Gå til innhold

Småbarn i begravelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke i kirken, men etterpå.. hva er vanlig? 
Jeg har ikke opplevd at barna ikke har vært velkommen, før nå. Har et barn på 2,5 år. 

Respekterer det selvsagt, men vi ble begge litt paffe. 

Anonymkode: b840d...285

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Ghostface
Skrevet

I begravelsene jeg har vært i så har alle målgrupper vært inviterte, så dette virker rart for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd at barna ikke har vært velkommen, før nå. Har et barn på 2,5 år. 

Spørs hvor nær barnet er. Er det foreldre , besteforeldre eller tante/onkel som er død? Mange har vel sin sorg og nok med det enn ett viltert barn etter begravelsen. Alle er forskjellig så må nok bare godta det om det ikke er nærmeste familie det er snakk om.

Anonymkode: aafcc...e8c

• Liker 6
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sikkert fordi barn ikke skjønner «alvoret» og bråker. 

Skrevet

Kommer an på hvem som er død. Er det barnets beste/oldeforeldre eller andre nære slektninger så synes jeg det er helt greit å ta dem med. Skal du i begravelse til noen mer perifere så er det nok best å la være. 

• Liker 6
Skrevet

Kommer an på hvem som er død og hvordan barnet er, tenker jeg.

Hadde med datteren min i begravelse til min mormor, hennes oldemor, da hun var 2,5 år, samt minnesamvær etterpå. Det gikk knirkefritt. Hadde avtalt med samboeren min at han skulle gå ut med henne hvis det ble nødvendig, men det var det ikke. Hun satt rolig på fanget mitt, stilte noen små spørsmål, men skjønte at det skulle skje stille.

Tremenningen hennes er like gammel, og de måtte gå ut med ham fordi det ble for kjedelig og han ble høyrøstet. Så barn er forskjellige.

Tror mange synes det er hyggelig at det er barn til stede på minnesamvær etterpå, det viser på en måte at slekta går videre og man får byttet litt fokus. Men alle tenker jo ikke likt, selvfølgelig.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Akkuratt nå skjønner jeg det for det er jo restriksjoner for hvor mange man kan ha pga corona så da tenker de vel at plassen heller kan gies til en voksen?

Anonymkode: cad35...d6b

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at det kommer an på hvem som er død. Nære slektninger som barnet faktisk hadde et forhold til er greit, mens yngre barn ikke trenger være med i begravelsen til perifere slektninger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det syntes jeg var veldig rart. Alle er da velkomne i begravelser. 

Anonymkode: fa755...cdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke noe med restriksjoner å gjøre, for det blir ikke mange uansett. 

Det er tante av samboer, og derfor ble vi litt satt ut begge to. Samboer mest skuffa.. 

De har aldri hatt barn selv og samboer har alltid vært mye sammen med dem. De har også syns det har vært veldig stas med barnet vårt, så derfor tenkte vi at det var helt naturlig å ta med barnet. 

I min familie har barna alltid vært velkommen og de fleste har syntes at det er litt hyggelig med barna midt oppi det triste, men såklart er man forskjellig. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har ikke noe med restriksjoner å gjøre, for det blir ikke mange uansett. 

Det er tante av samboer, og derfor ble vi litt satt ut begge to. Samboer mest skuffa.. 

De har aldri hatt barn selv og samboer har alltid vært mye sammen med dem. De har også syns det har vært veldig stas med barnet vårt, så derfor tenkte vi at det var helt naturlig å ta med barnet. 

I min familie har barna alltid vært velkommen og de fleste har syntes at det er litt hyggelig med barna midt oppi det triste, men såklart er man forskjellig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så rart når det er nær familie. Vi hadde med vår minste som da var 2 år i min bestemors begravelse. I kirken også. Bestemor var glad i oldebarna, og alle syns det var helt naturlig at barna var der. 

Anonymkode: 573f0...d2b

• Liker 6
Skrevet

I min familie er det vanlig med barn. Vi pleier å lage et lite «leke»-hjørne med litt duplo så ungene kan holde på der. De hører jo til💛

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I kirken synes jeg at småbarn man vet kommer til å bråke eller forstyrre, bør holdes borte av hensyn til pårørende. Det er respektløst. Etterpå synes jeg at det er mer OK å ha barn, spesielt om det er noen de har et nært forhold til. Likevel, dersom man vet at barnet kommer til å forstyrre mye bør man enten ikke ta med barnet, eller være der en liten stund dersom barnet har et nært forhold til den avdøde. Det er stor forskjell på barn så man må se an sitt eget barn.

Anonymkode: 170d9...8fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig i begravelsen til en nær familiemedlem. Både begravelse og etterpå. 

Ikke i selve begravelsen, men etterpå var det med min nevø og sønnen til min kusine, begge 2 år gamle. Jeg må si de to guttene gjøre hele stemningen litt lettere, lysere. Dagen var trist men det hele ble ikke så ille, guttene illustrerte "livets gang" hvis man kan si det sånn, bare av å være der og leke litt i hjørnet. 

Anonymkode: a8426...016

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker generelt at barn kan og bør være med, men kan tenke meg noen unntak. 

Hvis personen som dør var ung, så kan jeg forestille meg at barn kan forstyrre sorgen. Det er noe annet med besteforeldre etc. 

Er den avdøde en inngiftet onkel av samboeren din? Hadde de nær kontakt? 

Anonymkode: 1120d...c41

AnonymBruker
Skrevet

Små barn går fint i begravelser om de kan sitte stille. Min yngste mistet to oldemødre med kort tids mellomrom. Hun klarte nesten ikke sitte stille hele tiden og forsto lite så hun ble hjemme og i barnehagen i begravelsen til den som døde sist.  Jeg synes ikke det passer med små barn som løper rundt hverken i kirken eller etterpå. Jeg satt meg langt bak med yngste på den første begravelsen mens mann og eldstemann satt helt foran fordi jeg visste at yngste ikke ville kunne konsentrere seg helt og ville forstyrret.  Anbefaler også å ha med ting som kan hjelpe mot kjedsomhet for en begravelse kan føles lang. 

Anonymkode: 8a1a1...825

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 12.32):

Små barn går fint i begravelser om de kan sitte stille. Min yngste mistet to oldemødre med kort tids mellomrom. Hun klarte nesten ikke sitte stille hele tiden og forsto lite så hun ble hjemme og i barnehagen i begravelsen til den som døde sist.  Jeg synes ikke det passer med små barn som løper rundt hverken i kirken eller etterpå. Jeg satt meg langt bak med yngste på den første begravelsen mens mann og eldstemann satt helt foran fordi jeg visste at yngste ikke ville kunne konsentrere seg helt og ville forstyrret.  Anbefaler også å ha med ting som kan hjelpe mot kjedsomhet for en begravelse kan føles lang. 

Anonymkode: 8a1a1...825

Hadde uansett ikke tatt med i kirken. men jeg tenkte kanskje at etterpå var ok, vi hadde jo såklart ikke laget mye oppstyr. Da hadde vi gått ut om nødvendig.. 

uansett fikk vi beskjed idag at de hadde gjort om litt på planene og at både jeg og barnet også kunne bli med, men jeg står over. Føler ikke at vi er velkommen nå uansett, og det hjelper ikke å komme å si det 2-3 dager senere syns jeg. Da har vi det bedre i bhg og jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: ce9fd...97a

AnonymBruker
Skrevet

hvis denne småungen er en forbanna skrikerunge som bråker og er høyrøstet ganske ofte, så kan jeg selvfølgelig forstå at resten av familien ikke orker å ha denne ungen i nærheten.  

en begravelse for ett familie-medlem er vel slitsomt nok fra før, selv uten noen sånne store skrike-troll i nærheten. 

Anonymkode: f420d...03b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...