Gå til innhold

Male stua, men vil ha slett vegg

JuneR

Anbefalte innlegg

Vi har hele ene delen i stua malt i fargen Oslo. Den har vi hatt i et par år nå. Men jeg irriterer meg så sinnsykt over teksturen på veggen. 

Bil ha slett vegg, og male på nytt i en annen farge. Evt ha en vegg eller to i en fin tapet i tillegg til at resterende vegger blir slette. 
Hvordan gå enklest mulig frem? Kan jeg bare dra av stria som ligger på veggen nå og legge på en slett en? Helsparkling er jeg ikke kjempekeen på. 

Tips og råd mottas med takk ☺️

Endret av JuneR
Glemte å legge ved bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må nok sparkle for at det skal bli pent 🙈 Vi var i samme situasjon og endte med å betale noen til å ta jobben med å sparkle over og male. Strietapet er noe herk å fjerne, er du heldig sitter den så godt at du kan sparkle over uten å fjerne. 

Anonymkode: 0eea5...4b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fjerne er nesten håpløst. Du må nok helsparkle eller prøve veggfornyer, en slags tykk tapet. Tror sparkling blir finest. Uansett - dritmye jobb

Anonymkode: 90584...7a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du legge på rehab-gips? Slettveggstapet/veggfornyer kan også funke. Sjekk med seriøse malerfirma hva de anbefaler eller vil ha for å ta jobben, det er ikke sikkert det er avskrekkende dyrt

Anonymkode: 5bea4...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del, opplevde jeg at strietapet var ikke så vanskelig å fjerne som mange skal ha det til. Jeg begynte med helsparkling av vegg på et soverom, før samboeren kom og dro av listene. Og da han gjorde det, viset det seg at hele strietapet var holdt oppe av nettopp listene. Det gikk bokstavelig tatt av veggene i hele ark. På begge soverom. Så jeg ville ihvertfall sjekket det først. 

Anonymkode: b67da...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du legge på rehab-gips? Slettveggstapet/veggfornyer kan også funke. Sjekk med seriøse malerfirma hva de anbefaler eller vil ha for å ta jobben, det er ikke sikkert det er avskrekkende dyrt

Anonymkode: 5bea4...ed7

Med rehabgips må man skifte alt av foringer og listverk. Men det blir også penest. 😉 La selv rehabgips på 130kvm for to år siden +i alle tak. 🥵🥵 Det var i forbindelse med totaloppussing da, og da bor man jo ikke der og kan støve så mye man vil. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
loveli skrev (5 minutter siden):

Med rehabgips må man skifte alt av foringer og listverk. Men det blir også penest. 😉 La selv rehabgips på 130kvm for to år siden +i alle tak. 🥵🥵 Det var i forbindelse med totaloppussing da, og da bor man jo ikke der og kan støve så mye man vil. 😅

Det er billigere og like enkelt å rive veggplater med tapet på, og så legge nye gipsplater, skjøtesparkle og male.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Det er billigere og like enkelt å rive veggplater med tapet på, og så legge nye gipsplater, skjøtesparkle og male.

Ikke billigere, og det er tyngre. :) Jeg sto med det alene, da er rehabgips gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi leide et firma til å helsparkle og male strievegger. Jeg er sånn passe fornøyd, det har sprukket litt opp (ble advart på forhånd men tok sjansen). Hadde vi hatt råd så ville vi lagt rehabgips, det står på planen om noen år. 

Anonymkode: d2b6b...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
loveli skrev (37 minutter siden):

Ikke billigere, og det er tyngre. :) Jeg sto med det alene, da er rehabgips gull.

Det spørs helt på utgangspunktet. Mine veggbokser(el) tålte ikke at jeg lampe rehabiliteringgips uten å måtte skifte alle brytere,stikk, etc. 

Anonymkode: 7067c...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
loveli skrev (3 timer siden):

12mm gips er langt billigere enn 6mm per kvadratmeter. De er tyngre, men det blir færre skjøte å sparkle. Dessuten er de stivere og gir rettere flater. Fjerner man de gamle platene under slipper man å tilpasse lister og elektrisk.

Jeg velger alltid 12mm standard gips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Alterego666 skrev (3 minutter siden):

12mm gips er langt billigere enn 6mm per kvadratmeter. De er tyngre, men det blir færre skjøte å sparkle. Dessuten er de stivere og gir rettere flater. Fjerner man de gamle platene under slipper man å tilpasse lister og elektrisk.

Jeg velger alltid 12mm standard gips.

Man må vel fjerne listene hvis man skal legge nye plater. Å gjenbruke gamle lister blir ikke nødvendigvis pent.

Og det elektriske må uansett tas av en elektriker dersom man har utenpåliggende ledninger, noe jeg tipper en med strietapet har, hehe.

Hvis man først skal gjøre noe er det best å gjøre det ordentlig. Som Alterego666 sier, dere kan bare dra ned alt og sette opp nytt egentlig, få ledninger skjult i veggen etc. Selv valgte jeg rehabgips fordi jeg visste at veggene var godt isolerte og jeg trikset med elanlegget slik at jeg fikk det skjult uten å dra av standardgipsplatene (elektriker fikset altså). 

Du får nesten vurdere hva som er best for deg TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
loveli skrev (43 minutter siden):

Man må vel fjerne listene hvis man skal legge nye plater. Å gjenbruke gamle lister blir ikke nødvendigvis pent.

Dersom man er varsom, kan man fint gjenbruke listene med et strøk blank oljemaling til slutt. Lister har snart høyere kilopris enn heroin, så her er det penger å spare dersom en uansett tenker samme profil på listene.

loveli skrev (45 minutter siden):

Og det elektriske må uansett tas av en elektriker dersom man har utenpåliggende ledninger, noe jeg tipper en med strietapet har, hehe.

Dersom man bytter 12mm plater mot 12mm plater, kan man løsne det elektriske som ligger utenpå veggen, og legge det tilbake på akkurat samme sted over de nye platene. Siden man ikke kobler, er det ikke krav om elektriker.

Men enig i at dersom man åpner veggen er det en glimrende mulighet til å oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig ville jeg kjørt helsparkling, men jeg vet også hvor utrolig stygt det kan bli når folk ikke vet hva de driver med, så det kan være en idé å leie inn noen. 

Hvis du skal legge på plater som bruker over foreslår: ta av den ytterste delen av stikkontakten og sett på en slik forlenger (utforingsring) og så kan du sette dekselet igjen utenpå der om jeg har forstått det rett. Hvis du er veldig forsiktig og tar av listene med et lite brekkjern som du gjør ved å stikke den oppunder lista og løsne forsiktig litt og litt langs hele lista så vil du kunne gjenbruke den så lenge den er laget i bra materiale slik at den er lott myk og ikke sprekker når du fjerner den. Du må da kappe lista litt selvfølgelig når du tar den på igjen siden platen er 12mm og dermed blir lista litt for lang. 

Anonymkode: 8a75e...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
loveli skrev (57 minutter siden):

Hvorfor ikke? Hvis man har ordentlig utstyr til å kappe den og tålmodighet og lista er av bra kvalitet kan jeg ikke forstå hvordan det ikke blir pent?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode svar. Helsparkling vil jeg absolutt unngå. Gjort det før, og jeg orker ikke tanken på en runde til med det. Da er det evt en idè å leie inn hjelp til det 🙂

Jeg har vært å titta litt rundt i dag, og fikk se et eksempel på en vegg. Der var det så og si samme type strie jeg har, med veggfornyer over, og deretter tapet over. Det så ganske strøkent ut altså! 

De hadde også masse fine tapeter som lignet på kalkmaling. Så nå vurderer jeg faktisk tapet fremfor maling😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Alterego666 skrev (17 minutter siden):

Dersom man er varsom, kan man fint gjenbruke listene med et strøk blank oljemaling til slutt. Lister har snart høyere kilopris enn heroin, så her er det penger å spare dersom en uansett tenker samme profil på listene.

Dersom man bytter 12mm plater mot 12mm plater, kan man løsne det elektriske som ligger utenpå veggen, og legge det tilbake på akkurat samme sted over de nye platene. Siden man ikke kobler, er det ikke krav om elektriker.

Men enig i at dersom man åpner veggen er det en glimrende mulighet til å oppgradere.

Mine stikkontakter og lysbrytere står ikke sånn til at man får en ny plate bak uten å koble fra det elektriske. Gipsen er ofte rundt hele boksen og da må ledningene kobles ut og trekkes gjennom hullet i den nye platen.

Sier ikke dette for å krangle med deg, men hvis TS tror at dette funker uten å sjekke om det går hos henne så kan hun få en stor negativ overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere bolig brukte jeg en tykk glatt tapet jeg mener ble kalt veggfornyer da forsøk på å sparkle ene veggen førte til så mye støv at jeg ga det opp. Ble veldig fornøyd med det. Enkelt var det også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor ikke? Hvis man har ordentlig utstyr til å kappe den og tålmodighet og lista er av bra kvalitet kan jeg ikke forstå hvordan det ikke blir pent?

Det kan være man skader listene når man drar de av. De fleste nye lister er av skjør furu... Ofte synes jeg lister i hjem hvor det er strie ser stygge ut. Folk som ikke bryr seg om interiør bryr seg ofte ikke om hvordan det ser ut rundt seg og tar ikke nødvendigvis vare på ting. Så man kan se for seg at det er mye hakk i listene og kanskje de også er malt flekkete og fælt flere ganger og ser generelt ganske shabby ut.

Mener ikke at dette gjelder deg da TS, du bryr deg jo åpenbart. Men da kan du også se på listene om de ser ok ut. :) Ofte kan det lønne seg å ta av listene når man skal legge tapet uansett. Kanskje på tide med nye lister? Kanskje du ønsker annet utseende? Enten gå fra profilerte lister til glattkant eller omvendt?

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...