AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Begynte i ny jobb idag, fast stilling 100%. Jobbet i vikarbyrå ifjor så har der har jeg jobbet sporadisk. Får utbetalt feriepengene denne mnd. Kan jeg ta ut 5 ferieuker i løpet av dette året? Jeg er klar over at jeg ikke får feriepenger eller lønn i junimnd ettersom de blir utbetalt nå denne mnd. Spørsmålet er bare om jeg har rett til å ta 5 ferieuker i ny jobb iløpet av året? Anonymkode: 3c75c...859
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 4 uker og 1 dag er lovfestet, resten er tariff. Anonymkode: bbb2c...c6f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 I henhold til AML har du rett på 4 uker + 1 dag ferie i året. De fleste arbeidssteder har dog 5 uker tariffestet ferie i året og dersom dette gjelder ditt arbeidssted så har du krav på 5 uker ferie i år, ja. Dersom du ikke har feriepengeopptjening til å dekke lønnsbortfallet kan du dog motsette deg full ferieavvikling, og kun avvikle så mye ferie som feriepengene dine dekker opp. Obs dersom du bruker opp feriepengene som er opptjent hos forrige arbeidsgiver så må du fortsatt avvikle ferie. Anonymkode: a202c...384
Nymerïa Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Hvis arbeidsplassen praktiserer 5 uker ferie(som de fleste gjør nå for tida) så har du rett på det, ja. Ferieloven sier 4 uker (minstekrav).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå