babyen ikke skulle ta hennes ting. Da lillesøster først kom har hun imidlertid vært veldig ivrig på å donere leker og kosebamser til henne, 

Anonymkode: 8ea07...ebe

AnonymBruker
Skrevet

Vi sa det ved ca 10 uker fordi jeg var så dårlig. Barna reagerte på at jeg var så trøtt og kvalm. Jeg brakk meg hele tiden (noe de dessverre husker 7 år senere). Barna var 7 og 4 år. Vi fortalte bare at jeg var gravid. Vi sa vel ikke noe om at det var usikkert- vi tenkte st det er langt større sannsynlighet for at det går bra enn dårlig- så da er det dumt for de å bekymre seg unødig. Så hadde vi heller snakket mye med de om det dersom det hadde gått galt. Barna ble glade og fikk en forklaring på hvorfor jeg var så dårlig. Vi sa det kunne være en hemmelighet en stund til- men var jo veldig klar over at (spesielt) yngstemann ville røpe det. Vi fikk ikke noen tilbakemeldinger på at hun hadde  røpt seg, men hadde noen mistanker😄). 

Anonymkode: ad720...1a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte det da jeg var ca 30 uker på vei. Jeg var svært mye dårlig i svangerskapet, men visste at ventetida for 5åringen ville bli alt for lang om jeg fortalte om babyen før. 

En femåring reflekterer ikke så mye over hvorfor mor kaster opp, eller hvorfor mor sovner på sofaen, så lenge man ikke gjør det så veldig dramatisk. 

Hadde jeg hatt eldre barn, som kunne blitt engstelige over min form, ville jeg selvfølgelig sagt det før. Men slik jeg kjenner min eldste, så er ventetida verre enn at mor sover mye. 😂

Anonymkode: 0351d...82b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er 11 uker, og min seksåring lurer på om jeg er syk, eller "om jeg har blitt gammel" 😅 Ikke lett å skjule noe for barna. Jeg skal fortelle etter at jeg har sjekket at alt er ok (🤞) på ultralyd i uke 12. Da tenker vi å si at jeg har et babyfrø inni magen, som skal vokse inni magen til mamma helt frem til sommeren, og hvis alt går bra, skal hen bli storebror.

Haha! Det høres ut som en seksåring ja - min lurte i dag på om jeg ikke skulle dø snart fordi jeg var jo så gammel (er 32)😅

Anonymkode: dc8c5...1a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Der er man jo forskjellig. Jeg hadde synes det vært belastende om fremmede (foreldre til andre barn i bhg) gratulerete meg med graviditet mens jeg gjennomgikk en spontanabort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 22.54):

Hvor langt var du på vei da dere fortalte det?😊

Ts

14 uker :)

ikke vært på UL ennå, men måtte nesten fortelle da magen er begynt å bli rund.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 23.05):

............ og hvis alt går bra, skal hen bli storebror.

Hen er altså ikke en HUN i dette tilfellet da det er veldig sjelden av jenter blir storebrødre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...