Gå til innhold

Svartsopp i soveromsvinduet - farlig for nyfødt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svartsopp i vinduet på soverommet der også baby skal sove. Det er ikke bare i overflaten, men har gått ned i vinduet. Bor i borettslag, så det er ikke bare å få nye vinduer.

Baby kommer til å sove ca 2,5 meter borte fra dette vinduet.

Er dette farlig for en nyfødt? Hva kan jeg gjøre for å «rense» det?

Anonymkode: 5890b...c3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nesten du må bytte vinduet, avfukter kan hjelpe mot at det skjer igjen. Ville ikke brukt det rommet til du har blitt kvitt soppen

• Liker 3
Skrevet

Ja, der kan du ikke sove med en nyfødt.

Dere får sove i stua sammen - det går fint for en periode. 

Jeg personlig hadde valgt å se etter ny bolig, den type skader er ikke et godt tegn. 

Vinduene må byttes, men trolig må man gjøre mer mtp fukten. Og inntil da kan ikke dere sove der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her må du vaske, pusse og male på nytt. Tørk av vannet/duggen/kondensen hver morgen og hver kveld.

Luftavfukter. Hva er temperaturen i rommet? Kan du sette inn vifte i luftekanalen? Ha døra på gløtt?

Ikke ha baby på dette rommet!

Anonymkode: 0cb8e...d6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha babyen på det rommet. Det kan gi konsekvenser for lungene. Her må faktisk borettslaget utbedre! Det er ikke bare å la det skure og gå med sånne skader, det finnes også regelverk rundt det.

Anonymkode: 2395d...7a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helsefarlig, og vinduet må byttes. Spørsmålet går vel litt på hva som er årsaken til fuktskaden, er det pga åpent vindu og regn, er det mangelfull ventilasjon, er det veldig gamle og morkne vinduer, etc. Hvis det er "brukerfeil" så kan det være at du må stå for kostnaden selv. 

Anonymkode: 31e8c...6d7

AnonymBruker
Skrevet

Neinei, ikke sov der!

Anonymkode: ca241...019

AnonymBruker
Skrevet

Det er sykt helsekadelig faktisk. Svaret er nei.

Anonymkode: 5d0e8...668

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er skadelig for alle, ikke bare baby

Anonymkode: d6c81...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde først min samboer hadde startet denne tråden men så leste jeg "nyfødt" men vår er nærmere et år😂 Vi har samme problem på vårt soveromsvindu, må byttes da det er fra 70tallet å på tur til å falle ut av karmen 🤪 Sover i stuen her til noe blir gjort av huseier. 

Anonymkode: b036b...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er borettslag kan dere vel bytte vinduer?  Så lenge det er likt mot likt. i verste fall får du knuse det med "uhell" og bytte det av den grunn,

Anonymkode: 4b359...828

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er farlig. Babyens lunger tåler lite og de er spesielt utsatt for luftveisinfeksjoner. Ikke ha en baby på det rommet. 

Anonymkode: 29d5f...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...