Gå til innhold

Rødt øye på katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min holder øyet halvveis lukket la jeg merke til tidligere idag. Jeg åpnet det og sjekket istad og det er litt "rødsprengt" som om hun skulle fått en smell på øyet. Det er tydeligvis litt ømt virker det som.

Hva kan det være? Noen som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker det uklart inni også? I så fall kan det være iris-betennelse. Er det "bare" utsiden som er rød kan hun ha fått en rift i hornhinnen eller senehinnen, eller hun kan ha noe på øyet. Typisk katter å få sånt om de slåss eller klatrer. Se det an til i morgen, men jeg vil absolutt anbefale deg å kontakte veterinær så fort som mulig. Det er vondt for katten og enkelte øyelidelser kan bli mer eller mindre kroniske om de ikke behandles.

Katten vår hadde irisbetennelse - det så ganske uhumsk ut; øyet skiftet nesten farge og væsken inni var uklar. Men med øyesalve ble han fort frisk igjen.

Skrevet

La merke til en ting til på katten nå, det væsker av øyet hennes, nesten som slim slik som på oss når vi har øyebetennelse....

Skrevet

Se etter om du kan se noe rusk på øyet hennes, prøv å dra til side øyelokket hvis hun finner seg i det. Se i godt lys om hun har noe "hakk" eller uklare/hvte felt på hornhinna (altså den blanke delen av øyet foran iris og pupillen). Uansett - har det ikke blit bedre til i morgen bør du dra til dyrlegen med henne. Som nevnt er det viktig å få behandlet øyeskader/infeksjoner. Og pusen blir helt sikkert frisk igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...