AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Jeg hadde en rel tung pakke (13 el 16 kg) som var litt stor og tung/ vanskelig å løfte.. måtte bære den ca 40-50 meter.. kjente at det var litt ubehagelig i hoftene/korsrygg. leser nå at tunge løft må unngås .. noen som vet hvor skadelig dette er? jeg kjenner ingenting nå- og babyen beveger seg i magen.. kan jeg senke skuldrene eller bør jeg gjøre noe ? Anonymkode: 99cfd...250
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Hvor leser du det? Det er utdatert, og helt feil i så fall, med mindre man har økt risiko for prematur fødsel er det ingen restriksjoner på tunge løft i svangerskapet. Jeg driver med styrkeløft, og tok markløft og knebøy 50-100 kg gjennom hele svangerskapet, frem til jeg fikk bekkenplager i midten av siste trimester. Anonymkode: 5931f...927 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Det skal ikke unngås før siste trimester, og selv da er ikke den tyngden tung. Jeg jobbet på fabrikk til uke 24 og løftet 5-10 stk esker med 25kg smør i hver hver morgen, løftet og flyttet x antall 20kgs sekker med med mel og dyttet vogner med 150-200L melk. Daglig. Gikk til lege og gynekolog hver andre til tredje uke en periode og det ble aldri sagt annet enn at jeg måtte kjenne på det selv. I uke 24 gikk jeg over til svangerskapspenger pga støynivået som er over anbefalt. Anonymkode: ff6c4...214
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 Det er ikke skadelig for babyen at du løfter tungt, det er en godt bevart myte. Men det kan bli ubehagelig, og det kan føre til bekkenplager. Mammaen min løftet på seg skikkelig bekkenløsning. Og jeg fikk kraftige og smertefulle kynnere etter jeg løftet veldig tungt. Så alt med måte. Ikke overdriv løftingen, føl deg frem på hva som holder for deg😄 Anonymkode: d85d2...23a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 Det er nok mye av hensyn til deg og din kropp. Bekkenbunnen og andre muskler og annet vev utsettes for stor belastning, fornuftig å begrense det om man kan Anonymkode: d88f5...232
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Det går nok veldig fint!😊 Det er en seiglivet myte at gravide ikke skal løfte noe som helst omtrent. Vi tåler ekstremt mye, selv som gravide! Det er nok mer uheldig at du hadde dårlig grep på pakken og kanskje fikk en lite gunstig teknikk over et lenger strekk, sånn med tanke på eventuell bekkenløsning/smerter (altså ikke at pakkens tyngde i seg selv er noe problem). Jeg er i tredje semester og trener styrke, tar blant annet 110 kg regelmessig i markløft😅 Det er selvfølgelig lite i forhold til hva jeg er vant med fra før graviditeten og noe jeg har holdt på med i mange år, så det blir jo noe annet. Jeg har i hvert fall ingen plager, en sterk bekkenbunn og baby har det helt supert!😊 Man skal unngå å skape buktrykk som gravid (noe som kan skape press på bekkenbunnen) noe man lærer at man «skal» gjøre før tyngre løft som ikke-gravid. Nå spenner jeg sammen bekkenbunnen og strammer kjernemusklene på en annen måte under alt av løft for å unngå press ned mot underlivet. Anonymkode: 90726...685 1
mingus Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Det går nok bra, bærer rundt på en 15kgs unge som vil opp støtt og stadig hver dag, selv om han ikke får sitte på så lenge for det begynner å bli tungt! 😅 Den dagen jeg skulle hjelpe mannen å gjøre om roterommet til babyrom derimot, noen bananesker med VHSer tok kverken på bekkenet mitt og gjorde meg hjulbeint i 2 dager etterpå. Så det er greit å ikke ta for mye i, men det går nok bra i ditt tilfelle 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå