AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Jeg har et luksusproblem. Jeg vokste opp fattig og er flink med sparing, så jeg har liksom bare spart i det uendelige uten å egentlig ha et mål. Nå har jeg mye sparepenger som jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal bruke mest mulig fornuftig. Kunne tenkt meg å investere på noe vis, få passiv inntekt e.l. Jeg eier leilighet hvor jeg brukte 650k i EK og har ca 1,5mill igjen på lånet. Jeg har bodd her i 3 år. Salg tidligere år har for det meste endt opp ca. på prisantydning for lignende i området. Jeg og min kjæreste bor her(jeg eier alt), og vi komme til å vokse ut av denne leiligheten om vi får barn. Jeg har ca. 970k på konto i rene sparepenger, 100k av disse er buffer dersom det skulle skje noe med hus eller bil. Har også 265k på en BSU. Jeg eier også en bil uten lån på, neppe verdt mer enn 40k, kjøres til den går i stykker. Har studielån, men har autotrekk så aner ikke hvor mye som er igjen, men er fra en bachelorgrad. Vurdert å betale ned lånet men jeg kjenner jeg kvier meg for jeg er blitt så vant med å ha masse penger tilgjengelig, og må nok ha mer enn folk flest(jeg er den i familien alle kommer til, ingen eier nåla i veggen, jeg betaler begravelser, bryllupsgaver osv.). Råd? Anonymkode: 046f3...c56 2
Gjest Smeltemann Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har et luksusproblem. Jeg vokste opp fattig og er flink med sparing, så jeg har liksom bare spart i det uendelige uten å egentlig ha et mål. Nå har jeg mye sparepenger som jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal bruke mest mulig fornuftig. Kunne tenkt meg å investere på noe vis, få passiv inntekt e.l. Jeg eier leilighet hvor jeg brukte 650k i EK og har ca 1,5mill igjen på lånet. Jeg har bodd her i 3 år. Salg tidligere år har for det meste endt opp ca. på prisantydning for lignende i området. Jeg og min kjæreste bor her(jeg eier alt), og vi komme til å vokse ut av denne leiligheten om vi får barn. Jeg har ca. 970k på konto i rene sparepenger, 100k av disse er buffer dersom det skulle skje noe med hus eller bil. Har også 265k på en BSU. Jeg eier også en bil uten lån på, neppe verdt mer enn 40k, kjøres til den går i stykker. Har studielån, men har autotrekk så aner ikke hvor mye som er igjen, men er fra en bachelorgrad. Vurdert å betale ned lånet men jeg kjenner jeg kvier meg for jeg er blitt så vant med å ha masse penger tilgjengelig, og må nok ha mer enn folk flest(jeg er den i familien alle kommer til, ingen eier nåla i veggen, jeg betaler begravelser, bryllupsgaver osv.). Råd? Anonymkode: 046f3...c56 Rart du ikke har kontroll på hvor mye du har igjen på studielånet, du som er så flink med penger.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Smeltemann skrev (6 minutter siden): Rart du ikke har kontroll på hvor mye du har igjen på studielånet, du som er så flink med penger. Bitter? Anonymkode: c3247...d2d 14
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Smeltemann skrev (10 minutter siden): Rart du ikke har kontroll på hvor mye du har igjen på studielånet, du som er så flink med penger. Betales må det nå uansett og er ikke snakk om voldsomme summer heller, så synes ikke det er så veldig rart nei. Andre? Anonymkode: 046f3...c56 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Jeg hadde betalt ned på lånet. Når du har penger i sparekonto så taper du penger hvert år, fordi renta på sparekontoen er lavere enn det pengene taper i verdi. Hvis ikke, i det minste putt pengene i et fond. Eventuelt kan du kanskje se om det er mulighet til å kjøpe en leilighet du kan leie ut? Anonymkode: cb9a7...65d 13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Ta det du har på bsu og sett inn på lånet. Da kommer du også inn under 50% av lån på boligen, og da kan du også shoppe bank for å få billigste renten. Resterende 970k. Hva med å fordele på fond? En aksjesparekonto er greit å ha. Du ønsker en passiv inntekt, der er fond ganske greie. Studielånet lar du bare skure og gå, for den har så god forsikring i seg. Men mindre ikke det er ganske lite der allerede. Men sjekk opp i det. Noen vil kanskje også si at du kunne investert i eiendom, kjøpe en bolig for utleie. Men det er ikke en passiv inntekt, det kan følge en jobb med som husvert. Anonymkode: 512ff...ed1 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Jeg er litt som deg, og vet heller ikke hvor stort studielånet er. Det vil rulle å gå til det er nedbetalt, uten at det lønner seg å røre det. Hva tenker du på å investere noe i fond, og nedbetale noe på boliglånet? Da har du de pengene du nedbetaler på boliglånet tilgjengelig ved neste boligkjøp, og når dere kjøper skal dere vel eie sammen? Anonymkode: 481bf...b0f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde betalt ned på lånet. Når du har penger i sparekonto så taper du penger hvert år, fordi renta på sparekontoen er lavere enn det pengene taper i verdi. Hvis ikke, i det minste putt pengene i et fond. Eventuelt kan du kanskje se om det er mulighet til å kjøpe en leilighet du kan leie ut? Anonymkode: cb9a7...65d Takk for svar! Ja, renta er så lav så vet at det ikke er noe gunstig at de står der. Jeg har hørt om både fond og aksjer men jeg kan null og niks om dette? Aldri vært noe alternativ for meg. Kunne kanskje betalt ned deler av lånet, men da blir jeg redd for et boligkrakk slik at jeg ikke får tilbake det jeg har lagt inn i EK:P Usannsynlig men. Har tenkt på å kunne leie ut noe, men kjøper jeg noe er jeg redd for å stå uten tilstrekkelig EK dersom det kommer barn i bildet og jeg og kjæresten må flytte til et større sted. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta det du har på bsu og sett inn på lånet. Da kommer du også inn under 50% av lån på boligen, og da kan du også shoppe bank for å få billigste renten. Resterende 970k. Hva med å fordele på fond? En aksjesparekonto er greit å ha. Du ønsker en passiv inntekt, der er fond ganske greie. Studielånet lar du bare skure og gå, for den har så god forsikring i seg. Men mindre ikke det er ganske lite der allerede. Men sjekk opp i det. Noen vil kanskje også si at du kunne investert i eiendom, kjøpe en bolig for utleie. Men det er ikke en passiv inntekt, det kan følge en jobb med som husvert. Anonymkode: 512ff...ed1 Oi, det visste jeg ikke! For jeg har vært å titta litt på hvilke renter andre banker tilbyr, og fant rimeligere enn jeg har per nå i Sbanken. Kan du forklare hvordan dette med fond og aksjer fungerer? Studielånet er hverken stort eller lite, så tenker jeg bare lar det gå sin gang. Ja, bolig kunne vært noe men vet ikke om jeg har nok til å gjennomføre det per nå. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er litt som deg, og vet heller ikke hvor stort studielånet er. Det vil rulle å gå til det er nedbetalt, uten at det lønner seg å røre det. Hva tenker du på å investere noe i fond, og nedbetale noe på boliglånet? Da har du de pengene du nedbetaler på boliglånet tilgjengelig ved neste boligkjøp, og når dere kjøper skal dere vel eie sammen? Anonymkode: 481bf...b0f Neste gang vi kjøper skal vi eie sammen ja, han er utenlandsk og lønningene i hjemlandet er mye dårligere enn her i Norge, så han venter på svar fra noen jobber her i Norge. Anonymkode: 046f3...c56
Gjest loveli Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 Du må investere, ikke sitte med så mye penger på bok da de bare taper seg i verdi. Fond, aksjer, krypto. Mange muligheter, ulike grader av risiko.
Gjest Smeltemann Skrevet 3. januar 2022 #10 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bitter? Anonymkode: c3247...d2d Jeg? Nei hvorfor skulle jeg være det?
Gjest Smeltemann Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde betalt ned på lånet. Når du har penger i sparekonto så taper du penger hvert år, fordi renta på sparekontoen er lavere enn det pengene taper i verdi. Hvis ikke, i det minste putt pengene i et fond. Eventuelt kan du kanskje se om det er mulighet til å kjøpe en leilighet du kan leie ut? Anonymkode: cb9a7...65d Betale lån er vel ikke akkurat det mest lønnsomme nå når renta er så lav.. Bedre å putte de i fond.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 Syns du har vært flink. Hvis renta er høyere på bsu enn bolig lånet hadde jeg beholdt dem der. Hadde fylt opp bsu hvert år. Hadde betalt ned mer på lånet. Du trenger ikke 1 mill på høyrente konto hvis du har lån. Hadde åpnet en Ask med fast trekk i måneden fremover i hvert fall. Du må se hva du har råd til å spare månedlig. Hadde også sluttet å betale for alle andre, men det er nå bare meg. De bør jo heller finne ut hvordan de skal skaffe seg nåla i veggen i stedet for å komme til deg hver gang. Anonymkode: c1ace...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 Kan man ha bsu npå man eier en bolig? Anonymkode: 71219...02a
Jokernord Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 970k er for mye penger å ha stående på konto. Med tanke på inflasjon så vil pengene bli mindre verdt for hvert år som går. Du burde investere en god del av pengene. Feks indeksfond, utleieleilighet, primærbolig med utleie eller crowdfounding. Bare dumt å ha en såpass stor sum på konto. Hadde disse pengene vært investert i indeksfond i 2021, hadde du hatt en gevinst på godt over 200k.. 3
Jokernord Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan man ha bsu npå man eier en bolig? Anonymkode: 71219...02a Ja. Man trenger ikke bruke bsu kontoen når man kjøper bolig om man ikke har behov for det.
Kjøttmeisen Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 Jeg kjenner meg igjen i din historie og har hatt det veldig likt. Jeg leser så mye jeg kan om privatøkonomi og hører på mange podcaster, det er veldig nyttig!:) Jeg anbefaler deg å laste ned Kron, der får du skikkelig god hjelp i chat om at du måtte lure på og du kan enkelt investere pengene dine. Selv syntes jeg det var litt skummelt i begynnelse fordi jeg kunne ingen ting, men den appen er veldig visuell så jeg føler jeg har kontroll. Har også flyttet over pensjonen min til Kron så jeg får en bedre avtale. IKKE betal ned boliglån når du har så lite utestående, og hvert fall ikke betal ned studielånet. Spar til pensjon i et eget pensjonsfond, minst 1000kr i mnd er lurt om du er over rundt 30 år:) Jeg sparer også litt i krypto (Bitcoin, Ethereum og Litecoin) via appen Coinbase (tryggeste appen etter min mening) dette er bare litt for gøy, ser på det som flakslodd:) Lykke til, du er flink!
Chantielle Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 Ryddet for brukerdebatt. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 BSU hadde jeg latt stå hvis du fremdeles er under 34. Resterende hadde jeg puttet inn i boliglånet, og gjort det om til rammelån. Hvis ikke hadde jeg investert resten i fond. 970K på sparekonto hadde vært uaktuelt for meg. Anonymkode: 5190a...760 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 For å sjekke hvor mye lån du har igjen så logger du inn på lånekassen.no. Du har ekstremt mye penger bare "stående". Du kan fint betale ned noe gjeld, og sette resten i fond (forutenom buffer) Anonymkode: 873e3...6cb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 loveli skrev (16 timer siden): Du må investere, ikke sitte med så mye penger på bok da de bare taper seg i verdi. Fond, aksjer, krypto. Mange muligheter, ulike grader av risiko. Kan godt tape mye enda mer penger på å sette det inn i slikt Jokernord skrev (15 timer siden): 970k er for mye penger å ha stående på konto. Med tanke på inflasjon så vil pengene bli mindre verdt for hvert år som går. Du burde investere en god del av pengene. Feks indeksfond, utleieleilighet, primærbolig med utleie eller crowdfounding. Bare dumt å ha en såpass stor sum på konto. Hadde disse pengene vært investert i indeksfond i 2021, hadde du hatt en gevinst på godt over 200k.. kilde? Anonymkode: c912c...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå