AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Vår snart 4 år gamle jente er stort sett i godt humør hele dagen. Men leggetid blir en kamp på 2-3 timer hver kveld. Vi starter leggingen rundt kl.18:30 og er ofte ikke ferdig før i 21-tiden. Hun nekter å ligge i sengen, reiser seg opp og skal ut av rommet for å hente ting, osv. Hun er redd for å ligge alene, så jeg eller far pleier å lese eventyr for henne og deretter ligge sammen med henne i sengen til hun sovner. Dette tar lang tid og det blir mye tull og tøys. Hun bare ler og bryr seg ikke om advarsler om at jeg går hvis hun ikke legger seg ned igjen, men blir helt hysterisk når jeg først gjør det. Deretter er det ofte i gang igjen med å starte forfra. Noen som har tips? Jeg vet hun er trøtt, for øynene omtrent detter igjen. Hun står opp i 07-tiden og er i barnehagen fra ca.kl.08:30 til 15:00. Anonymkode: 7821e...1a9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Ta styring og ikke la henne holde på sånn. Så enkelt er det, faktisk. Du må være autoritær. Det mangler hos mange foreldre i dag. Når jeg legger fireåringen vår, er det aldri problemer. Fordi han VET at det ikke nytter med meg. Når faren skal legge han derimot, er det mye tull. Fordi han lar det skje. Jævlig irriterende å se og høre på, når en selv alltid har ting på stell. Anonymkode: ddf25...80e 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 En fast rutine, feks. Lese en bok. Synge en sang. Sette på lydbok, nattakos og gå ut. Ta dette punktet gradvis, først sitte ved døra, så rett utenfor rommet. Etterhvert si at du skal en tur på do, men kommer tilbake. Gjøre pausene lengre og lengre til det ble en naturlig overgang at man går med en gang. Etter nattakos, ikke åpne for samtaler. Kun, "nå er det natta, dette får vi snakke om i morgen" ved alle henvendelser. Evt klistremerkebelønning morgenen etter hver kveld hun har klart å ligge litt alene på rommet sitt. Her har det funket å si at når hun blir 5 år skal hun få seng som kan dras ut til overnattingsgjester, men da må hun kunne ligge på rommet sitt uten mamma/pappa. Anonymkode: 44126...554 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): En fast rutine, feks. Lese en bok. Synge en sang. Sette på lydbok, nattakos og gå ut. Ta dette punktet gradvis, først sitte ved døra, så rett utenfor rommet. Etterhvert si at du skal en tur på do, men kommer tilbake. Gjøre pausene lengre og lengre til det ble en naturlig overgang at man går med en gang. Etter nattakos, ikke åpne for samtaler. Kun, "nå er det natta, dette får vi snakke om i morgen" ved alle henvendelser. Evt klistremerkebelønning morgenen etter hver kveld hun har klart å ligge litt alene på rommet sitt. Her har det funket å si at når hun blir 5 år skal hun få seng som kan dras ut til overnattingsgjester, men da må hun kunne ligge på rommet sitt uten mamma/pappa. Anonymkode: 44126...554 Det med å gå gradvis skal jeg prøve. Ellers har vi gode rutiner med å lese bok. Alt går fint med tannpuss osv helt til første bok er ferdig lest. Da spretter hun opp og skal rote med alt mulig. Det med å ha rolig stemme og ikke åpne for samtaler etter bok er lest praktiserer jeg allerede, men ikke alltid det hjelper desverre. ts Anonymkode: 7821e...1a9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ta styring og ikke la henne holde på sånn. Så enkelt er det, faktisk. Du må være autoritær. Det mangler hos mange foreldre i dag. Når jeg legger fireåringen vår, er det aldri problemer. Fordi han VET at det ikke nytter med meg. Når faren skal legge han derimot, er det mye tull. Fordi han lar det skje. Jævlig irriterende å se og høre på, når en selv alltid har ting på stell. Anonymkode: ddf25...80e Ja jeg bør nok bli mer autoritær. Men hva ville du gjort i den konkrete situasjonen jeg beskrev i hovedinnlegget? F.eks.når hun går ut av sengen gang på gang..Slal jeg løfte henne tilbake dit hver gang? ts Anonymkode: 7821e...1a9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 Dere legger henne veldig tidlig synes jeg. Vår 3.4åring legges rundt 19.30.. Anonymkode: bf8da...1fa 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere legger henne veldig tidlig synes jeg. Vår 3.4åring legges rundt 19.30.. Anonymkode: bf8da...1fa Har forsøkt oss litt frem, men får like mye styr om leggingen forskyves. Ofte blir det enda verre, særlig om morgenen da hun er veldig trøtt og grinete. Hun er ganske trøtt i 18-tiden og kan sitte sitte i sofaen og blunde, derfor starter vi med tannpuss og kveldsstell rundt 18:30. Da er hun i seng rundt kl.19:00 og ferdig med lesing av bok rundt 19:30. ts Anonymkode: 7821e...1a9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere legger henne veldig tidlig synes jeg. Vår 3.4åring legges rundt 19.30.. Anonymkode: bf8da...1fa Syns jeg og. Her ble også legging vanskelig når eldste nærmet seg 4. spurte andre mødre som hadde 4-åringen, og forsto at vår leggetid kl 19 var en time for tidlig. «Alle» de på litt over 4 sovna kl 20 omtrent. Så da ble det en time mer kvalitetstid på kvelden og Vipps sovna hun så lett til kl 20 atte😊 Skjedde ganske brått den endringen, vi kunne nesten ikke tro det. Var likso to uker siden hun sovna fint kl 19, så boom, trengte hun ikke sove før 20. Nå er huk snart 6 og sovner ca 20:30. Så den tiden har hold seg lenge nå, men plutselig skjer det vel noe med den også igjen.. nå er yngste snart 4 år og akkurat det samme skjer. Ingen vits i å stresse med legging lenger, hun kan fint sovne 19.30-20 og ha det topp neste dag. Men med hele kommer det litt mer gradvis merker vi. Stadig litt senere hun sovner… lander nok på rundt kl 20 til 4-års dagen der også tenker jeg. De sover til ca 7. Så jeg er ganske sikker på at barnet legges alt for tidlig. Man kan godt bli autoritær osv… tvinge våkent barn til å ligge i senga. Alternativt vekke barnet mye tidligere om legging 18:30 er dødsviktig. Men alle foreldre må ta inn over seg at større barn ikke legger seg på 18-tallet altså. De gjør jo ikke det. Tilslutt må de opp i 4-tiden for å klare å sovne så tidlig. Lykke til med den… vil sterkt anbefale å heller legge inn mer kvalitetstid på kvelden og innse at leggetiden blir senere jo større de blir. Er ikke bra, faktisk kan det skape søvnvansker, å måtte ligge timer i senga uten å sove fordi man ikke er trøtt/klar for å sove. Så de autoritære som truer ungene til det kan skape problemer for barnet senere. Man skal legge seg når man er trøtt og har vært oppe passe mange timer. Hverken før eller senere. Anonymkode: 680aa...a79 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har forsøkt oss litt frem, men får like mye styr om leggingen forskyves. Ofte blir det enda verre, særlig om morgenen da hun er veldig trøtt og grinete. Hun er ganske trøtt i 18-tiden og kan sitte sitte i sofaen og blunde, derfor starter vi med tannpuss og kveldsstell rundt 18:30. Da er hun i seng rundt kl.19:00 og ferdig med lesing av bok rundt 19:30. ts Anonymkode: 7821e...1a9 Hva med litt mer aktivitet så barnet ikke får den miniblunden på sofaen i 18-tiden? Anonymkode: b177b...d62
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Har forsøkt oss litt frem, men får like mye styr om leggingen forskyves. Ofte blir det enda verre, særlig om morgenen da hun er veldig trøtt og grinete. Hun er ganske trøtt i 18-tiden og kan sitte sitte i sofaen og blunde, derfor starter vi med tannpuss og kveldsstell rundt 18:30. Da er hun i seng rundt kl.19:00 og ferdig med lesing av bok rundt 19:30. ts Anonymkode: 7821e...1a9 Jeg ville gjort en aktivitet, kanskje bada Kl 18 for å strekke det. Hun er antakelig sliten, men ikke nødvendigvis trøtt Selv hvis hun sovner 21 får hun jo 10 timer søvn nå. Sovnetid på 8 burde holde for de fleste 4åringer Anonymkode: bf8da...1fa
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 PS, glemte å skrive at jeg skjønner motstanden hennes nå. Hun vet jo også at leggetid innebærer timesvis med konflikt. Dere må prøve noe helt nytt. Puss tennene også gjør ting. Omså se tv til hun sovner og bær inn. Få vekk assosiasjonen om at leggetid er kjipt Anonymkode: bf8da...1fa
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville gjort en aktivitet, kanskje bada Kl 18 for å strekke det. Hun er antakelig sliten, men ikke nødvendigvis trøtt Selv hvis hun sovner 21 får hun jo 10 timer søvn nå. Sovnetid på 8 burde holde for de fleste 4åringer Anonymkode: bf8da...1fa Vi gør rolige aktiviteter som puslespill og fargelegging. Det liker hun etter en lang dag på høygir. Deretter barne-tv og mat. Å se tv til hun sovner har ikke vært noe suksess her. Hun har tidligere fått se litt tv i sengen og det gjør alt MYE verre. ts Anonymkode: 7821e...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 Vi prøvde mye forskjellig, men det som funker best er å gjøre minst mulig. Jeg steller barnet, prater litt på sengekanten om dagen som har vært/hva som skjer i morgen, så tar jeg på lydbok og slukker lyset. Anonymkode: e7c4c...724 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 Før henne tilbake til sengen hver gang. Uten kjeft, men heller uten mer oppmerksomhet enn nødvendig. Som andre har sagt, ikke start med samtale eller diskusjon. Bare gjenta "Nå er det natt og du må sove" hver gang. Igjen og igjen og igjen. Gjør det repetitivt og kjedelig å gå ut av sengen. Anonymkode: 346af...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Skrevet 4. januar 2022 Oppskrift😅 1) Fast rutine og slikt. 2) Selve leggingen. Forbered henne på at nå blir det annerledes. Når det er natt er det natt og da skal hun sove. Gi nattakos og gå ut av rommet. Kommer hun etter følger du rolig tilbake. Blir hun krakilsk så bærer du henne rolig tilbake. Hver gang. Hundre ganger. Det tar tid, men når hun skjønner at dere faktisk bestemmer og er de voksne vil hun gi seg. Gi det MINST!! to uker og følg opplegget til punkt og prikke. Ikke gi dere. 3) Nyt en voksen kveld. (Etter to helvetes uker🤪😂😂😂) NB: mulig 18.30 er litt tidlig for en fireåring. Vår treåring legger seg 19.00. Lykke til. Det årner seg👍 Anonymkode: a650e...948 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Oppskrift😅 1) Fast rutine og slikt. 2) Selve leggingen. Forbered henne på at nå blir det annerledes. Når det er natt er det natt og da skal hun sove. Gi nattakos og gå ut av rommet. Kommer hun etter følger du rolig tilbake. Blir hun krakilsk så bærer du henne rolig tilbake. Hver gang. Hundre ganger. Det tar tid, men når hun skjønner at dere faktisk bestemmer og er de voksne vil hun gi seg. Gi det MINST!! to uker og følg opplegget til punkt og prikke. Ikke gi dere. 3) Nyt en voksen kveld. (Etter to helvetes uker🤪😂😂😂) NB: mulig 18.30 er litt tidlig for en fireåring. Vår treåring legger seg 19.00. Lykke til. Det årner seg👍 Anonymkode: a650e...948 Meg igjen. Når du legger henne i sengen. Husk å ikke dulle. Nattakos fikk hun i steg 1). Anonymkode: a650e...948
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vår snart 4 år gamle jente er stort sett i godt humør hele dagen. Men leggetid blir en kamp på 2-3 timer hver kveld. Vi starter leggingen rundt kl.18:30 og er ofte ikke ferdig før i 21-tiden. Hun nekter å ligge i sengen, reiser seg opp og skal ut av rommet for å hente ting, osv. Hun er redd for å ligge alene, så jeg eller far pleier å lese eventyr for henne og deretter ligge sammen med henne i sengen til hun sovner. Dette tar lang tid og det blir mye tull og tøys. Hun bare ler og bryr seg ikke om advarsler om at jeg går hvis hun ikke legger seg ned igjen, men blir helt hysterisk når jeg først gjør det. Deretter er det ofte i gang igjen med å starte forfra. Noen som har tips? Jeg vet hun er trøtt, for øynene omtrent detter igjen. Hun står opp i 07-tiden og er i barnehagen fra ca.kl.08:30 til 15:00. Anonymkode: 7821e...1a9 Det er jo ikke barnet som oppfører seg rart her, ts. Det er du. Om du endrer adferd slik at den er ok rundt barnet vil nok mye gi seg helt "magisk" på egenhånd. Barn gjør nemlig ikke som vi sier de skal gjøre - de oppfører seg slik vi demonstrerer at de skal gjøre. Så når voksne med sin adferd demonstrerer at "trusler er normal adferd" så truer barnet. Selvsagt. Mor gjør jo det, så hvorfor skal barnet la være? Om vi bruker verbal eller fysisk vold vil barnet bruke vold. Skjuler vi volden for andre barn og voksne? Da vil barnet raskt og effektivt kopiere denne adferden. Første tips er å behandle barnet som et menneske, ikke som et barn. Behandle henne med vennlighet, respekt og normal høflighet. Ikke, altså, slik folk flest oppfører seg rundt ungene sine. Andre tips er å legge henne tidligere og å forberede henne på legging. Tredje tips er å anerkjenne både verbalt og ved handling at barnet har egen vilje og skal kunne ta egne valg. Å legge seg eller når er ikke et valg. Hvilken sang dere skal synge, bok dere skal lese eller pysj dere skal ha på er hennes valg. La henne ta dem. Anonymkode: abcaf...8b5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 1830 høres altfor tidlig ut. Min 3 åring sovner alt fra kl 19-20. Anonymkode: 6d2e4...ef9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja jeg bør nok bli mer autoritær. Men hva ville du gjort i den konkrete situasjonen jeg beskrev i hovedinnlegget? F.eks.når hun går ut av sengen gang på gang..Slal jeg løfte henne tilbake dit hver gang? ts Anonymkode: 7821e...1a9 Ja, løft henne tilbake og si minimalt. Anonymkode: 92293...930
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 Den miniblunden på sofaen tror jeg kan ødelegge mye. Hvis vår skulle sovne etter bhg så er hele kvelden kjørt. Jeg har vært autoritær i en kort periode, til barnet skjønte at det ble likt hver eneste gang, og nå tar det ca 5 min fra vi er ferdig å lese bok til hun sover. Faren har ikke vært autoritær og da tar det fort 1 time. Det jeg har gjort er at etter vi er ferdig å lese bok, så er det natta. Lyset er av, og hver gang hun prøver seg på noe sier jeg "legg hodet på puta og lukk øynene". Hver eneste gang. Første kvelden måtte jeg si det sikkert 100 ganger. Etter en uke holdt det å si "lukk øynene" og hun sovna på et blunk. I begynnelsen sa jeg det med streng/bestemt stemme. Ikke kjeftete eller sint eller noe, men bestemt. Nå hvisker jeg bare med myk stemme "lukke øynene" og gir et nuss på kinnet. Anonymkode: 47674...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå