NysgjerrigPiken Skrevet 5. januar 2022 #101 Skrevet 5. januar 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, enkeltpersoner som ser kjønnsnormer som er toksiske (for samfunnet) bli presset på kvinner også. Du skrev at du ikke kom på noen slike. I første artikkel står det: Focusing only on the harm done by men—and the insecurities harbored by men—ignores the broader, systematic nature of the beast. The problem was never just masculinity. It was, and is, inflexible gender roles for men and women alike. https://humanparts.medium.com/toxic-femininity-is-a-thing-too-513088c6fcb3 Selvsagt er kvinner også negativt påvirket av kjønnsnormer. Det skrev jeg også i samme innlegg. Jeg ville egentlig unngå å dra inn kroppspress-diskusjonen og holde meg til toxic masculinity-diskusjonen for å unngå å tenne brannfakkelen 'hvor kroppspress for kvinner kommer fra'? Ja, vi har utfordringer knyttet til "inflexible gender roles for men and women alike". Jeg har aldri påstått at man bare skal fokusere på menn/maskulinitet og utfordringer knyttet til det. Men, det er ulike utfordringer og de har ulike konsekvenser, fra kroppspress til selvmord og vold. Og i dette innlegget var det, spesifikt, maskulinitet du spurte om. 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er akkurat det jeg har sagt om toksisk maskulinitet hele veien også. Å presse folk inn i bestemte "roller" basert på deres kjønn, etnisitet, ..., blir feil. Det er det som er det toksiske Dette er vi helt enige i. Jeg ser ikke helt hvordan den konklusjonen er relevant i forhold til sitatet du kommenterte, da det ikke sier noe om å presse folk inn i bestemte roller, men kritiserer en akademisk tilnærming fremfor en annen, og i tillegg foreslår fem ulike typer kateogier av femininitet med hensikt å bedre forstå relasjonene mellom femininiteter. Akkurat som andre har gjort med maskuliniteter, herunder identifisert toxic masculinity. Teorier om toxic masculinity handler om å finne ut hvorfor menn er presset inn i en bestemt rolle og hvilke konsekvenser det har, og forsøke å løsrive den. Ikke motsatt. Jeg kan for øvrig også plukke et sitat fra samme artikkel: In the public debate over whether toxic masculinity is fact or fiction, “toxic femininity” is often raised by men’s rights activists and others as an anti-feminist retort, to suggest that women can be “toxic” too.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #102 Skrevet 5. januar 2022 NysgjerrigPiken skrev (12 minutter siden): In the public debate over whether toxic masculinity is fact or fiction, “toxic femininity” is often raised by men’s rights activists and others as an anti-feminist retort, to suggest that women can be “toxic” too. Skal vi se her, den første som bragte "feminin toksisitet" inn på banen i denne tråden var... AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 15.11): Nr 1 er bare generell toksisitet Nr 2 er feminin toksisitet, da kvinner ofte gjør dette på en annen måte enn menn. Mer utfrysning baksnakking osv. Nr 3 er en som bidrar tll toksisk maskulinitet Anonymkode: 77ad4...e55 Fullt mulig at vedkommende er en "men's right activist". Du er sikkert inne på noe der. 👍 Anonymkode: d6512...216
nisselue Skrevet 5. januar 2022 #103 Skrevet 5. januar 2022 9 hours ago, NysgjerrigPiken said: Dette kan gjerne være din personlige erfaring, men forskning viser det motsatte - at det primært er menn som viderefører stereotypiske og skadelige holdninger rundt maskulinitet. Kvinner kan selvsagt også spille en rolle her (la oss ta "Hvem spanderer på første date?"-debatten som et banalt eksempel), men det i første rekke menn som internaliserer og videreformidler disse holdningene. Videreføringen er da én ting, som jeg forøvrig ikke sa noe om, selv om jeg sa det er kvinner som krever at menn skal oppføre seg mannlig. At enkelte menn ikke vet hvordan man skal oppføre seg mannlig er et annet problem, og høyst trolig grunnen til at dette uttrykket engang finnes. Men selvfølgelig følger maskulinitet menn. Noe annet ville jo vært rart. 9 hours ago, NysgjerrigPiken said: Tja. Det er ikke slik det er ment, i hvert fall. Problemet som ønskes løst er ikke utelukkende til kvinners favør, men også menn. De færreste menn er tjent med at den type holdninger og forventninger til maskulinitet florerer. Det kan du vel si, men når det som i en post tidligere her plukkes frem definisjonen så står det jo svart på hvitt at blant annet er det "the devaluation of women". Det står ingenting om holdninger til menn. At menn kunne hatt det bedre uten kan man jo selvfølgelig også diskutere, men det blir vel da som en bisak dersom det ikke er en del av definisjonen. Altså at toksisk maskulinitet like fullt hadde eksistert selv om det ikke går ut over mannen på noen som helst måte, sågar med samme definisjon det har per i dag. 1
nisselue Skrevet 5. januar 2022 #104 Skrevet 5. januar 2022 9 hours ago, umAxa said: Det er helt sant at unge menn ser på andre menn som rollefigurer for maskulinitet dersom de har indikatorer for maskulinitet. Alt fra storebror, sin far, de "kule" eldre gutta, fiktive helter osv. Det er derimot mangel på sunne maskuline holdninger som gir rom for innflytelse av toxice skadelige maskuline holdninger. En ung gutt kan bli betatt av å følge de mer voldelige, høylytte og overdreven selvtillit eldre guttene. Det har vel vist seg (fra USA om jeg husker rett) at hovedtyngden av innsatte i fengsel er menn, og en solid bolk av disse kommer fra familier uten en far. Det er vel liten tvil om at mangel av sunne maskuline forbilder kan form ens maskulinitet i en usunn retning. For det er jo ikke slik at maskulinitet er noe man er tillært slik enkelte tar til ordet for. Maskulinitet er en del av ens person enten man vil eller ikke, og den må formes og læres å håndteres på samme måte som alle andre aspekter ved ens person. Og da dette ikke er noe alle har, kvinner har det veldig sjelden i samme ghrad som en mann, så blir dette er fravær for de som vokser opp uten en farsfigur. Og disse ser man at blir problematiske når de slutter å være barn. 9 hours ago, umAxa said: Dette påvirker også unge jenter som også vokser opp uten sunne maskuline forbilder, en far i huset eller annen mannlig familiemedlem som de stoler på. I tenåringene vil hun etterhvert bli nysgjerrig på gutter og oppsøke maskulinitet, og uten en erfaring av sunn maskulin forbildet, hvem tror du hun vil bli tiltrukket av da? Som oftest de som viser mest de mest maskuline holdninger i form av oppblåst ego, overdreven selvtillit og de "kule" eldre gutta. Vi alle vet hva det leder til, og det er sjeldent noe godt, og derfor jeg sier at det påvirker minst kvinner like mye. Helt enig her. Dette er også noe man har sett, men det gir seg selvfølgelig anderledes utslag for kvinner. 9 hours ago, umAxa said: Resultatet for begge kjønn kan lede til vold, kyniskhet, bitterhet, incel og menn uten noen form for maskulinitet. Selv om alt det jeg sier er spekulativt, så er det verdt å ta i betraktning at det kan være en korrelasjon, og videre stille spørsmålet hvordan oppsto vakuumet av sunne maskuline holdninger, som da ga grobrunn til toxice holdninger? 🤷♂️ Helt spekulativt er det ikke, men jeg har ikke forskning på området for hånden.
nisselue Skrevet 5. januar 2022 #105 Skrevet 5. januar 2022 9 hours ago, NysgjerrigPiken said: For all del, både menn og kvinner påvirkes av (og påvirker) kulturelle holdninger. Kommentaren du siterte var et tilsvar til en som mente at det er kvinner som setter føringer for hvordan menn skal oppføre seg. Jeg regner med det var meg du mente, og det var ikke det jeg verken skrev eller mente. Det jeg skrev var at kvinner krever at menn oppfører seg mannlig. Jeg skrev ingenting om at kvinner bestemmer hvordan menn skal oppføre seg. Det å være mannlig er ingen fasit og kan innebære mye forskjellige oppførselsformer. Det eneste jeg mente var at kvinner vil (krever) at menn skal være mannlige. Dette betyr forskjellige ting for forskjellige kvinner og for forskjellige menn. Men et slikt krav vil bunne ut i om mannen blir valgt som partner eller ikke. De krever jo ikke noe utover at den de selv ender opp med er en mann etter deres eget ønske. 9 hours ago, NysgjerrigPiken said: Roten til problemet er nok for kompleks for at jeg klarer å gi et utfyllende og konkret svar, og jeg tenker at man fort kan ende opp i en "høna versus egget"-problematikk da kulturelle normer påvirker mennesker og mennesker definerer kulturelle normer. Jeg vet ikke om jeg ville sagt at det eksisterer et vakuum av sunne, maskuline holdninger. Hos gutter som vokser opp uten mannlige rollemodeller gjør det definitivt det. 9 hours ago, NysgjerrigPiken said: Hva som sees på som "ønskelig" maskulinitet har endret seg og vil fortsette å endre seg. Jeg tror heller det handler om at vi nå har større forståelse for hvordan ting henger sammen og for bakgrunnen for utfordringer i samfunnet - som at vi nå har identifisert en sammenheng mellom usunne, maskuline idealer og vold mot kvinner, eller selvmord og helseplager hos menn, for eksempel. At selvmord og helseplager hos menn har noe som helst med toksisk maskulinitet å gjøre har jeg aldri hørt om før. Jeg skjønner at det er opportunt å slenge med, men det blir nok å male med litt for bred pensel. Menn har for eksempel (i gjennomsnitt) farligere yrker enn kvinner, noe som dreper og skader menn på jobb mer enn kvinner. Når du skriver det slik får jeg litt følelsen av at selv slikt skal innlemmes i toksisk maskulinitet. Med det eksempelet kan man jo ikke skylde på menn. Det er kvinner som ikke tar slike jobber som gjør at det er nesten bare menn der. 9 hours ago, NysgjerrigPiken said: Samtidig har vi aldri hatt så stor enighet rundt likestilling på tvers av kjønn i Norge som vi har i dag, så fra et likestillingsperspektiv kan det sånn sett påstås at vi nå har de 'sunneste' maskuline holdningene. Bare vi får sunne maskuline holdninger får vi likestilling?
nisselue Skrevet 5. januar 2022 #106 Skrevet 5. januar 2022 6 hours ago, NysgjerrigPiken said: Jeg kan likevel ikke komme på et eneste eksempel for kvinner der en viss type holdninger som blir idealisert er direkte linket til et samfunnsproblem med store konsekvenser - og det er nok derfor vi ikke har et eget begrep for å beskrive tilsvarende for femininitet. Hvilken type holding som blir idealisert hos menn er et samfunnsproblem da? 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #107 Skrevet 5. januar 2022 nisselue skrev (2 timer siden): Hvilken type holding som blir idealisert hos menn er et samfunnsproblem da? Har du ikke fått med deg, at alt menn gjør er et samfunnsproblem ? Anonymkode: 6bb49...ed4
Flintis Skrevet 6. januar 2022 #108 Skrevet 6. januar 2022 NysgjerrigPiken skrev (7 timer siden): Jeg forstår ikke helt hva du mener. Ja, vi har lover, men vi har jo også fortsatt et problem. Hva mener du "tilbakevise"? Dette er jo en stereotypi om et kjønn. Som, så vidt jeg kjenner til, ikke har noen holdbarhet i virkeligheten. Jeg ser ikke helt relevansen. Problemet er ikke det du tror og agiterer for slik jeg forstår det, nemlig at toxic maskulinitet eksisterer og må fjernes. Der som da skjer slik jeg ser det, er at du tråkker på det som gjør en mann til mann. Dette skjer nå systematisk fra mannen er gutt og hele livet igjennom. Det tildeles kollektiv skyld for alt fra pedofili til voldtekt drap meeto osv. Og er det ikke noe annet så er det toxic masculinity. Hos noen går dette inn og de blir vel noen tafatte stakkarer, hos andre er det mer at ting går bra så lenge en ikke blir tatt for det det vil vel være badboysene. En tredje kategori er reddharene. Nå er det etter min oppfatning slik at alle disse har fått maskuliniteten amputert. Hadde de ikke gjort det ville de ha stått opp for seg selv, satt seg mål, sagt det de mente, ment det de sier, gjort det de har sagt, forsvart seg og sitt verbalt og om nødvendig med vold. For å få til dette blir det ikke å begrense det maskuline, men la det utvikle seg slik at villdyret kan være under kontroll, men taes fram ved behov. Det med å tilbakevise var bare et eksempel som ikke virket.
NysgjerrigPiken Skrevet 6. januar 2022 #109 Skrevet 6. januar 2022 13 hours ago, nisselue said: At selvmord og helseplager hos menn har noe som helst med toksisk maskulinitet å gjøre har jeg aldri hørt om før. Jeg skjønner at det er opportunt å slenge med, men det blir nok å male med litt for bred pensel. Menn har for eksempel (i gjennomsnitt) farligere yrker enn kvinner, noe som dreper og skader menn på jobb mer enn kvinner. Når du skriver det slik får jeg litt følelsen av at selv slikt skal innlemmes i toksisk maskulinitet. Med det eksempelet kan man jo ikke skylde på menn. Det er kvinner som ikke tar slike jobber som gjør at det er nesten bare menn der. Quote Det har blitt gjort omfattende forskning på dette som linker toxic masculinity til både selvmord og helseplager hos menn, fra konsekvensene av å føle seg utilstrekkelig når man ikke 'oppfyller' disse idealene til aversjon mot å ta ansvar for egen helse, og lignende. Det er også etablert en sammenheng mellom disse maskulinitetsidealene og vold og aggresjon. Yrkesvalg er vel også ofte knyttet til kjønn, på generell basis. Jeg kan, for så vidt, argumentere for at farligere yrker for menn er knyttet til toxic masculinity (idealer om at man skal være 'breadwinner', jobbe hardt, ikke klage, 'stå i stormen', være tøff, osv), men her er det nok også andre faktorer som kan spille inn. 13 hours ago, nisselue said: Hos gutter som vokser opp uten mannlige rollemodeller gjør det definitivt det. Quote Det er en del av det, ja. Men foreldre/foresatte er ikke den eneste, eller den viktigste, påvirkeren på identitets- og kjønnsutvikling hos barn. Det er det i de yngre årene, men i tenårene tar jevnaldrende over rollen som 'hovedpåvirker', samt media. Så ja, det er selvsagt relevant, men ikke en tilstrekkelig forklaring i seg selv. 13 hours ago, nisselue said: Hvilken type holding som blir idealisert hos menn er et samfunnsproblem da? Dette er et stort spørsmål, men jeg kan gi noen eksempler. Aggressiv seksualitet - at man skal være en 'jeger', at 'nei egentlig betyr ja', at man måler sin og andres verdi basert på antall hakk i sengestolpen, o.l. - er tett knyttet til voldtekt og seksuell trakassering. Et annet eksempel er, som nevnt over, selvmord og helse blant menn. La meg påpeke at det er mange typer maskulinitet. Det er ikke slik at en mann, eller alle menn, er toxic masculinity. Begrepet brukes om visse kulturelle holdninger og idealer som er knyttet til det jeg i sitatet refererte til som 'samfunnsproblemer'. Definisjonene vi ser er overordnede - de identifiserer ikke spesifikke holdninger/utfordringer fordi disse vil endre seg kontinuerlig. 2
NysgjerrigPiken Skrevet 6. januar 2022 #110 Skrevet 6. januar 2022 9 hours ago, Flintis said: Der som da skjer slik jeg ser det, er at du tråkker på det som gjør en mann til mann. Dette skjer nå systematisk fra mannen er gutt og hele livet igjennom. Det tildeles kollektiv skyld for alt fra pedofili til voldtekt drap meeto osv. Og er det ikke noe annet så er det toxic masculinity. Tja, hvis "det som gjør en mann til en mann" er friheten til å 'grab 'em by the pussy', seksuelt trakassere, voldta, osv. - eventuelt "drikke, pule, sloss". Det er den type holdninger man prøver å utfordre, blant annet gjennom #metoo". Hvis du opplever at det "tildeles kollektiv skyld for alt fra pedofili til voldtekt" tenker jeg at du enten har tilbrakt for mye tid på Men's Rights-nettsider eller føler deg personlig truffet. Jeg har i hvert fall diskutert dette med mange menn, og selv om det er mange utfordringer knyttet til for eksempel #metoo, har ingen uttrykket en lignende holdning. Hvorfor kan man ikke akseptere at det er et problem at menn voldtar kvinner (nei, ikke alle menn - selvsagt)? Jeg kan se utfordringene med rasisme selv om jeg er hvit, eller homofobi selv om jeg er heteroseksuell. Det betyr ikke at alle hvite heteroseksuelle er homofobe rasister. 1
Gjest Skrevet 6. januar 2022 #111 Skrevet 6. januar 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Phavi, mod
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #112 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kvinner som anmelder overgrep på falsk grunnlag fordi de fikk følelsene sine eller egoet sitt såret. Det er toxic som faen. Anonymkode: 648e0...a81 Kvinner ble voldtatt, men mannen som voldtok var for opptatt med seg selv til å innse at han voldtok, blir i ettertid overrasket når han blir anmeldt for voldtekt. Dette er det ekte scenarioet. Anonymkode: 747d2...6fa
Flintis Skrevet 6. januar 2022 #113 Skrevet 6. januar 2022 (endret) NysgjerrigPiken skrev (6 timer siden): Tja, hvis "det som gjør en mann til en mann" er friheten til å 'grab 'em by the pussy', seksuelt trakassere, voldta, osv. - eventuelt "drikke, pule, sloss". Det er den type holdninger man prøver å utfordre, blant annet gjennom #metoo". Hvis du opplever at det "tildeles kollektiv skyld for alt fra pedofili til voldtekt" tenker jeg at du enten har tilbrakt for mye tid på Men's Rights-nettsider eller føler deg personlig truffet. Jeg har i hvert fall diskutert dette med mange menn, og selv om det er mange utfordringer knyttet til for eksempel #metoo, har ingen uttrykket en lignende holdning. Hvorfor kan man ikke akseptere at det er et problem at menn voldtar kvinner (nei, ikke alle menn - selvsagt)? Jeg kan se utfordringene med rasisme selv om jeg er hvit, eller homofobi selv om jeg er heteroseksuell. Det betyr ikke at alle hvite heteroseksuelle er homofobe rasister. "Grab them by the pussy" i gjensidig forståelse kan vildyret slippes løs. Resten før osv er det jeg vil kalle eksempler på underutviklet eller feilutviklet maskulinitet, villdyret er ikke under kontroll. Så til drikke, da kan en miste noen hemninger bli mer impulsiv og morsommere kanskje se andre litt under skallet. En kan også komme til å .. Sloss da vildyret blir vanskeligere å kontrollere. I midlertid kan andre maskuline menn med kontrollert villdyr gå i mellom og om nødvendig anvende vold. Sex er en svært stor faktor i det maskuline for å ha dette er ofte hovedkriteriet at en har litt trua på seg selv og har en utviklet sin maskulinitet som beskrevet i mitt forrige innlegg så burde dette gå rimelig bra. Men som altid en tid for å slippe villdyret løs. Når det gjelder kollektiv skyld er jeg en av de som tar innover meg dette ja. Hadde jeg innrømmet det om du hadde spurt meg irl. Neppe. Jeg har meetoed noen ved i missforstått galanteri kysset dem på hånden etter å ha drukket. Jeg sluttet med det da jeg fikk beskjed om at det ikke var greit. Jeg har også vært en klemmer under ønske om godt nytt år som ungkar, det kunne bli et kyss på kinnet også. Det var ingen som sa noe på det, men det var vel litt i overkant, men lenge før meeto. Nei det er ikke greit at menn voldtar kvinner osv. Det er vi enige om. Vi er også enige om at ikke alle menn voldtar. Så mener jeg at det er ikke maskulint å voldta da dette utføres av maskulint underutviklete menn. Så da det operes med toxic masculinity blir det litt sånn at deler av maskuliniteten er dårlig. Da blir jeg i stuss og lurer på hva da, er det enda mer, men det er slik jeg ser det ikke for mye, men for lite maskulinitet, at den ikke er utviklet. Rasisme: ja du er hvit og tar du på deg kollektiv skyld, aksepterer du at det finnes rasisme mot hvite? Bør Tyskere føle kollektiv skyld for utryddelsene? Mange gjør det, ikke alle. Endret 6. januar 2022 av Flintis
nisselue Skrevet 6. januar 2022 #114 Skrevet 6. januar 2022 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Det har blitt gjort omfattende forskning på dette som linker toxic masculinity til både selvmord og helseplager hos menn, fra konsekvensene av å føle seg utilstrekkelig når man ikke 'oppfyller' disse idealene til aversjon mot å ta ansvar for egen helse, og lignende. Aversjon mot å ta vare på egen helse? Er det virkelig noe du putter i uttrykket toksisk maskulinitet? Du virker her til å ta alt som kan komme fra toksisk maskulinitet som et bevis på toksisk maskulinitet. Det er det altså ikke. Det kan like godt komme fra andre ting. Altså, bare fordi voldtekt kan spores tilbake til toksisk maskulinitet betyr ikke det at voldtekt er toksisk maskulinitet. Som om voldtekt bare kan komme derfra. Det blir stygge snarveier som ikke hjelper saken for noen av sidene. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Det er også etablert en sammenheng mellom disse maskulinitetsidealene og vold og aggresjon. Ingen overraskelse der. Linken til det toksiske mangler likevel. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Yrkesvalg er vel også ofte knyttet til kjønn, på generell basis. Jeg kan, for så vidt, argumentere for at farligere yrker for menn er knyttet til toxic masculinity (idealer om at man skal være 'breadwinner', jobbe hardt, ikke klage, 'stå i stormen', være tøff, osv), men her er det nok også andre faktorer som kan spille inn. Hvordan er noe av dette toksisk maskulinitet? Da begynner penselen å bli vel bred dersom man skal dra alt som er ansett som "mer typisk mannlig" inn under sekkebegrepet toksisk. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Det er en del av det, ja. Men foreldre/foresatte er ikke den eneste, eller den viktigste, påvirkeren på identitets- og kjønnsutvikling hos barn. Det er det i de yngre årene, men i tenårene tar jevnaldrende over rollen som 'hovedpåvirker', samt media. Så ja, det er selvsagt relevant, men ikke en tilstrekkelig forklaring i seg selv. Jeg kan jo ikke garantere, men jeg tror du vil slite med å finne forskning som er enig med deg i dette. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Dette er et stort spørsmål, men jeg kan gi noen eksempler. Aggressiv seksualitet ...blir ikke idealisert. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: at man skal være en 'jeger', Atg man skal forsørge ses jo på som noe positivt, og kanskje idealisert om du absolutt vil bruke det ordet. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: at 'nei egentlig betyr ja', ...blir ikke idealisert. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: at man måler sin og andres verdi basert på antall hakk i sengestolpen, ..blir ikke idealisert. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: o.l. - er tett knyttet til voldtekt og seksuell trakassering. Et annet eksempel er, som nevnt over, selvmord og helse blant menn. ...blilr heller ikke idealisert. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: La meg påpeke at det er mange typer maskulinitet. Som for eksempel..? 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Det er ikke slik at en mann, eller alle menn, er toxic masculinity. Det er jo det jeg gjerne vil vite hva du mener om, for så langt virker du til å male med ganske bred pensel. 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Begrepet brukes om visse kulturelle holdninger og idealer som er knyttet til det jeg i sitatet refererte til som 'samfunnsproblemer'. Definisjonene vi ser er overordnede - de identifiserer ikke spesifikke holdninger/utfordringer fordi disse vil endre seg kontinuerlig. Du kan ikke bare skape et galaktisk størrelse sekkebegrep, så si at det endrer seg hele tiden, og at det er et samfunnsproblem. Da har man jo ikke gjort annet enn å skape et fremmedord man ikke kan gjøre rede for som man kan bruke som en knagg når man vil hinte i en spesiell retning uten å måtte stå ansvarlig for sine påstander. En slags sosial samfunnsvariant av "No offense, but..."
nisselue Skrevet 6. januar 2022 #115 Skrevet 6. januar 2022 4 hours ago, NysgjerrigPiken said: Tja, hvis "det som gjør en mann til en mann" er friheten til å 'grab 'em by the pussy', seksuelt trakassere, voldta, osv. - eventuelt "drikke, pule, sloss". Det er den type holdninger man prøver å utfordre, blant annet gjennom #metoo". Hvis du opplever at det "tildeles kollektiv skyld for alt fra pedofili til voldtekt" tenker jeg at du enten har tilbrakt for mye tid på Men's Rights-nettsider eller føler deg personlig truffet. Jeg har i hvert fall diskutert dette med mange menn, og selv om det er mange utfordringer knyttet til for eksempel #metoo, har ingen uttrykket en lignende holdning. Hvorfor kan man ikke akseptere at det er et problem at menn voldtar kvinner (nei, ikke alle menn - selvsagt)? Jeg kan se utfordringene med rasisme selv om jeg er hvit, eller homofobi selv om jeg er heteroseksuell. Det betyr ikke at alle hvite heteroseksuelle er homofobe rasister. Men klarer du høre om voldtekt uten å skylde det på toksisk maskulinitet?
nisselue Skrevet 6. januar 2022 #116 Skrevet 6. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Kvinner ble voldtatt, men mannen som voldtok var for opptatt med seg selv til å innse at han voldtok, blir i ettertid overrasket når han blir anmeldt for voldtekt. Dette er det ekte scenarioet. Anonymkode: 747d2...6fa Ikke alltid. Eller sier du at kvinner kategorisk ikke anmelder falskt?
Maleficenta Skrevet 6. januar 2022 #117 Skrevet 6. januar 2022 nisselue skrev (3 timer siden): Ikke alltid. Eller sier du at kvinner kategorisk ikke anmelder falskt? de gjør ikke kategorisk det, mtp at det er en belastning for kvinner å anmelde voldtekt da de ofte blir utsatt for ubehagelige spørsmål oh mistenkeliggjøring av politiet. Veldig mange voldtektsanmeldelser blir også henlagt 1
Maleficenta Skrevet 6. januar 2022 #118 Skrevet 6. januar 2022 nisselue skrev (3 timer siden): Men klarer du høre om voldtekt uten å skylde det på toksisk maskulinitet? klarer du å høre ordet toksisk maskulinitet uten å føle deg personlig truffet? 1
Maleficenta Skrevet 6. januar 2022 #119 Skrevet 6. januar 2022 nisselue skrev (På 5.1.2022 den 9.39): Det er ikke så mye vanskeligere enn dette. Uttrykket sier at menn er sett på som et problem som må løses. nei. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #120 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 13.45): Det å hevde seg, ved å trykke ned andre, for å kunne føle seg maskulin, syns jeg er klassisk toksisk maskulinitet. Det å prøve å presse andre menn (og kvinner) inn i dette mønsteret er også toksisk maskulinitet. Anonymkode: ff910...7bf Det handler om at folk ønsker å føle seg bra, kjønn irrelevant. Den største fysiske domineringen har jeg møtt fra en kvinne 40+ og 10 cm lavere enn meg, hvor hun bare føk frem til meg og skjøt bryst og bare stod slik lenge mens jeg var forvirret og ble oppgitt. Har jo bare lyst til å grine når jeg ser slikt… hadde aldri møtt henne før heller. Ikke var hun pen å se på heller. 🙈 det er faktisk det verste. At hun ikke var pen i det minste, for hun hadde ikke hjerne heller og veldig masete stemme. Bare sånn at man begynner å lure på om det faktisk er slik at det er en stor gruppe der ute som bidrar til at mennesker blir dårlige psykisk, mens de selv passerer som friske. Anonymkode: 0c394...0b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå