AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Hei! Akkurat funnet ut at jeg er gravid 😍 men så ble jeg litt bekymret for jobb og sykepenger, hvis det skulle bli aktuelt. Jeg har nylig vært sykemeldt gradert over flere mnd. Slik jeg har forstått reglene må man jobbe 6 mnd 100% (det stillingen min er) før man igjen har opparbeidet seg rett til sykepenger. Er dette riktig? Jeg slet med store bekkenproblemer ved forrige svangerskap og ble sykemeldt ca halvveis. Dersom jeg burde dårlig igjen så er det bare egenmelding jeg kan bruke før det har gått 6 mnd? Kom tilbake i full jobb uken før jul. Noen som har erfaring å dele? Anonymkode: bc95c...de6
Gidavmeg Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Har du brukt opp hele året med sykemelding? Da må du jobbe i 6 mnd for ny rett. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Du har skjønt reglene ja. Jeg planla svangerskapet bedre og unngikk å havne i din situasjon. Det er vel den eneste erfaringen jeg kan dele Anonymkode: c61ec...309 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har skjønt reglene ja. Jeg planla svangerskapet bedre og unngikk å havne i din situasjon. Det er vel den eneste erfaringen jeg kan dele Anonymkode: c61ec...309 Å herregud, gratulerer til deg som er så innmari flink Anonymkode: 5b74f...499 14
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har skjønt reglene ja. Jeg planla svangerskapet bedre og unngikk å havne i din situasjon. Det er vel den eneste erfaringen jeg kan dele Anonymkode: c61ec...309 Bra du klarte å lage kvalme, applaus. Er du stolt av deg selv? Anonymkode: 6b6b2...64f 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Du får ta ulønnet permisjon og starte uttak av foreldrepermisjonen 12 uker før termin. Anonymkode: 58337...17a 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Hvis du har vært sykemeldt 52 uker må du jobbe 26 uker igjen ja. Men blir man syk og ikke har rett på sykepenger har man vel rett på AAP en stund, så det kan kanskje være aktuelt om du skulle komme i den situasjonen? Det er jo lite å gjøre noe med du må jo bare ta det som det kommer og håpe du ikke får bekkensmerter igjen.. og om det skjer må du snakke med legen og NAV og spørre hva man gjør. Anonymkode: bef13...584
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Du har forstått det riktig, ja. Men slik går det når man ikke klarer å planlegge. Anonymkode: e3187...293 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 Gidavmeg skrev (2 timer siden): Har du brukt opp hele året med sykemelding? Da må du jobbe i 6 mnd for ny rett. Hvordan fungerer dette? 😅😳 Hvor mye sykmelding har man per år? Si at jeg var sykemeldt 1 uke tidlig i graviditeten grunnet kvalme. Hva skjer hvis jeg blir sykmeldt igjen senere i graviditeten? Må det gå 26 uker da, før jeg kan sykmeldes igjen? Anonymkode: 9a4e4...91b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan fungerer dette? 😅😳 Hvor mye sykmelding har man per år? Si at jeg var sykemeldt 1 uke tidlig i graviditeten grunnet kvalme. Hva skjer hvis jeg blir sykmeldt igjen senere i graviditeten? Må det gå 26 uker da, før jeg kan sykmeldes igjen? Anonymkode: 9a4e4...91b Sykemeldinger med mindre mellomrom enn 26 uker for hver periode, på en samlet periode over 3 år, legges sammen inntill det har gått 52 uker. Du kan fint sykemeldes igjen. Etter 1 uke sykemelding har du 51 uker sykemelding igjen før du ikke har rett på sykepenger mer, fordelt på 3 år hvis det ikke er opphold på minst 26 uker mellom hver periode. Etter 26 uker uten sykemelding begynner du på scratch. Anonymkode: b9ece...372 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Akkurat funnet ut at jeg er gravid 😍 men så ble jeg litt bekymret for jobb og sykepenger, hvis det skulle bli aktuelt. Jeg har nylig vært sykemeldt gradert over flere mnd. Slik jeg har forstått reglene må man jobbe 6 mnd 100% (det stillingen min er) før man igjen har opparbeidet seg rett til sykepenger. Er dette riktig? Jeg slet med store bekkenproblemer ved forrige svangerskap og ble sykemeldt ca halvveis. Dersom jeg burde dårlig igjen så er det bare egenmelding jeg kan bruke før det har gått 6 mnd? Kom tilbake i full jobb uken før jul. Noen som har erfaring å dele? Anonymkode: bc95c...de6 Foreldrepermisjon regnes som jobb, sikker på at du da ikke har opparbeidet deg rett på nye 52 uker med sykepenger? Anonymkode: e9814...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 Har du sjekket med NAV om du faktisk har brukt opp alle sykemldingsdagene dine? Jeg vil anbefale deg å kontakte en fysioterapeut (e.l) og forhøre deg om det finnes øvelser som kan virke forebyggende mot bekkensmertene. Anonymkode: 6b176...689 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 Takk for svar til dere som svarer saklig og hyggelig 😊 Jeg startet i jobb igjen i mars etter to mnd ulønnet perm etter permisjon med barnet. Var sykemeldt én uke i april pga forkjølelse og ikke opparbeidet rett til sykemelding pga ulønnet. Ble gradert sykemeldt i slutten av mai og har vært det ut året som var. Visste ikke dette med over 3 år. Skal undersøke med Nav ja 😊 Anonymkode: bc95c...de6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 Du kan bare logge inn på nav og se på ditt sykefravær så står det hvor mye du har brukt/har igjen der. Anonymkode: 883f2...942
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Skrevet 4. januar 2022 Hvis det bare var 1 uke du var sykmeldt har du jo 51 uker igjen på «kvota» 😊 Anonymkode: 8111e...14a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 Du har ikke rett på sykepenger fra nav i den perioden, men arbeidsgiverperioden som er 16 dager får du sykepenger. Anonymkode: 3974d...b34
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis det bare var 1 uke du var sykmeldt har du jo 51 uker igjen på «kvota» 😊 Anonymkode: 8111e...14a Beklager, jeg leste ikke godt nok 😅 Da må du regne på antall uker hvor mye du har igjen. En uke er en uke om man er sykmeldt 100% eller gradert, bare sånn at du er obs på det. Men det er jo ikke sikkert du får like ille bekkensmerter denne gang selvom du hadde det sist, i mitt 1.svangerskap måtte jeg bruke krykker på slutten, men neste gang hadde jeg ikke vondt i det hele tatt 😊 Anonymkode: 8111e...14a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke rett på sykepenger fra nav i den perioden, men arbeidsgiverperioden som er 16 dager får du sykepenger. Anonymkode: 3974d...b34 Hvordan fungerer det i praksis? Jeg er jo redd jeg blir like dårlig som sist om blir sykemeldt de siste mnd av svangerskapet. Men det kan jo være jeg slipper unna samme typer smerter selvfølgelig 🤞😊 Anonymkode: bc95c...de6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan bare logge inn på nav og se på ditt sykefravær så står det hvor mye du har brukt/har igjen der. Anonymkode: 883f2...942 Fant ikke ut av hvor det står noe om det. Men de kan helt sikkert svare på det på telefon 😊 Anonymkode: bc95c...de6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 Du kan alltid prøve å søke svangerskapspenger? Min jordmor var veldig på at gravide ikke vet nok om ordningen, og at man ble prøve det først. Hvis du skulle bli syk/få plager kan du høre med jordmor om hun kan anbefale svangerskapspenger. I verstefall må du bare stå i jobben tross smerter/div plager frem til du har opparbeidet 6 mnd. Masse lykke til! Anonymkode: f8e11...170
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå