Gå til innhold

Jeg glemte å betale en regning og nå har det gått til inkasso, hvilke konsekvenser får det for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt glemt bort en regning som nå har gått til inkasso, ikke bare inkassovarsel men full inkasso. Det er min første regning som har gått til inkasso, vil det ha noen konsekvenser for meg fremover ved søk om lån osv?

Det er som sakt betalt nå, både full regning pluss rentene som har blitt. 

Anonymkode: e9bac...011

Skrevet

Nei har jeg gjort flere ganger har ingen betydning bortsett fra at det ble litt dyrere å betale

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
trøndermann38 skrev (Akkurat nå):

Nei har jeg gjort flere ganger har ingen betydning bortsett fra at det ble litt dyrere å betale

Ingen betydning?? Yeah right. 

Anonymkode: 88be6...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr jo ingenting så lenge du får betalt rimelig med en gang -altså nå.

Har man ekstremt mange slike over tid, altså sitter med inkassogjeld, så ville det slå negativt ut på en kredittvurdering av deg, men det skal endel til altså.

De som tar kredittvurdering på deg er typ mobilselskap, strømselskap ol. og når du skal leie leilighet (mest når utleier er et firma), kjøpe hus, søke om mastercard, søke om lån for bil/hus osv. osv.

Anonymkode: f86f8...ff1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jo ingen betydning. 

Anonymkode: b36cf...4a5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du betaler har det lite å si, bortsett fra at du taper en del penger.

Anonymkode: 62207...578

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jo ingen betydning bare at det ble dyrere, TS har jo betalt. 

• Liker 5
Skrevet

Det KAN ha en betydning for kundeforholdet hos de som sendte deg inkassoen. Men så lenge det ikke har blitt rettslig inndriving så går det nok bra.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste som skjer er at du får inkasso gebyr. Når du betaler den nye regningen så er saken ute av verden. Helt ufarlig utover at det koster noen kr ekstra. 

Til og med om man skulle miste kontroll og ting går til namsfogden og man får betalingsanmerkning så er altså saken og anmerkningen ute av verden når man gjør opp for seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, nå puster jeg lettet ut

ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

En regning som går til inkasso og blir betalt har ingen betydning for kunden (utenom at regningen blir dyrere). Det er når denne regningen ikke blir betalt at det får betydning for en

Anonymkode: 9e290...2f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen, nå puster jeg lettet ut

ts 

Ja det kan du gjøre :)

Anonymkode: 9e290...2f1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når en inkassoregning er betalt, har det ingen betydning lenger, nei. Før i tiden ble en anmerkning (inkassosak) stående i tre år etter at den ble gjort opp, men sånn er det ikke lenger. Det ble endret for mange år siden nå. En inkassosak anmerkning blir borte og ikke lenger synlig for de firmaene som kredittsjekker bare to-tre dager etter at den er betalt og gjort opp. Da kan den ikke lenger ses.

En person kan med andre ord i dag ha hatt 30 inkassosaker og være en forferdelig dårlig betaler, men dersom han gjør opp inkassosakene etter hvert, vil det ikke fremkomme i noen kredittsjekk hvor dårlig betaler han er. De eneste som ser at han har latt være og betale i tide, er de enkelte firmaene som han skyldte penger hos. De vil se i sine interne kunderegistere at herr Olsen ikke betaler i tide, og at pengene kommer inn kanskje først et par måneder eller mer etter forfall (for eksempel). Men dette ser altså kun de som personen var skyldig pengene til, ikke ved kredittsjekk.

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Når en inkassoregning er betalt, har det ingen betydning lenger, nei. Før i tiden ble en anmerkning (inkassosak) stående i tre år etter at den ble gjort opp, men sånn er det ikke lenger. Det ble endret for mange år siden nå. En inkassosak blir borte og ikke lenger synlig for de firmaene som kredittsjekker bare to-tre dager etter at den er betalt og gjort opp. Da kan den ikke lenger ses.

En person kan med andre ord i dag ha hatt 30 inkassosaker og være en forferdelig dårlig betaler, men dersom han gjør opp inkassosakene etter hvert, vil det ikke fremkomme i noen kredittsjekk hvor dårlig betaler han er. De eneste som ser at han har latt være og betale i tide, er de enkelte firmaene som han skyldte penger hos. De vil se i sine interne kunderegistere at herr Olsen ikke betaler i tide, og at pengene kommer inn kanskje først et par måneder eller mer etter forfall (for eksempel). Men dette ser altså kun de som personen var skyldig pengene til, ikke ved kredittsjekk.

Ahhh, det visste jeg ikke. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har helt glemt bort en regning som nå har gått til inkasso, ikke bare inkassovarsel men full inkasso. Det er min første regning som har gått til inkasso, vil det ha noen konsekvenser for meg fremover ved søk om lån osv?

Det er som sakt betalt nå, både full regning pluss rentene som har blitt. 

Hvordan er det seriøst mulig å glemme et inkassovarsel? 

Anonymkode: d864c...45d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Depresjon, lagt brevet er sted og så glemt det helt for eksempel. 

Anonymkode: e6c5e...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg fikk ikke inkassovarsel, sikkert forsvunnet hos posten eller at noen har vært i postkassen og tatt det i håp om at det var noe annet kanskje, jeg vet ikke

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lol. Jeg har jobbet med inkasso og nei så lenge man betaler innen høvelig tid så skjer det ingenting annet enn at det blir dyrere. 

Anonymkode: 37439...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Når en inkassoregning er betalt, har det ingen betydning lenger, nei. Før i tiden ble en anmerkning (inkassosak) stående i tre år etter at den ble gjort opp, men sånn er det ikke lenger. Det ble endret for mange år siden nå. En inkassosak blir borte og ikke lenger synlig for de firmaene som kredittsjekker bare to-tre dager etter at den er betalt og gjort opp. Da kan den ikke lenger ses.

Litt usikker på hva du mener med første avsnitt mtp at du skriver at inkassosaken i seg selv ikke blir synlig. Inkassosaken vil aldri være synlig, det er betalingsanmerkningen som er synlig.

Du kan ha 100 saker til inkasso og det vil uansett ikke ha utslag på kredittsjekk. Det går ikke ut over kredittsjekken før det påløper betalingsanmerkning, noe som fort tar over et halvt år og er en rettslig prosess som varsles.

Så lenge man betaler før rettslige steg så er den eneste konsekvensen at man må betale mer fordi det påløper renter og salær, og evt at de du har inkasso hos kan nekte deg videre kundeforhold hos dem.

Kan hende det var det du mente du også,  men bare så det ikke misforståes for når folk tror at en inkasso får konsekvenser så må man gi informasjon med teskje.

Jeg hadde forøvrig maaange saker som gikk til inkasso fra da jeg var yngre, typ da jeg flyttet hjemmefra og skulle finne ut av livet. Ingen av dem gikk rettslig og alle ble oppgjort og jeg fikk likevel jobb hos Lindorff noen år senere så det sier vel sitt om hvor lite det har å si så lenge man gjør opp for seg 😊

Anonymkode: 37439...85f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...