Gå til innhold

Male stua, men vil ha slett vegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For min del, opplevde jeg at strietapet var ikke så vanskelig å fjerne som mange skal ha det til. Jeg begynte med helsparkling av vegg på et soverom, før samboeren kom og dro av listene. Og da han gjorde det, viset det seg at hele strietapet var holdt oppe av nettopp listene. Det gikk bokstavelig tatt av veggene i hele ark. På begge soverom. Så jeg ville ihvertfall sjekket det først. 

Anonymkode: b67da...a9b

Har samme erfaring. Her forsvant strietapeten med en gang listene ble tatt ned. Men på enkelte vegger var det en annen type tapet under der igjen som var bittelitt vanskeligere å fjerne. Men det gikk også helt greit. 

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
JuneR skrev (7 timer siden):

Takk for mange gode svar. Helsparkling vil jeg absolutt unngå. Gjort det før, og jeg orker ikke tanken på en runde til med det. Da er det evt en idè å leie inn hjelp til det 🙂

Jeg har vært å titta litt rundt i dag, og fikk se et eksempel på en vegg. Der var det så og si samme type strie jeg har, med veggfornyer over, og deretter tapet over. Det så ganske strøkent ut altså! 

De hadde også masse fine tapeter som lignet på kalkmaling. Så nå vurderer jeg faktisk tapet fremfor maling😃

Bare vær litt obs på at duj metter veggfornyeren med mye tapet lim. Nå varierer typene endel. Men har hatt noen kunder innom som har klaget på at de knitrer og bråker. Leverandøren sa at det da var brukt for lite lim. Men de har forskjellige tykkelser og med og uten grunning i seg. 

Anonymkode: 97548...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan man ha veggfornyer rett på sponplate for å slippe maling? Eller sånne forestia plater som er klar til maling?

Anonymkode: 415d3...f82

Nei. Du må først male før du tapetsere, slik at limet ikke trekker seg inn i veggen, men i tapeten. Derav også mette veggfornyeren med lim og maling etterpå. Hvis det er rett på sponplate uten fiber tapet bak, så kan du legge slettveggs duk oppå for finere finish. For å enkle jobben så overlapper du skjøtene minst en cm. Kutter begge lag med tapet kniv, da ligger tapeten med usynlige skjøter, selv om du kutter skjevt 

Anonymkode: 97548...fa2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...