AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Altså, barnas besteforeldre er rett over 50 år, og hver gang de er på besøk sitter de med nesen i mobiltelefonen. Skal bare ta bilde av noe, sjekke noe, eller svare på Messenger. Scrolle nedover Facebook meningsløst gjør de også. Er de i en aktivitet med barnebarna på 2 og 3 år kan de plutselig finne på å ta opp mobilen og vise videoer. Barna blir helt distrahert og vil så klart heller se på mobilene. Flere som opplever dette med dagens besteforeldre? Vi som foreldre (30 år) prøver å være flinke å bruke mobilene så lite som mulig når vi er sammen med barna. Det er jo så unødvendig. Har forresten sagt i fra flere ganger, men det hjelper lite…. Anonymkode: 8f21a...1aa 5
solmåneogstjerner Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 (endret) Besteforeldrene tar de valgene selv. Evt konsekvenser må de også ta selv. Endret 3. januar 2022 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Besteforeldrene tar de valgene selv. Ok, boomer? Anonymkode: 8f21a...1aa
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden): Besteforeldrene tar de valgene selv. Evt konsekvenser må de også ta selv. Joda, men det går jo også utover såpass små barn. Bare veldig frustrerende å være vitne til. Anonymkode: 8f21a...1aa 1
solmåneogstjerner Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, boomer? Anonymkode: 8f21a...1aa Neida. Jeg har selv barn, og foreldrene mine er mer interessert i facebook enn jeg er. De sjekker telefonen innimellom, og mamma har alltid noen kattevideoer hun vil vise.... Holder ikke på sånn hele tiden, men samtidig forstår jeg at en juleferie med småbarn som man skal holde på med hele tiden er litt voldsomt. Så litt av begge deler? Og om det blir for lite oppmerksomhet til de små så er det jo noe som kanskje får konsekvenser på sikt. Da først og fremst for besteforeldrene. Her er det tanter og onkler som også er med. Men hos oss er det ikke så galt. Jeg mener at på ferie så må de 'gamle' få lov til å slappe av litt også. Endret 3. januar 2022 av solmåneogstjerner 1
Pås Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Mine voksne barn gjør det samme her, også de som har barn, en uting! 😏 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): Neida. Jeg har selv barn, og foreldrene mine er mer interessert i facebook enn jeg er. De sjekker telefonen innimellom, og mamma har alltid noen kattevideoer hun vil vise.... Holder ikke på sånn hele tiden, men samtidig forstår jeg at en juleferie med småbarn som man skal holde på med hele tiden er litt voldsomt. Så litt av begge deler? Og om det blir for lite oppmerksomhet til de små så er det jo noe som kanskje får konsekvenser på sikt. Da først og fremst for besteforeldrene. Her er det tanter og onkler som også er med. Men hos oss er det ikke så galt. Jeg mener at på ferie så må de 'gamle' få lov til å slappe av litt også. Ja, skjønner at det kan bli voldsomt. Noe jeg også merker på besteforeldrene. Men hadde foretrukket om de kunne trukket seg litt tilbake i en annen etasje med mobilen. Tror muligens jeg er litt for opptatt av å begrense mobilbruk foran barna. En mellomting er sikkert fint. Anonymkode: 8f21a...1aa
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Pås skrev (3 minutter siden): Mine voksne barn gjør det samme her, også de som har barn, en uting! 😏 Ja, man burde heller være i øyeblikkene 😊 Anonymkode: 8f21a...1aa 1
solmåneogstjerner Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 (endret) Men skal det faktisk være slik at fordi det er barn til stede så MÅ de få all oppmerksomhet, for ellers så er man en dårlig forelder/besteforelder/tante/onkel? Jeg har nettopp tilbragt en lang jul med en ung niese. Som krever oppmerksomhet av hele slekten hele tiden. Også på bekostning av de litt eldre søskenbarna. Og vi har eldre (både besteforeldre/tanter/onkler/eldre søskenbarn) som synes det er slitsomt, og trenger å gjøre litt andre ting enn bare 'hvor er bilen/bamsen' hele dagen. ... og jeg synes ikke det er greit at de må kastes ut av peisestuen av den grunn! (Jeg har lekt i timesvis, laget mat og matet, lagt på kvelden (som tar lang tid). Det er ikke slik at jeg ikke bidrar som tante. Samme med besteforeldrene. Men vi må da få lov til å ta en liten pause. Når vi har ferie vi også. ) Må legge til: har ikke fått noen klager, og tantebarnet er helt herlig! Men jeg forbeholder meg retten til å av og til ligge på sofaen med mobilen! Tviler på at barnet skades av det. Endret 4. januar 2022 av solmåneogstjerner 8
Crazydoglady Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, skjønner at det kan bli voldsomt. Noe jeg også merker på besteforeldrene. Men hadde foretrukket om de kunne trukket seg litt tilbake i en annen etasje med mobilen. Tror muligens jeg er litt for opptatt av å begrense mobilbruk foran barna. En mellomting er sikkert fint. Anonymkode: 8f21a...1aa Sånn i teorien så er det ikke noe verre eller annerledes å sette seg seg ned med bok, avisen eller mobilen. At man tar en pause i blant og setter seg for å slappe av med noe burde være helt innafor uten å gå ut av rommet typ, men det burde jo gå an å glemme telefonen litt sånn imellom og fokusere på barna og aktiviteten når det er det man holder på med. Også ta mobilen når man har pause. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 Enig med over, barn krever enormt med oppmerksomhet. Andre enn foreldre må få liv til å skjerme seg, selv om det blir med mobil. Anonymkode: 9aab9...d72 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 Da disse 50 åringene vokste opp på 70 tallet lå fedrene sofaen og sov under Aftenposten og skulle ikke forstyrres. Mødrene hadde heller ikke tid til å krabbe på gulvet og leke, ungene måtte bli litt selvstendige og finne på ting selv. Anonymkode: 9bb87...0eb 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 Synes egentlig det er innafor med litt mobiltid og kaffetid. Det har jeg hatt fra barnet mitt var stor nok til å forstå hva jeg sa. Veldig korte pauser, men hun lærte seg å vente og jeg fikk noen magiske minutter til å lade opp. Dette viser at det er ok å ta seg pause, man lærer p respektere andres nei. Ved at vi stadig går på akkord med oss selv og sier ja når vi tydelig ikke vil, viser barnet at hva andre vil ikke betyr en pøkk og at barnets vilje er det viktigste. Da får man "drittunger". Men alt med måte og man må evne å lese barnets behov selvom man tar seg en pause. Anonymkode: bb274...4b4 5
Gjest Hottentått Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da disse 50 åringene vokste opp på 70 tallet lå fedrene sofaen og sov under Aftenposten og skulle ikke forstyrres. Mødrene hadde heller ikke tid til å krabbe på gulvet og leke, ungene måtte bli litt selvstendige og finne på ting selv. Anonymkode: 9bb87...0eb Dette!! Selv jeg som er vokst opp på 90-tallet måtte la pappa lese avisa i fred. Tok ingen skade av det selvom jeg syns det var kjedelig der og da. Jeg var generelt ekstremt dårlig til å leke selv.
Whistler Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ok, boomer? Anonymkode: 8f21a...1aa Er det et argument, eller en hersketeknikk? Besteforeldregenerasjonen må nødvendigvis være født en gang de også, og vanligvis så blir barna deres omtrent sånn som foreldrene. 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 Jeg har en gutt på fire år som ser mine foreldre kanskje én gang i måneden. Trolig ikke så ofte, engang. Er det for mye for langt at når de først møter barnebarnet sitt, faktisk er sammen med han på HANS premisser? Leker litt på gulvet med han, viser han interesse og anerkjenner det han liker? Tåler de ikke en liten time med dette, før det må sittes i ro, drikke kaffe og glo på mobilen? Ikke forstyrres, gud forby! Kjenner jeg er utrolig skuffet, og det er urovekkende å observere. Kjenner jeg blir litt kvalm av det hele, og ønsker mindre kontakt med slike besteforeldre. Å klage over dagens foreldre, har de i alle fall ingen grunn til å gjøre. Anonymkode: 7e357...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #17 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, boomer? Anonymkode: 8f21a...1aa Hvordan er det du svarer folk? Anonymkode: e7e94...a06 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #18 Skrevet 3. januar 2022 Er det sånn at besteforeldrene leker med barna, og så plutselig under leken drar opp mobilen og blir helt opptatt av den, slik at barna ikke får kontakt lenger? Og er barna små? I så fall syns jeg det er greit å reagere, men ikke bli sur på dem. Jeg har en baby på 4 mnd som jeg ønsker ikke skal se så mye på skjerm. Så hvis tv'n står på og hun sitter på fanget til besteforeldrene vendt mot tv'n venter jeg et par minutter først. Dersom de ikke gjør tegn til å ta henne bort fra tv'n, plukker jeg henne opp fra fanget deres og sier en kommetar om "oiii, var den skjermen så spennende å se på. Det var sikkert lenge nok" eller noe sånn. I en hyggelig tone, mot barnet. Før jeg skjermer barnet fra skjermen 😛 Med mindre besteforeldrene er kjempemye sammen med barnet, og du tenker at mobilbruken går ut over barnas sosiale fungering, så ville jeg ikke lagt så mye i det, annet enn å begynt å samhandle med barna selv. Anonymkode: acd00...258
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #19 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det sånn at besteforeldrene leker med barna, og så plutselig under leken drar opp mobilen og blir helt opptatt av den, slik at barna ikke får kontakt lenger? Og er barna små? I så fall syns jeg det er greit å reagere, men ikke bli sur på dem. Jeg har en baby på 4 mnd som jeg ønsker ikke skal se så mye på skjerm. Så hvis tv'n står på og hun sitter på fanget til besteforeldrene vendt mot tv'n venter jeg et par minutter først. Dersom de ikke gjør tegn til å ta henne bort fra tv'n, plukker jeg henne opp fra fanget deres og sier en kommetar om "oiii, var den skjermen så spennende å se på. Det var sikkert lenge nok" eller noe sånn. I en hyggelig tone, mot barnet. Før jeg skjermer barnet fra skjermen 😛 Med mindre besteforeldrene er kjempemye sammen med barnet, og du tenker at mobilbruken går ut over barnas sosiale fungering, så ville jeg ikke lagt så mye i det, annet enn å begynt å samhandle med barna selv. Anonymkode: acd00...258 Omg….. skjerm er ikke dødelig vet du? Anonymkode: 342ed...47f 4
SoWhat? Skrevet 3. januar 2022 #20 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da disse 50 åringene vokste opp på 70 tallet lå fedrene sofaen og sov under Aftenposten og skulle ikke forstyrres. Mødrene hadde heller ikke tid til å krabbe på gulvet og leke, ungene måtte bli litt selvstendige og finne på ting selv. Anonymkode: 9bb87...0eb Syns du det var en god ting at det var sånn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå