Gå til innhold

Dere som holder 70ish når dere kjører ut på motorvei med 100-grense

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er biler med elendig akselerasjon, typisk japanske små biler med gamle gubber eller damer bak rattet, evnt elbiler som må spare på den lille strømmen de har

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hva gjør man hvis man ikke finner ledig luke å kjøre inn i? 

Anonymkode: fd499...00c

Hvis bilene kjører fortere enn 40 har de vel så god avstand at det er plass til en bil mellom? Da justerer bilen bak seg. Har aldri opplevd at jeg ikke får plass.

Anonymkode: add48...92f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, si det. Hater når det skjer. Men tenker at løsningen er i alle fall ikke å kjøre utpå i 70 når bilene som er i feltet fra før holder 100. Jeg bruker å legge meg ut rett bak en bil, tenker det er tryggere enn foran. 

Anonymkode: 7b762...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som gjør dette er stort sett uerfarne, usikre, gamle eller bare ikke tilstede mentalt. Det er både jævlig irriterende og farlig.

Det er generelt alt for mange sjåfører som tror det er ulovlig å komme raskt opp i fart. I nærheten av der jeg bor så er det en rundkjøring der den ene armen har 80-sone, og denne veien er lang, rett og oversiktlig. Jeg bruker så kort tid som jeg behøver for å komme opp i fart, og siden jeg har en kvikk biltar ikke dette mange sekundene. Likevel havner jeg titt og ofte bak folk som bruker 10-20 sekunder på å komme seg fra 30 til 80 km/t. På tørt føre. Gjerne med en elbil, som har kvikk akselerasjon. Jeg bare forstår det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ååååå det er så godt å ha god tid 🥰🥰

Anonymkode: 33b6e...f0f

Det er det nok, men tenk litt på de bak i aksfeltet, hvis du ligger i 50 og vet du slipper på. Jeg blir stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid har 100 på vei ut i 100-sonen, eller 80 ut i 80-sonen, for den del. For det første er påkjøringen ett av stedene jeg kjører på en kort, rett strekning like etter en u-formet sving, så jeg vil veldig gjerne se den som klarer å enten holde 80 gjennom den svingen, eller klare å akselerere opp i 80 etter svingen.

Dessuten kommer det an på trafikken på veien man kjører inn på. Det vil jo være det glade vanvidd å suse inn på en motorvei i 100 når de som kjører der fra før av ikke gjør tegn til å ha sett meg.

Men det er klart, ser jeg at det er en luke/så lite trafikk i feltet at jeg kan gli rett inn og/eller jeg rekker å komme opp i fart som tilsvarer fartsgrensen, gjør jeg selvsagt det. Det gjør jeg også når jeg ser av kjøremønsteret at de andre på veien har sett meg og enten skifter fil eller bremser litt for å slippe meg til.

Det går ikke an å bare tenke at her er det 100, så jeg skal kjøre inn på veien i 100, koste hva det koste vil. Man må ta hensyn til forholdene, som ved all annen kjøring. Det gjelder selvsagt begge veier. Både de som skal inn på veien, og de som allerede kjører der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjører mye på motorvei med 110, og har blitt litt forsiktig med å akselerere før jeg har fått oversikt over trafikken. Det har skjedd et par ganger at jeg har kommet over 100, og så må jeg bråbremse fordi det ikke er plass til å kjøre ut på motorveien. Typisk når det ligger tett i tett med trailere, eller når det ligger biler i høyrefeltet som ikke vil slippe meg inn. Det er en skikkelig ekkel situasjon. 

Anonymkode: b5b05...547

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da må man bare stoppe et eller annet sted i veiskulderen.

Men etter 16 år med bilkjøring i Oslo og omegn, har jeg ennå til gode å oppleve dette scenariet..

Anonymkode: 5bb49...99c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjører mye på motorvei med 110, og har blitt litt forsiktig med å akselerere før jeg har fått oversikt over trafikken. Det har skjedd et par ganger at jeg har kommet over 100, og så må jeg bråbremse fordi det ikke er plass til å kjøre ut på motorveien. Typisk når det ligger tett i tett med trailere, eller når det ligger biler i høyrefeltet som ikke vil slippe meg inn. Det er en skikkelig ekkel situasjon. 

Anonymkode: b5b05...547

Det skjønner jeg er skikkelig ekkelt. På mange år med bilkjøring har det skjedd meg én gang (det var med trailere) og det var guffent ja. Heldigvis er folk flest behjelpelige med å slippe folk inn, inkludert trailersjåfører. Jeg skifter alltid til venstre fil når jeg kan eller bremser ned for å slippe inn hvis det ikke er mulig. 

Noen steder er det mulig å se an de som kjører foran deg før man kommer seg ned på 110-veien, hender jeg enten kjører saktere for å la den sakte bilen komme seg litt unna først eller tar en ekstra runde i en rundkjøring der det finnes. Så får jeg en tryggere påkjøring når jeg kan akselerere skikkelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da må man bare stoppe et eller annet sted i veiskulderen.

Men etter 16 år med bilkjøring i Oslo og omegn, har jeg ennå til gode å oppleve dette scenariet..

Virkelig? Jeg ser det stadig vekk. Det verste er når venstrefila er tom, og de som ligger i høyrefila nekter å flytte seg for å gi plass. Jeg risikerer ikke bil og helse for å kaste meg ut i fila hvis jeg ikke vet at de som kommer på veien har sett meg. Ett spesielt sted er på Trondheimsveien og utkjøringen fra Linderud. Der hender det at man må stå på bremsen fordi man ikke får en luke å kjøre inn i.

Anonymkode: e6efc...92c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører omtrent aldri på motorvei, så jeg blir usikker når det går fort og er flere felt. Jeg kan godt kjøre på smale, svingete veier, kjøre med henger, rygge med henger, kjøre traktor - det er jeg vant med og veldig trygg på. Mye trafikk, høy fart og flere felt gjør meg usikker. For å si det sånn, her jeg bor har vi ETT felt som alle deler på....

Anonymkode: a31a8...e72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Elbililst med lite strøm og rekkeviddeangst 😆

Anonymkode: 3066f...12b

dette er seriøst ALDRI elbiler. For de kommer nokså fort oppi fart 😅 Det sitter alltid en gammel mann (eventuelt dame) i den treige bilen som må innom 4-5 gir før han er oppe i hastigheten, så derfor..

Anonymkode: ceca1...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må ha helt andre akselerasjonsfelt enn der jeg bor iallfall. De er så korte at det vil være umulig å komme opp i den farten. 
Kjørte forleden ved Mosseporten, skulle mot Sverige. Altså, det er en krapp sving , så får du ikke veldig lang strekning på å få opp farten. Min diesel bil greier jo ikke det. 

Dette er bare et eksempel. 

Anonymkode: fa58f...6cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ett spesielt sted er på Trondheimsveien og utkjøringen fra Linderud. Der hender det at man må stå på bremsen fordi man ikke får en luke å kjøre inn i.

Men er er det vel bare 60 sone?

Anonymkode: 58115...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men er er det vel bare 60 sone?

Anonymkode: 58115...f0d

Det er vinterfartsgrense (hvorfor er det relevant?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virkelig? Jeg ser det stadig vekk. Det verste er når venstrefila er tom, og de som ligger i høyrefila nekter å flytte seg for å gi plass. Jeg risikerer ikke bil og helse for å kaste meg ut i fila hvis jeg ikke vet at de som kommer på veien har sett meg. Ett spesielt sted er på Trondheimsveien og utkjøringen fra Linderud. Der hender det at man må stå på bremsen fordi man ikke får en luke å kjøre inn i.

Nå hadde jeg motorveier med 100-sone i tankene.

Det er et lignende eksempel ved utkjøringene på ringveien ved Brynsenteret. Men de er for korte til å kunne kalles akselerasjonsfelt, så da er det bare å vente på ledig luke før man gir bånn gass. Ikke noe å være redd for, synes jeg da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå hadde jeg motorveier med 100-sone i tankene.

Det er et lignende eksempel ved utkjøringene på ringveien ved Brynsenteret. Men de er for korte til å kunne kalles akselerasjonsfelt, så da er det bare å vente på ledig luke før man gir bånn gass. Ikke noe å være redd for, synes jeg da.

Neida, men noen ganger funker det ikke å akselerere tilstrekkelig, fordi folk ikke gir plass. Det er kanskje denne dårlige erfaringen som gjør mange litt betenkelige med å gi nok gass. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida, men noen ganger funker det ikke å akselerere tilstrekkelig, fordi folk ikke gir plass. Det er kanskje denne dårlige erfaringen som gjør mange litt betenkelige med å gi nok gass. :) 

Ja, godt mulig det er årsaken 🙂 Jeg mente bare at man bør kunne stoppe trygt et eller annet sted, selv om bilen holder 100 km/t og ingen slipper deg inn på veien. Men i tett trafikk går den som regel ikke i 100 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

dette er seriøst ALDRI elbiler. For de kommer nokså fort oppi fart 😅 Det sitter alltid en gammel mann (eventuelt dame) i den treige bilen som må innom 4-5 gir før han er oppe i hastigheten, så derfor..

Anonymkode: ceca1...2d7

Uenig, mange av de har vært i små elbiler har jeg lagt merke til, særlig det siste året. Ikke alle, men mange. Kan godt være eldre som kjører disse da, har lagt merke til både eldre menn og damer i noen av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nesten krasjet inni en kronidiot på rampen flere ganger enn jeg kan telle! Den verste sorten er de som gasser på som faen på rampen, og så fort de har kommet seg på så bremser de faen meg ned til 60-70!! 
Jeg har mer enn nok å følge med på siden for å komme meg innpå motorveien. For svært mange tviholder på plassen sin og nekter å samarbeide, så man må ta den plassen man får tak i. Så da blir det bråbrems i det jeg kommer innpå, fordi idioten foran har bremset uten grunn, for så å komme seg opp i normal fart flere hundre meter fremover. Hva er poenget i å bråbremse i det du kommer deg på motorveien? Hva skjer oppi hodet på disse folkene egentlig?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da blir det stopp. Skjedd en gang hos meg, for han foran bråbremset etter å ha slengt seg inn foran en stor varebil, så varebilen bråbremset og bilen bak bremset. Jeg hadde null rom å komme meg innpå, så det ble bråstopp på rampen. Var nær å bli påkjørt av han bak meg som også måtte stoppe helt. Alt på grunn av én idiot som bremset uten grunn, han hadde ingen biler foran seg! Han kjørte opp, slang seg uti og bråbremset. Jeg var så forbannet at jeg vurderte å anmelde hele hendelsen, for jeg var nyoppkjørt og har alt på kamera. Men var i lang tid redd for at jeg tok feil og kunne for det som skjedde (hadde en tendens til å ta på meg all skyld i starten), men alle som har sett videoen er enig i at jeg gjorde alt rett. Da jeg endelig turte å fortelle familien og venner om hendelsen, så hadde det gått alt for lang tid, over et år. Angrer på at jeg ikke anmeldte det, for den sjåføren burde ikke få lov å ferdes på veien uten tilsyn. 

Jeg elsker å kjøre motorvei, men hater rampen, på grunn av folk som ikke kan å kjøre bil. Samme med rundkjøringer, de er jo så enkle... så lenge folk kan å reglene. 

Anonymkode: 13b47...c11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...