AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Hei, jeg er gravid og venter mitt første barn. I "bagasjen" min har jeg PTSD ifbm. Vold og voldtekt tidligere i livet. Jeg/vi vet ikke hvordan en fødsel eventuelt kan trigge traumene. (Jeg er ikke redd for selve fødselen, men håndterer ikke fysisk kontakt med masse fremmede folk i en situasjon hvor jeg har lite kontroll spesielt bra..) Det er derfor ekstremt viktig for meg å ha med mannen min under og etter fødselen på barsel (om alt går normalt vell å merke, jeg vet det finnes 1000 ting som selvfølgelig kan skje så vi må skilles). Mitt lokale sykehus har ikke barselhotell og kun noen få familierom, jeg føler derfor at jeg i samtalen på sykehuset må forsvare hvorfor akkurat jeg skal få familierom og synes hele situasjonen er ubehagelig. Er det noen som har hatt denne typen samtale? Hvordan forløp den? Opplevde du at traumene dine ble hensyntatt? Alternativet er å bytte fødested til et sted med barselhotell, men da blir det en liten tur med rier😅 Jeg skal også skrive fødebrev og ha med på selve dagen. Håper på kloke og oppmuntrende svar❤ Anonymkode: a41c1...c7e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Du får enerom om det er ledig. De kan ikke garantere noenting. Anonymkode: d8b55...5b5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Jeg har vært på en slik samtale på sykehuset pga samme problemstilling. Dessverre kan de ikke garantere at du får enerom eller familierom. Jeg fikk skrevet ned blant annet at jeg ikke ville ha studenter, minst mulig undersøkelser, minst mulig fysisk kontakt, og helst familierom om det var ledig. Bortsett fra familierommet så prøver de å etterstrebe hva den fødende ønsker så langt som mulig. Det gjelder uavhengig om man har PTSD eller ei. Anonymkode: 94665...420 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Har vært på to slike samtaler der jeg har fødeplass (Ullevål - en med lege og en med Ullevål-team) pga. det samme som deg. Opplevde ikke å måtte forsvare noe som helst og ble kun møtt med forståelse og gode forslag. Jeg får dog ikke lov til å være på barselhotellet og må på barselavdelingen, for med den historikken ønsker de tydeligvis å følge litt ekstra med i tilfelle, og det får de ikke gjort på hotellet. Vi fikk også innvilget disp. for eventuelle koronarestriksjoner rundt ledsager/besøk, og vi ble garantert at pappaen får være med på barsel. Det ble samtidig skrevet fødeplan, kriseplan og en egen liste med ting vi vet kan trigge og hvordan unngå/løse det. Opplevde det hele som veldig positivt. Vi skulle egentlig på et tredje møte for å vurdere planlagt KS, men det ble ikke nødvendig. Anonymkode: 2ab86...bd9 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 Tusen takk for gode svar:) Var på samtale i dag og har blitt garantert partner tilstede (så sant vi er coronafri selvfølgelig) og familierom. Er så lettet! Kan endelig puste med magen igjen. Vi snakket også generelt rundt fødselen, ønsker og behov. Skal ha ny samtale om en måned for å ferdigstille plan. Er vi ikke ferdig da, får jeg en ny samtale. Har også fått ønske oppfylt om å ikke bli fulgt opp av menn i svangerskapet. Synes samtalen var tøff, men verdt det. Aldri gøy å ripe opp i ting. Anonymkode: a41c1...c7e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå