Gå til innhold

Verdt å sterilisere seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har aldri hatt lyst på barn, og ser ikke for meg en fremtid med barn. Dette har jeg tenkt i snart 10 år. I tillegg til å ikke føle noen trang eller lyst til å få barn, er graviditet og fødsel noe som skremmer meg og jeg grøsser og blir kvalm bare av tanken.. (søk opp tokofobi/tokophobia)

Jeg går nå på p-piller og er egentlig veldig fornøyd med det, og merker ingen særlig bivirkninger av det. Allikevel føler jeg at det å sterilisere meg hadde vært det aller tryggeste alternativet, siden jeg aldri vil ha barn uansett, og da er jeg jo så og si 100% trygg for å ikke bli gravid og jeg ikke trenger å gå på piller. 

Alternativet er jo da å gå på p-piller til jeg kommer i overgangsalderen, altså i ca 30 år til. Har også vurdert spiral, men siden jeg er fornøyd med pillene, ser jeg ikke helt grunnen. 

Mitt spørsmål er egentlig om det da er verdt det å sterilisere seg, eller er det like greit å gå på p-piller "hele livet"? Også er det noen som har sterilisert seg som har erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å få et barn,eller å sterilisere deg er noe du må tenke like godt gjennom som å få en tatovering i ansiktet. 

Jeg har heller aldri ønsket barn og har  ingen, men jeg vurderte aldri sterilisering (i tilfelle jeg skulle forandre mening før eggene var borte.)

Jeg ville heller ha valgt annen hormonell prevensjon, fks hormonspiral som påvirker deg mindre og som du ikke glemmer å ta,eller p-sprøyte.

Anonymkode: 115cd...362

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å få et barn,eller å sterilisere deg er noe du må tenke like godt gjennom som å få en tatovering i ansiktet. 

Jeg har heller aldri ønsket barn og har  ingen, men jeg vurderte aldri sterilisering (i tilfelle jeg skulle forandre mening før eggene var borte.)

Jeg ville heller ha valgt annen hormonell prevensjon, fks hormonspiral som påvirker deg mindre og som du ikke glemmer å ta,eller p-sprøyte.

Har tenkt på dette veldig lenge. Føler meg egentlig veldig sikker på at jeg ikke ville angre på det. For min del er ikke prevensjonen jeg går på nå et problem. Jeg glemmer det ikke, og har ingen bivirkninger, som tidligere nevnt. Vil helst ikke bytte, nå som jeg har prevensjon som ikke påvirker meg, for vet ikke hvordan p-sprøyte eller spiral påvirker meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du burde diskutere det med legen din. 
Men mine two cents: Det er ingen grunn til å bruke hormonell prevensjon halve livet hvis man er sikker på at man ikke skal ha (flere) barn. Dette selvsagt med forbehold om at det ikke er medisinske årsaker til at man velger å gå på hormonell prevensjon, som blødninger. Jeg er forresten sterilisert selv (har tre barn, skal ikke ha flere). Veldig deilig å aldri måtte tenke på prevensjon igjen. All prevensjon innebærer risiko for brukerfeil, med unntak av sterilisering. 

Anonymkode: e235c...3a1

• Liker 4
Skrevet
Bellais skrev (2 timer siden):

Så jeg har aldri hatt lyst på barn, og ser ikke for meg en fremtid med barn. Dette har jeg tenkt i snart 10 år. I tillegg til å ikke føle noen trang eller lyst til å få barn, er graviditet og fødsel noe som skremmer meg og jeg grøsser og blir kvalm bare av tanken.. (søk opp tokofobi/tokophobia)

Jeg går nå på p-piller og er egentlig veldig fornøyd med det, og merker ingen særlig bivirkninger av det. Allikevel føler jeg at det å sterilisere meg hadde vært det aller tryggeste alternativet, siden jeg aldri vil ha barn uansett, og da er jeg jo så og si 100% trygg for å ikke bli gravid og jeg ikke trenger å gå på piller. 

Alternativet er jo da å gå på p-piller til jeg kommer i overgangsalderen, altså i ca 30 år til. Har også vurdert spiral, men siden jeg er fornøyd med pillene, ser jeg ikke helt grunnen. 

Mitt spørsmål er egentlig om det da er verdt det å sterilisere seg, eller er det like greit å gå på p-piller "hele livet"? Også er det noen som har sterilisert seg som har erfaringer? 

For min del hadde det vært verdt det. Og så krise er det vell ikke for skulle du i verste fall angre deg etc så har du vell fortsatt egg og livmor inni der.  🙂 trenger jo ikke å fjerne alt.

Men sånn utover det så er det jo ingen andre som kan svare på om det er riktig/verdt det for deg

• Liker 1
Skrevet
Bellais skrev (2 timer siden):

Så jeg har aldri hatt lyst på barn, og ser ikke for meg en fremtid med barn. Dette har jeg tenkt i snart 10 år. ........

Alternativet er jo da å gå på p-piller til jeg kommer i overgangsalderen, altså i ca 30 år til. ........

Jeg er mann og sterilisert.  Livet blir mye enklere og bekymringsløst mtp sex.  Når det er sagt, tyder "30 år til overgangsalderen" på at du er i midten av tjueårene om du ikke har gener som gjør at du "legger egg" til du blir godt over 60.  Er du i et forhold bør du lufte det med partneren din, og det kan også være at fastlegen din kommer til å fraråde deg inngrepet pga alder.  Det er en stor, og i utgangspunktet en permanent avgjørelse.  Det er bare du som kan ta den, og etterpå leve med den. 

Skrevet
Crazydoglady skrev (2 timer siden):

For min del hadde det vært verdt det. Og så krise er det vell ikke for skulle du i verste fall angre deg etc så har du vell fortsatt egg og livmor inni der.  🙂 trenger jo ikke å fjerne alt.

Men sånn utover det så er det jo ingen andre som kan svare på om det er riktig/verdt det for deg

det er jo sant, og er også mulig med adopsjon, har jeg tenkt 🙂 men føler meg jo rimelig sikker på at barn ikke er noe for meg allikevel

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (1 time siden):

Jeg er mann og sterilisert.  Livet blir mye enklere og bekymringsløst mtp sex.  Når det er sagt, tyder "30 år til overgangsalderen" på at du er i midten av tjueårene om du ikke har gener som gjør at du "legger egg" til du blir godt over 60.  Er du i et forhold bør du lufte det med partneren din, og det kan også være at fastlegen din kommer til å fraråde deg inngrepet pga alder.  Det er en stor, og i utgangspunktet en permanent avgjørelse.  Det er bare du som kan ta den, og etterpå leve med den. 

ja jeg er 23 og har en samboer som heller ikke vil ha barn, så sånn sett er det jo greit. men jeg er faktisk veldig sikker på at jeg ikke vil ha barn, og har tenkt på det i ti år snart. så uansett blir ikke inngrepet før om to år siden jeg ikke kan gjøre det før 25. har en veldig hyggelig og forståelsesfull lege så tror ikke hun vil være alt for negativ hvis jeg forteller henne det heller. Jeg ser hvertfall hvor befriende det vil føles for meg når jeg vet 100% at jeg ikke står i fare for å bli gravid, og jeg vet hva slags valg jeg har hvis jeg skulle en gang få lyst på, men til nå har jeg aldri hatt den lysten på det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker du burde diskutere det med legen din. 
Men mine two cents: Det er ingen grunn til å bruke hormonell prevensjon halve livet hvis man er sikker på at man ikke skal ha (flere) barn. Dette selvsagt med forbehold om at det ikke er medisinske årsaker til at man velger å gå på hormonell prevensjon, som blødninger. Jeg er forresten sterilisert selv (har tre barn, skal ikke ha flere). Veldig deilig å aldri måtte tenke på prevensjon igjen. All prevensjon innebærer risiko for brukerfeil, med unntak av sterilisering. 

Anonymkode: e235c...3a1

Ja er akkurat det som gjør at jeg vurderer dette, siden mye kan skje ved bruk av forskjellige typer prevensjon. er veldig fornøyd med å kunne slippe menstruasjon hver måned slik jeg gjør nå på p-piller, men er jo noe jeg kan leve med når jeg igjengeld kan leve å vite at jeg slipper å stå i fare for å bli gravid. 

Er på en måte ikke noe problem å gå på prevensjon halve livet, men føles veldig unødvendig

AnonymBruker
Skrevet

Herregud du er 23 år. Jeg var en annen person når jeg var 23 år! Tror du at du vil forbli den samme, og ikke endre deg/ ønsker/ håp og drømmer når du blir litt eldre?

Jeg fikk ikke lyst på barn før jeg var 33. Da hadde jeg studert, reist, levd livet. Og kjente at nå var jeg klar for en annen epoke i livet. Og nå er jeg 40 år, med nummer to på vei. Barna er lykken i livet.  Jeg er glad jeg ikke trodde jeg hadde alle svarene som 23 åring. For det hadde jeg ikke.

Anonymkode: fe8b5...bb7

AnonymBruker
Skrevet
Bellais skrev (6 minutter siden):

det er jo sant, og er også mulig med adopsjon, har jeg tenkt 🙂 men føler meg jo rimelig sikker på at barn ikke er noe for meg allikevel

Jeg tenkte også det da jeg var midt i tjueåra. Jeg dro i militæret da jeg var 18, levde livets glade dager i 20 åra. Skulle aldri ha barn og BÆM! Der kom mannen i mitt liv da jeg var 28. Nå er jeg 37 og har tre barn. Og nå er jeg sterilisert! Veldig deilig å ikke stresse med prevensjon. 
Jeg ville ha venta i noen år til før jeg steriliserte meg hvis jeg var deg. Hvis du ikke synes det er stress å ta p-piller og ikke har noen bivirkninger er det jo ikke så farlig å gå på det en stund til. 

Anonymkode: 8d162...906

Skrevet
Bellais skrev (19 minutter siden):

Ja er akkurat det som gjør at jeg vurderer dette, siden mye kan skje ved bruk av forskjellige typer prevensjon. er veldig fornøyd med å kunne slippe menstruasjon hver måned slik jeg gjør nå på p-piller, men er jo noe jeg kan leve med når jeg igjengeld kan leve å vite at jeg slipper å stå i fare for å bli gravid. 

Er på en måte ikke noe problem å gå på prevensjon halve livet, men føles veldig unødvendig

Bare et lite obs, mensen får man vell om man sterilisere seg? Men absolutt et viktig poeng ifht hormon prevensjon el. Det er jo mange kjente mulige bivirkninger der

Skrevet
Crazydoglady skrev (12 timer siden):

Bare et lite obs, mensen får man vell om man sterilisere seg? Men absolutt et viktig poeng ifht hormon prevensjon el. Det er jo mange kjente mulige bivirkninger der

Ja man får vanlig mensen ved sterilisering, men er ikke noe problem for meg som tidligere nevnt

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenkte også det da jeg var midt i tjueåra. Jeg dro i militæret da jeg var 18, levde livets glade dager i 20 åra. Skulle aldri ha barn og BÆM! Der kom mannen i mitt liv da jeg var 28. Nå er jeg 37 og har tre barn. Og nå er jeg sterilisert! Veldig deilig å ikke stresse med prevensjon. 
Jeg ville ha venta i noen år til før jeg steriliserte meg hvis jeg var deg. Hvis du ikke synes det er stress å ta p-piller og ikke har noen bivirkninger er det jo ikke så farlig å gå på det en stund til. 

Anonymkode: 8d162...906

Må uansett vente to år med å ta det, men nei jeg er faktisk veldig sikker. Og sånne kommentarer som dette gjør meg mer sikker. 

Skrevet

Herregud du er 23 år. Jeg var en annen person når jeg var 23 år! Tror du at du vil forbli den samme, og ikke endre deg/ ønsker/ håp og drømmer når du blir litt eldre?

Jeg fikk ikke lyst på barn før jeg var 33. Da hadde jeg studert, reist, levd livet. Og kjente at nå var jeg klar for en annen epoke i livet. Og nå er jeg 40 år, med nummer to på vei. Barna er lykken i livet.  Jeg er glad jeg ikke trodde jeg hadde alle svarene som 23 åring. For det hadde jeg ikke.

tenker heller ikke jeg har alle svar som 23, men det jeg vet er at jeg ikke har sett for meg barn i livet i ti år nå. for meg handler ikke livet om å få barn, og barn er ikke lykken i mitt liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Sier du det samme til de som er gravide  som 23 åringer også , vent ikke få enda, du må reise og leve livet, det er en avgjørelse for resten av livet - tenk om du angrer deg.......

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sier du det samme til de som er gravide  som 23 åringer også , vent ikke få enda, du må reise og leve livet, det er en avgjørelse for resten av livet - tenk om du angrer deg.......

Nettopp! Det er så dobbeltmoralsk alt dette. De som vil ha barn i ung alder, får støtte og alle er positive, Men så fort man sier man ikke vil ha barn i ung alder så er det plutselig et alt for stort valg. Er ikke det å få barn, et like stort valg??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere i tidlig 20 årene som aldri skulle få barn, men alle har fått barn litt senere i livet. Tror man må være 25 år for å søke hvis det ikke er spesielle årsaker til å ønske sterilisering.

Anonymkode: 39c97...bb2

Skrevet

Heldigvis bestemmer du og legen din dette sammen, ikke vi på kg, for du vil neppe få det svaret du vil høre akkurat nå. 
Vi forandrer oss gjennom hele livet, noen meninger holder seg konstante, andre meninger svinger som en berg og dalbane, noen meninger snur etter erfaringer og livssituasjon. Dessverre vet hverken du eller vi hva som vil være viktig for oss om 10-20-30 år frem i tid, det ville gjort livet mye enklere. Du sier at du har visst at du ikke vil ha barn fra du var 13 år (?) og frem til i dag, det tror jeg fult og helt på, men det betyr ikke at du aldri. aldri, aldri vil kunne forandre mening om dette, men det kan også være at dette er en mening livet ut. 
Det er mye som påvirker valgene våre og mange har forandret mening før oss. Jeg ville prøvd å ikke ta et valg som ville gjort ting ekstra vanskelig for fremtidige meg OM jeg forandret mening og heller tenkt at p-piller ol fint kan være et alternativ til et godt stykke ut i voksenlivet. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Vil anbefale hormonspiral fremfor p-piller. Det er like trygt som sterilisering, og mye bedre for kroppen enn p-piller. Hormonspiral reduserer risikoen for underlivskreft og har svært få eller ingen bivirkninger for de fleste (dersom du har lite bivirkninger av p-piller, som jeg regner med ettersom du er fornøyd med det, vil du nok ikke få noe av spiralen). 

Sterilisering for kvinner innebærer som regel kun kutting av eggledere - ikke fjerning av livmor. Altså er det en bitteliten risiko for at de kan gro sammen igjen (og gjøre deg fruktbar) og du vil fortsatt få mensen. Sistnevnte slipper man som oftest med hormonspiral. 

Hvis du er 23 år (?) vil du neppe få godkjent sterilisering. Hvis jeg var deg, ville jeg altså satt inn hormonspiral, du kan få en som varer i 3 eller 5 år, og så tatt spørsmålet opp til vurdering når spiralen har gått ut på dato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...